Funksjonell trening er effektivt og gir gode resultater. Trener du slik?

 Hva er funksjonell trening og hvorfor er det effektiv og god trening?

Funksjonell trening er trening som hermer etter bevegelser som vi gjør i hverdagen. Det er en form for trening som har en faktisk funksjon og hvor øvelsene/bevegelsene lett kan overføres til ting vi gjør i vårt daglige liv og hermer etter kroppens naturlige bevegelsesbaner. Funksjonell trening kan være så mangt og kettlebells, styrketrening med frivekter, catslides og bosu ball er flere kjente måter som man kan trene funksjonelt på. Treningen kan gjøre oss bedre rustet til å takle hverdagens utfordringer som å ha bedre utholdenhet og styrke til å kunne male huset uten smerter og skader, eller for å bli bedre til, eller takle jobben som f. eks. brannmann, en jobb som er fysisk krevende. Funksjonell trening er også viktig hvis man vil bli god i en spesifikk idrett. Det er effektiv og god trening nettopp fordi det er relatert til å gjøre kroppen rustet til å takle livets utfordringer. Kroppen vår beveger seg i alle plan, og man bruker flere muskelgrupper samtidig, og i synergi med hverandre ved slik trening.

Hvordan fungerer det konkret – og nytten på kroppen?

Funksjonell trening er ikke noe nytt og jeg har alltid kjempet for å få personer bort fra de nytteløse apparatene i helsestudioet og over på blant annet frivekter.  Det som kalles funksjonell trening fungerer ved at man bruker flere muskelgrupper samtidig, gjerne ved at man aktiviserer kjernemuskulatur og støttemuskulatur. Når man trener på et apparat i helsestudio isolerer man musklene og man beveger seg gjerne i en låst, unaturlig bane som kroppen ikke er skapt for. Trener med for eks. med frivekter får man bedre uttelling og også høyere kaloriforbruk fordi sekudær- og støttemuskulatur aktiviseres samtidig som det hermer mer etter bevegelser vi gjør i hverdagen. Ved funksjonell trening kan man også trene utholdenhet samtidig som man styrker musklene. Det er helhetlig trening som regnes for å være intensiv og mer tidseffektivt. “More bang for your bucks!” er riktig uttrykk;)

 

Hvem passer funksjonell trening for?

Alle aldersgrupper, alle kjønn bør trene en eller flere former for funksjonell trening da det vil gi en økt livskvalitet fordi nytteverdien av treningen overføres til vår hverdag og vår virkelige liv. Det styrker kroppen totalt sett og kan forebygge skader, men de samme grunnleggende prinsippene gjelder for alle typer trening. Er du nybegynner, desto lenger du har hatt pause fra trening generelt, desto roligere må du begynne. Restitusjonstiden vil også kunne være litt lenger om man er nybegynner og ved stigende alder. Teknikk, teknikk, teknikk! Desto mer utrent og uerfaren du er, desto viktigere er det at man får veiledning før man setter i gang!

Hold motivasjonen på topp!

Funksjonell trening kan være tung til å begynne med, men er man utrent vil ALL trening uansett oppleves som tung og vanskelig til å begynne med. Det er viktig å tenke at det blir lettere og bedre etter relativt kort tid. Mye forskning viser at kortere og mer intensiv trening er mer effektiv enn lengre, mindre intensive økter både vektmessig og kondisjonsmessig. Man vil få bedre resultater om man tar i når man først trener ,og det er motivasjon i seg selv. Man skal uansett ikke trene høyintensivt hver gang man trener om man trener mer enn 3 ganger i uken. Gjør du dette vil  sjansen for å bli overtrent øke. Er man på et avansert nivå eller middels nivå hvor man har trent i lengre perioder, kan det være lurt å veksle på treningsmengden, intensiteten og selve treningen da man ikke kan, eller skal trene like intensivt hele året rundt. Da blir man både lei og overtrent. Kjør gjerne  3 ukers intervaller hvor man trener i med vekslende intensitet; høy- middels- lav intensitet slik at man hele tiden følger prinsippene om variasjon og stagnasjon (man slipper å møte veggen og bli utbrent, resultater uteblir).

Tips for å komme i gang med funksjonell trening:

  • Du må være din egen personlige trener og snakke positivt til deg selv. Din indre dialog bør alltid være: “Jeg kan, jeg vil og jeg får det til!”
  • Husk alltid det grunnleggende treningsprinsippet: Prinsippet om progresjon- er du utrent eller nybegynner (du kan være nybegynner selv om du har trent lenge, men begynner med noe nytt)begynn forsiktig og økt intensiteten etter hvert.
  • Teknikk, teknikk, teknikk! Du må alltid utføre øvelsene med riktig teknikk. Invester gjerne i en time eller to med en PT for å forsikre deg om at du gjør riktige øvelser for ditt nivå, din kropp og ditt mål (dine mål).

One thought on “Funksjonell trening er effektivt og gir gode resultater. Trener du slik?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s