Styrk hjertet ditt med juicen fra denne grønnsaken…

Rødbeten er en utrolig helsebringende rotgrønnsak når den intas rå og aller helst; som ferskpresset juice. Syltet eller kokt rødbeter har ikke samme effekt!  Når du juicer rødbeten er det viktig å huske at den har en meget kraftig utrensende effekt og man bør begynne med mindre mengder for å se hvordan kroppen reagerer. 1/2 liten fersk rødbete blandet med litt eple, ingefær, sitron og frosne bringebær er en herlig kombinasjon!

Rødbeten inneholder: Vitamin B6, C, K, betakaroten, folate, mangan, kalsium, jern, natrium, fosfor, kalium, krom og magnesium. Den er også full av antioksidanter og gir en søt smak til juice.

Den magiske lille røde grønnsaken…

Rødbete juice er godt for: Å rense leveren, bygge opp blodet, jernmangel og anemi og viktigist av alt; Den reduserer oppbygging av plakk i blodårene og senker blodtrykket, noe som gjør at det både forebygger og kan reversere hjerte- og karlidelser. Den kan også senke LDL verdiene og øke HDL verdiene(kolesterol verdiene).

Denne knallrøde grønnsaken er rik på stoffet betaine, som stimulerer leverenes cellefunksjoner som igjen sørger for at leveren klarer å utføre jobben sin med å skille ut avfallsstoffer optimalt. Betaine er også ansvarlig for å redusere homocysteine nivåene, noe som er forbundet med hjerte- og karlidelser.

Rødbete juice holder hjertet ditt frisk og lykkelig så drikk din daglige rødbete juice og styrk hjertet ditt slik at du kan leve godt og lenge! 🙂 Ønsker deg en fin dag!

6 thoughts on “Styrk hjertet ditt med juicen fra denne grønnsaken…

  1. Supergodt! Men jeg blir innmari kvalm av den om jeg drikker den flere dager på rad… Jeg vet ikke helt om det er en utrenskingsreaksjon det er snakk om, for jeg renser jo max hele tiden ellers også. Jeg føler bare på et vis at det er kroppen som sier fra om at jeg ikke skal ha den så ofte…

    Finnes det andre grønnsaker som også er gode på å rense lever? Så kunne jeg prøvd de og sett om det ga samme reaksjon.

    • Hei, Ja rødbeten e meget kreaftig og sterkt utrensende. Jeg kan også noen ganger oppleve litt kvalme spesielt hvis jeg har spist litt mer usunt enn vanlig. Tro da det er litt mer som skal ut;) Gulrot er også meget leverrensende:) Prøv det!

  2. Hei, og takk for gode tips og oppskrifter! Jeg har kjøpt økologiske røbeter (i pose) men de blir veldig myke og slappe etter bare en dag….er det ok, eller har du noen råd på hvordan de oppbevares best mulig?

    • Hei Maya,

      Økologiske råvarer holder seg ofte dårligere og et tips er å sørge for at rødbetene er så ferske og harde som muluge i utgangspunktet. Skyll dem godt og ikke oppbevar dem i pose men nedrst i grønnsaksskuffen i kjøleskapet:) Det er ferskvare og bør uasnett brukes innen ca. 3 dager:) Ha en juicy dag!

Leave a Reply

