Optimal helse krever balansegang. Klarer du å finne din?

God helse er mer enn kun trening og juicing/et sunt kosthold hver dag. God helse er å  finne denne optimale balanse mellom “work and play”- med andre ord, balansen mellom nytelse og måtehold, mellom utskeielser og innskjerpinger. Hvis man står med pekefinger mot seg selv i speilet hver dag og gremmes over alt som er “feil” eller burde, kunne, skal bli bedre, er man ikke på vei til optimal helse. Man må være balansert i både kropp, sinn og sjel. Helheten teller, helheten er viktig og helheten i hvordan du lever ditt liv er det som vil gi deg en god helse og en balansert vekt… og også et godt forhold til deg selv.

Jeg lever slik jeg preker og det du leser og ser på bloggen min kommer fra et genuint sted. I mange år har jeg selv slitt med dårlig selvtillit som bunnet ut i overvekt og mange livsstilplager fra en ung alder av 12 år. Jeg har vært den jenta som står med pekefingeren og drar i overflødig fett på magen og blir kvalm av meg selv. Men vet du hva? Det gidder jeg ikke lenger! Hvis jeg ikke er tilfreds med noe i mitt liv, uansett hva det skulle være, bestemmer jeg meg enten for å godta det og “get over it” eller så tenner jeg en gnist inne i meg selv og gjør noe med situasjonen! Alle kan hvis de virkelig vil!

Ser det godt ut?

God helse er livsglede og hvis man ikke kan nyte livet hva er så vitsen? Men saken er slik at man kan endre på hva man ser på som nytelse. Det som jeg spiste før, og slik jeg levde før, ville for meg nå vært tortur og langt i fra nytelse! Jeg elsker en aktiv livsstil og jeg lengter etter mitt normale kosthold når feriereisen går mot slutten. Derfor elsker jeg å feiriere på hytten vår på Røros. Der er jeg aktiv hele dagen og spiser relativt normalt til alle måltider, men vi koser oss ekstra og nyter livet når dagen går mot kveld. Dermed har jeg oppnådd en perfekt balanse mellom “work and play”.

For min del er ikke livet verdt å leve hvis jeg ikke kan få en god hjemmelaget pizza en gang i uken og derfor deler jeg disse bildene og oppskriften på min speltpizza med deg. Jeg laget denne på PIZZA PRONTOEN ute i det fri på Røros hytta med utsikt ut over fjellene, vannet og det fantastisk skaperverket. I pakt med naturen…just the way God intended.

Jeg oppfordrer deg til å nyte livet inn i mellom alle gjøremålene, treningen, skal-skal ikke spise, juicingen, barnehagekjøringen og så mye mer du har på agendaen!  Jeg vet det ikke er helg enda men jeg velger å poste dette innlegget i dag fordi man kan ikke alltid vente til fredagen med alt man skal nyte!

P.S. Ikke se på dette innlegget som et frikort til å kaste alt den harde innsatsen din på båten! ;)Balanse er stikkordet…

Carinas speltpizza alla Røros ( en liten personlig pizza)(dette er ca. mål fordi jeg lager alltid mat på intuisjon;))

  • 300 gram siktet spetmel fra Holli Mølle
  • 1 dl lunket vann
  • 1/2 pakke tørrgjør
  • 1/2 ts salt
  • 2 ss ekstra virgin olivenolje

Tomatsaus: (dette blir til mer enn 1 personlig pizza)

Skal ikke varmebehandles

  • 1 boks Mutti knuste tomater
  • salt
  • pepper
  • oregano

Det du vil ha på bestemmer du selv! Stek den på Pizza Prontoen for en ekte italiensk steinovnsbakt feeling! Nyt!

Her har jeg rigget til min lille pizza stasjon. Vi laget alle varianter og fersk pizza kom på tur!

11 thoughts on “Optimal helse krever balansegang. Klarer du å finne din?

  1. Så bra innlegg. Jeg også driver å finner ut av dette det har jo gått så langt at man kan ikke kose seg i ukedagene da får man dårlig samvittighet altfor mye hardt arbeid og ikke noe kos. Belønninger er bra og noe å se fram mot.
    Jeg driver å bryter mønstre og det er skremmende samtidig som det også er deilig å se hvor mange valg man egentlig har men man kjørte seg bare bort en periode.

