Spirulina og sitrusfrukter – Skal, skal ikke tas sammen?

Tilbake til hverdagen! Jeg håper du har hatt en fin ferie. Jeg har kost meg på ski på hytta i Røros sammen med familien og lest og lært enda mer om juicing og helse foran peisen…

Det er en sak som jeg lenge har lurt på og som jeg har gjort en del research på. Jeg har lenge lurt på “ryktet” om at man ikke skal blande algen spiruina sammen med sitrusfrukter fordi det kan hemme opptaket av klorofyll og andre næringsstoffer. Jeg bruker ALLTID sitron i mine juicer eller smoothier og frokosten består av dette sammen med 1 ts. spirulina. Dermed måtte jeg selvsagt finne ut om dette faktisk stemte. Under hele juiceutdannelsen min ble dette aldri nevnt eller diskutert, og spirulina var selvfølgelig en stor del av utdannelsen. Ved undersøking og research både i bøker, på nett og hos min lærermester er det ingen dokumenter eller research som kan vise til at dette stemmer. Det virker som det er tatt ut av løse luften og med min kunnskap kan jeg heller ikke forstå at sitrus skal hemme opptaket. Men det er forskjell på sitron, grapefrukt (er kjent for å påvirke blant annet medisinbruk) og appelsin så det kan ligge noe her.

Det er blitt nevnt noen steder at det har noe med syre-basedannelsen, men en misforstått sak er at sitron er basedannende i kroppen og ikke syredannende selvom det opprinnelig er en syre. Vitamin C som er i sitrusfrukter fremmer opptaket av blant annet jern som finnes i spirulina, samt gjør at det smaker bedre. Hvis du googler sitron og spirulina (på engelsk) vil du finne mange oppskifter og råd som kombinerer disse to sammen. Så er det hold i rådet om å ikke blande spirulina og sitrus? Ikke som jeg kan finne…

Hvis du vet noe mer eller har en kilde som beviser motsatt vil jeg gjerne at du deler her på bloggen min 🙂 Ha en superfin dag!

Sitrus+spirulina=friskmeldt

11 thoughts on “Spirulina og sitrusfrukter – Skal, skal ikke tas sammen?

  1. Veldig glad for at dette blir tatt opp:-) Har jeg lurt på også, og ikke minst Googlet masse om, uten å egentlig finne noe med “hold i”. Ha en juicy dag:-)

  2. Ja, godt tatt opp. Har fundert på dette selv, siden Jason nevner det i en video på 7lbs 7days app’en sin at spirulina ikke skal blandes med sitrus – men likevel har det sammen med lime i oppskriftene på sine juices.
    Så da tar jeg til meg konklusjonen din og bruker det sammen med lime og sitron 😉

    • Hei, Tak for kommentar. Kan ikke huske at ason nevner dette noen steder og har personlig snakket med han og dette er aldri blitt nevnt noen steder. Haar appen selv og skal sjekke det ut. Uansett så finner jeg ingen hold eller info om dette utsagnet. Jeg juicer trygt med spirulina og sitrus og anbefaler dette ht frem til det er pålitlig dokumentasjon på at dette virkelig har stor effekt på næringsopptak;)

  3. Har ofte hørt “Superdamene” -Trine og Sara komme med denne påstanden (de referer til forskning som de velger å stole på). Godt å høre at du ikke finner noen holde i denne påstanden 🙂

    • Hei Elin, Ja det er vel gjennom her at dette er blitt kjent, men som sagt finner jeg ingen som helst dokumentsjon eller noen andre steder hverken i Norge, England eller USA hvor dette er nevnt en eneste gang. Ønsker deg en fin dag videre! 🙂

  4. Ja, det samme har jeg hørt fra “Superdamene” så jeg har heller ikke turt å gjøre det… MEN om dette stemmer, så vil jeg mer enn gjerne ha sitron og gjerne også lime i juicen min sammen med Spirulina’n!!!! ❤
    Klem fra Merethe :o)

    • Ja, det er det eneste stedet jeg også har hørt det, nevnt i en setning… finner ingen hold i det eller noe info. om dette utsagnet;) Jeg juicer daglig med spirulina og sitrus og anbefaler dette videre inn til jeg eller noen andre kan vise til mer info om dette.Ha en suer dag videre! Klem C

  5. Blir alle sitrusfrukter basiske etter inntak, eller gjelder det kun sitron? Jeg har fullstendig dilla på rosa grapefrukt om dagen. Spises med et lite dryss Stevia på – nydelig kveldskos 🙂

    • Hei, Sitron og grapefrukt har denne effekten, ellers nei på andre sitrusfrukter. Grapefrukt er superbra så lenge man ikke tar hjerte, kolesterol eller antideprisiva medisiner da grapefrukt kan forsterke virkningen av disse.

Leave a Reply

