Juice, syre og tenner…

God mandag alle sammen!

Det er så hyggelig å få så mange gode tilbakemeldinger angående juicing og så moro med så mange nye juicy medlemmer i juicefamilien!😉 Jeg får en del spørsmål om juicing og noen oftere enn andre. Da ønsker jeg å poste svar på bloggen min slik at flest mulig får med seg svaret.

Noe mange lurer på dette med juice og fare for tannskade/syreskade. Ferskpresset juice er ikke det samme som pasteurisert juice og følger du mine anbefalinger er din juice ikke 100 % fruktbasert og dermed ikke like rik på syre som f. eks appelsinjuice. Dette er noe av det sterkeste med tanke på juice og syre og ikke noe jeg anbefaler å innta annet enn ved unntak. Jeg har alltid min. 70 % grønnsaker i juicene mine og dermed er det ikke syre, men stort sett baserik juice som danner basen. Dette går ikke ut over tennene i det hele tatt. Det som er viktig å huske at inntak av kullsyre, kaffe, alkohol og noen typer matvarer skader tennene våre og er dermed viktigere å eliminere enn ferskpresset juice med tanke på tannhelsen. Jeg har selv juicet i mange år og også alltid brukt mye sitron i drikkevannet mitt og har aldri sett tegn til tannskade.

Men det som er viktig å vite er at man IKKE skal pusse tennene etter man har inntatt syreholdig mat/drikke fordi dette skader tennene mer. Det skal gå minst 30 min før tennene pusses da enzymer i spyttet har en nøytraliserende effekt som tar seg av eventuelle stoffer som kan skade tennene. Men er man veldig opptatt av dette eller har tynn tannemalje kan juicene fint drikkes med sugerør. Dette vil redusere noe av effekten. Men husk; det er grønnsaker som skal danne basen for dine juicer og da er ikke syre et problem.

Ingen tannskade etter år med juicing...

Ingen tannskade etter år med juicing…

4 thoughts on “Juice, syre og tenner…

  1. Mye syre vil bryte ned emaljen over lang tid. Men er er ikke noe man bør ttenke på,men som du sier er det lurt å ikke pusse tennene rett etterpå

Leave a Reply

