Mangler du dette vitaminet kan det være en av årsakene til økt magefett…

Hvis du har lave verdier av vitamin D, noe som oss nordboere ofte har, kan det være en av årsakene til økt fettlagring, spesielt rundt magen. Selv har jeg fått konstantert vitamin D mangel gjennom blodprøve og det forklarer hvorfor kroppen har vært så i ulaget de siste månedene! (Jeg manglet også magnesium som er superviktig!) Jeg har orket så lite, men føler meg mye bedre nå som jeg er klar over manglene og gjør noe med det.

Lave nivåer av vitamin D er også forbundet med angst, depresjon, lavt energinivå, verkinger i muskler og ledd og kan føre til kreft. Det kan føles blytungt å gå opp en trapp, noe som har gjort at treningen min har lidd i vinter.

Vitamin D er et fettløslig vitamin som kroppen produserer selv ved eksponering av bar hud til sol, uten solkrem. Noe som forklarer at nordmenn ofte mangler dette vitaminet. Sol er ikke noe vi har så mye av i dette landet! Men nå som vi går mot lysere tider er det viktig å utnytte solen og eksponere bar hud 2- 3 ganger i uken ,ca. 20 min av gangen, og dette uten solbeskyttelse. Men husk; aldri mer enn dette, da soling utover dette skader deg og din hud…

Jeg vil anbefale deg å lese denne artikkelen om vitamin D fra den kjente legen Dr. Mercola fra USA for å lære mer. Han kan sakene sine! Les artikkelen her

NB! Husk at du må få konstantert mangel hos legen din før du eventuelt supplerer med vitamin D kosttilskudd!

 

Lave nivåer av vitamin D kan være en av årsakene til økt magefett...

One thought on “Mangler du dette vitaminet kan det være en av årsakene til økt magefett…

Leave a Reply

