Sitrus og “greens”- Hva er sannheten?

For noen år siden da uttrykk som “supermat” og “greens” ble vanlig i norske hjem ble det også en sannhet om at sitrus og greens som hvetegress og algen spirulina ikke skal blandes sammen. Dette ble akseptert og når jeg skrev boken min Juicy! ble jeg nødt til å finne ut av denne såkalte “sannheten”. Det er ingenting logisk med dette ut i fra mine kunnskaper om kroppen og ernæring. Det sies at sitrus kan hemme opptaket av næringsstoffer men jeg finner absolutt ingen hold i dette.

Da jeg gjorde research for å finne ut av hvordan dette kunne være sant fant jeg ingen verdens dokumeneter eller en eneste ledetråd som kunne føre meg til kilden for dette. Tvert i mot er det viktig å blande inn blant annet sitron fordi vitamin c som finnes i frukten øker kroppens opptak av jern som det finnes mye av i blant annet spirulina.

Jeg bruker sitron i nesten alle mine juice og juicesmoothie oppskrifter på grunn av smaken men også pga alle de helsefordelene. Sitron er sterkt basedannende og dreper også baketerier i tarmen. Med mindre noen kan gi meg en god forklaring på hvordan sitrus eventuelt hemmer opptak av næringsstoffer eller har en negativ reaksjon når det blandes med “greens” friskmelder jeg sitrus og greens en gang for alle! Spre gjerne ordet videre…

Bland sitrus og "greens" med god samvittighet!

Bland sitrus og “greens” med god samvittighet!

6 thoughts on “Sitrus og “greens”- Hva er sannheten?

  1. Så bra da!🙂 Har ikke hørt om denne “regelen”, jeg følger få regler når jeg juicer og lager smoothies. (Man tar hva man har, eller hva man har lyst på eller hva kroppen trenger) 😉 Ha en flott dag da!

  2. Jeg har lest mange steder om det, men det står vel aldri hvorfor og “bevis” på en måte.
    Men jeg syns det går greit å drikke det sammen med vann, så koser jeg meg heller med juice senere.

    • Det er ingen hold eller logisk på forklaring på hvorfor dette skulle være tifelle og er glad for det da det smaker mye bedre når et kan blandes i gode juicer. Ikke alle som er like tøff som du!😉;)

  3. Hei- gleder meg utrolig til kurs på Sørlandsbadet på torsdag. Jeg kan ingenting om Juicing- Hadde aldri hørt om det før jeg så deg på frokost tv. Jeg har desverre alltid vært elendig på frukt og grønt, og det er nesten slik at jeg i en alder av snart 40 tror at jeg har fått i meg mine 5, dersom jeg spiser 5 druer!!!
    Poenget er at jeg håper at jeg skjønner at juicing er en super måte for meg å tilføre mere frukt og grønt.
    Ses på torsdag da🙂
    Mvh
    Yvonne

    • Hei Yvonne! Gleder meg også masse til det og gleder meg til å hilse å deg. Jeg garanterer at du kommer til å bli juicefrelst og at det vil hjelpe deg med din 5 om dagen kvote og litt til som for ørig skal være minst 750 gram fordelt på 2 frukter og 3 grønnsaker;) Vi ses!🙂

Leave a Reply

