Er du din verste fiende?

I dag på www.vg.no leste jeg en artikkel hvor en indianerstamme saksøker diverse ølprodusenter fordi de mener de er skyld i deres alkoholisme. I samme land saksøker også flere personer fastfood kjeden Mc Donald’s fordi de mener det er Mc Donald’s feil at de er blitt fete og syke! Det verste av alt er at de som saksøker faktisk har en stor sjanse for  vinne søksmålene… galskap.

Joda, hvis det var en Mc Donald’s rett utenfor inngangspartiet mitt vil nok fristelsen blitt veldig stor og stålviljen min hadde nok fått prøvd seg, men å tro at noen andre er skyld i dine egne vekt- eller helseproblemer er rett og slett galskap og vitner om mangel på selvinnsikt. Det er lettere å peke 10 fingrer mot noen andre enn 1 mot seg selv. Og ja, jeg har gjort det samme selv.

Unnskyldninger, unnskyldninger de er fabelaktig mange og de er fabelaktige kreative hos mange! Jeg har trekt smilebåndet mange en gang når klienter har kommet med lange, og mange unnskyldninger til hvorfor de ikke har trent eller hvorfor de har spist kake hele helgen. Stakkars barna våre, de får skylden for utrolig mye av vår egen latskap!

“Vi har hatt barneselskap flere dager i strekk. Det er så vanskelig med sunn middag fordi barna vil ikke ha det. Det er så dyrt å spise sunt. Jeg la på meg så mye når jeg var gravid. Jeg har lagt på meg 10 kilo per barn og det er umulig å bli kvitt det når jeg er blitt så mye eldre…”.

“Jesp”, sier jeg bare. Det er kun en person som står i veien for deg og dine kostholds-, trenings- og livsstilsmål og det er DEG SELV! På engelsk heter det: “Where there is a will, there is a way.” Hvor det er vilje finnes det en løsning…

Vi må ta ansvar for eget liv og dermed egen helse. Jeg har selv slitt med flere helseproblemer og overvekt, men jeg innså til slutt at jeg måtte selv gjøre noe med det. Jeg hadde makten i mine egne hender! Mine suksesser er opp til meg selv og ingen andre! Tenk på det noen minutter; er du din egen fiende? Er det faktisk deg og din indre dialog med deg selv som hindrer deg i å oppnå dine mål? Er du redd for hva som vil skje hvis du faktisk skulle oppnå dem? Det er lettere å velge å være et offer, ja, å være et offer er et valg, enn å velge å ta tak i ditt eget liv og din egen helse. Jeg har selv vært “offeret” og jeg har bevisst valgt, og velger hver dag og ikke lenger være et offer for min egen vekt og dårlig helse. Det er mitt liv og det er min kropp og min helse! Jeg velger å gjøre noe med det og jeg skal love deg at ikke hver dag er like lett, men sånn er nå livet! Velg deg selv og velg helse…

God mandag alle sammen og en suksessfyllt uke ønskes til dere alle!!!

I mai 2010 arragerte jeg en tur til min hjemby New York. Her deltar vi på Revlons walk/run for cancer survivors.

Flere tusen mennesker samlet på Times Square sammen med kjendiser som Jessica Beil, Dr. Oz og Jada Pinkett Smith for å vise at de ikke lar seg være et offer for kreften! Sammen er vi sterke! Bildet er tatt av selve storskjermen som viste alt som skjedde på scenen.

And the race begins!

3 thoughts on “Er du din verste fiende?

  1. Så bra innlegg. Jeg tror mange må gjennom en periode samme hvor mange år det tar for at dem ser det selv fordi det er noe vi alle skal lære av de dårlige periodene🙂 Kjempe bra skrevet:-)

Leave a Reply

