“God helse”- Mer enn kun trening og sunn mat?

Lavkarbo, grovkarbo, smartkarbo,supermat…blir du litt lei av all “masingen” om hva du bør, bør ikke, skal, skal ikke spise? Høy intervall, tren hardt, tren styrke, ikke tren for mye heller…

Til og med jeg som jobber med ernæring og en sunn livsstil blir ør i hodet av all den, til tider, inkomplete informasjonen vi bombanderes med i media i vår jakt på en slank og veltrent kropp. Har egeot vårt blitt for stort? En veltrent kropp er i 2012 blitt synonymt med et “vellykket liv”. Jeg er selv skyldig i akkurat dette. Det er “inn” å være opptatt av kosthold, trening og helse, men hva er egentlig definisjonen på god helse?

Jeg vet jeg “banner i kirken” nå, men Grete Waitz var ikke akkurat forbildet på sunnhet. Overdreven trening og en besettelse av hva man spiser fører ikke til et langt og lykkelig liv. Overdrivelse uansett hva det er man overdriver fører ikke med seg noe godt.

Definisjonen på helse er i utgangspunktet fraværelse av sykdom og smerter i kropp og sinn. Men det er mer sammensatt enn som så. Det å ha en jobb som du trives i og gjør at du føler deg verdifull, (gode) venner, familie, en stabil økonomi, riktig balanse mellom jobb og fritid, lidenskap og interesse for noe (en hobby), engasjement og en positiv innstillingg til livet generelt sett er faktorer som er minst like viktig for en god helse.

Til både meg selv og til mine lesere:Husk å lev livet inn i mellom treningsøktene og inn i mellom frustrasjonen over hva du skal og ikke skal spise. Og spesielt til alle kvinner; slapp av. Du er mye mer perfekt enn det du selv tror!

En god helse og et godt liv er kombinasjonen og balanse mellom alt vi er- kropp, sinn og sjel…

 

Hun har garantert veid hvert eneste gram med mat i mange år og trent flere timer hver dag. Har hun en god helse og et godt liv?

10 thoughts on ““God helse”- Mer enn kun trening og sunn mat?

  1. God helse er å ta vare på seg selv. Spis det kroppen trenger, være aktiv, være lykkelig og trives med jobb, kollegaer og ikke minst ha det godt med gode venner og familie. Og nyte det livet har å by på. Å lytte til kroppen er noe av mye vi mange glemmer om dagen får jeg et inntrykk av.

    • Du har het rett, det er ikke alltid så lett og det er derfor man prøver og “feiler”. Dette har jeg selv gjort i mange år etter “kampen” med div. helseplager og vekten… med tiden har jeg funnet balansen og selvtilliten i annet enn kun hva som vises i speilet;)

  2. Hei Carina, jeg vil skryte av denne artikkelen her. Jeg er enig med deg i dette at det faktisk n begynner g litt langt for enkelte hva angr opptatthet av hva som er bra og ikke bra bde i trenings og i matveien… Jobber ogs innen bransjen, og er for tiden i tenkeboksen p hvordan jeg vil formidle saker og ting, nettopp p grunn av dette… Viktig at vi som jobber med livsstil ikke blir eller later som vi er supervellykkede som fr til absolutt alt vi snakker om, og at vi p den mten tar motet fra folk som nsker forbedre seg p ulike omrder. Sm skritt i riktig retning frer til mestring:-) og vaner som endres over tid er de som beholdes!! St p, jeg synes det er kjekt f poppende masse oppskrifter og tanker omkring mat og helse og juicing. PS: har du hrt om low FODMAPs diet? Har du oppskrifter p juice/smoothies som funker bra for IBS plagede og de med ME og fibromyalgi? Her er det ofte fruktoseinnhold som er problemet, og tungt fordyelige karbohydrater.

    mvh Therese Hovland, Sunne Valg

    Den 10:39 20. september 2012 skrev Carina Hultin Dahlmann flgende:

    > ** > carinahultindahlmann posted: “Lavkarbo, grovkarbo, > smartkarbo,supermat…blir du litt lei av all “masingen” om hva du br, br > ikke, skal, skal ikke spise? Hy intervall, tren hardt, tren styrke, ikke > tren for mye heller… Til og med jeg som jobber med ernring og en sunn > li”

  3. For meg er god helse å spise meg frisk fra diverse plager, spise på meg energi til å jobbe og være aktiv med familien min og spise av meg sykelig overvekt. Hurra for balanse i hverdagen.🙂

Leave a Reply