    Er nok langt fra i balanse men streber mot å nå målet… på mange områder. Jeg er som deg hele livet hatt dårlig selvtillit og nå har jeg funnet ut noe av grunnen til dette som lå veldig godt gjemt langt langt inni meg et fortrengt sted…

    Veldig bra innlegg kunne veldig identifisere meg med det🙂

    Pizzaen må prøves til helga🙂

    • Hei! Tusen takk for det og godt at vi kan dele med hverandre:) Man har valg og man kan også velge hvem man vil være/bli og det er fantastisk! Hvrken jeg eller min famile hadde noen sinne trodd at jeg skulle drive med det jeg faktisk jobber med i dag så livet er spennende om man bare åpner seg opp for mulighetene og jobber hardt:)

      Pizzaen laget jeg faktisk i går kveld;) Ha en fin dag!!

      • Ikke sant…. man må være litt åpen. Er midt i en prosess hvor jeg må finne ut hva jeg skal jobbe med aner ikke, men vet den jobben jeg hadde var med på å slite meg ut…. Men da har jeg da prøvd… pluss at man noen ganger bare må ta en ting av gangen og ikke alt på en gang. Har jo tre barn oppi alt som også skal prioriteres så mine ønsker må kanskje vente litt men ikke nødvendigvis tror mye vil komme for dagen i løpet av neste halvår… både skremmende og spennende på en gang… Elsker å følge bloggen din!

      • Ja, man må lytte og se etter muligheter og så gripe dem når de er der! Selv har jeg holdt på for meg selv i 6 år og det er først nå at all jobbingen min bærer frukter! Det handler om å stå på og ha troen på at alt vil løse seg til slutt og at man oppnår målene sine. Det er jo en typisk kvinneting å sette alle andre foran seg selv, spesielt hvis man har barn så kanskje det er din tid nå alikevel?;) Lytt til magefølelsen din den er alltid riktig og det har jeg erfart mange, mange ganger…
        Jeg vet alt om ting som både er spennende og skremmende! Forandring er akkurat det. Var slik jeg følte det da jeg og min mann tok valget og forlot jobb, famile og alt vi kjente i Kr.sand for å starte på nytt i Oslo. Jeg angrer ikke en dag på valget selv om jeg tvilet mitt opp i det:)

    • hehe elsker sånne innlegg som handler om å ta sjanser og ta valg. SKriv gjerne et helt innlegg om det. Ja handler om å våge også men først må man men vel da bygge opp den selvtiliten eller gjorde du ikke det? Den kom etterhvert som du tok dine valg?
      Kan hende 2012 blir mitt år har startet med forandring håper på mer. Noen dører åpnes mens andre lukkes. Håper de fortsetter å åpne seg :

      • :):) Jeg vil si at selvtillit er ikke noe man får men noe man selv skaper gjennom å våge å utvikle seg og bli den man vil bli. Man må gidde å skrittene!Av og til feiler man, men man lærer jo av hver eneste ting. Det er bare å børste av støve og prøve en gang til! det har jeg gjort. Grått mine tårer og så gått videre. Man oppnår mestringsfølelse når man gjennomfører nye ting og med meg begynte det når jeg tok tak i min livsstil og deretter valgte å studere på universitet. Det handler også om å få negative mennesker ut av sitt liv noe jeg også måtte ta stilling til slik at mitt liv kunne begynne;)Å sette foten ned inn i mellom er også viktig og bygger selvtillit. Det er også viktig å aldri ta “offerrollen” som så mange gjør. Man kommer INGEN vei med det!!!

      • Tusen takk for kjempe bra svar. Flere jeg har spurt har også svart akkurat det samme som deg🙂 Har noe med at vi lærer hele veien og noe lærer fortere enn andre også, men man må erfare det selv. Er ikke lett når man er oppi det og lett å gi råd til andre, men vanskeligere å gjøre det selv. Men samme hvor lang tid det tar bare man kommer dit🙂 Gjelder å ikke gi opp🙂
        Jeg har også prøvd flere forskjellige ting men må nok enten finne en middelvei , en kombinasjon av det jeg har gjort. Alltid når jeg har gjort noe så går jeg inn 210% kanskje det holder med 100% hehe balanse… hehe. .Tusen takk for interessante uvekslinger av ord🙂 Man lærer noe hver dag!

  2. Kjempebra innlegg🙂 Det er viktig at ikke det sunne kostholdet blir tvang og mas! Heldigvis for meg er det så mye gode raw og ganske sunne søtsaker man kan lage, da jeg har sluttet å spise både hvete, spelt og alle typer melkeprodukter fordi jeg merker at jeg ikke tåler det…

    • Så flott at det traff:)Er helt enig blir det tvang og mas har man virkelig ikke kommet i mål!Er ening med deg føler meg best når jeg holder meg mest mulig unna det. Ha en fin dag!

Leave a Reply

