Epler er ofte ryggraden i juiceoppskiftene mine. Les hvorfor…

An apple a day keeps the doctor away…

Epler er ofte ryggraden i de fleste juiceoppskiftene mine.  Dette pga av smak men selvfølgelig også pga næringsinhold og alle helsefordelene eplejuicen (ferskpresset selvfølgelig) bringer med seg.

Epler inneholder: Vitamin A, B1,B2,B6,C, pektin (løselig fiber som blir til gele i tarmene), kalsium, fosfor, kalium, jern.

Epler er: kreft forebyggende, helse fremmende og en god fiberkilde.

 Ekstra godsaker i epler: Malic syre. Malic syre er en syre som gjør at grønne epler spesielt, smaker surt. Denne syren finnes i konsentrerte former i eplesidereddik og er bra for forbrenningen da den spiller en aktiv rolle i kroppens energiomsetning, gir økt energinivået og fremmer en god fordøyelse. Du finner også nectin som er et molekyl som er gunstig for fettforbrenningen og ellagic syre som er en kraftig anti-kreft antioksidant.

Start denne uken med en deilig friskpresset eplejuice!

Minner om at dere kan melde dere på juicekurs med meg 7 februar på Kolbotn Stasjon! For mer info se her

An apple a day keeps the doctor away...

13 thoughts on “Epler er ofte ryggraden i juiceoppskiftene mine. Les hvorfor…

  1. Hei!
    Apropos epler.. 🙂 Har du noe svar på hvorfor dette skjer med meg; når jeg spiser et eple føles det som at jeg blir skikkelig sur i magen og jeg blir supersulten! Å ta et eple som et lite mellommåltid eller for å døyve sulten er veldig dumt med andre ord… jeg har til og med opplevd å kjenne sultfølelse etter at jeg spiste meg god og mett på en middag med kjøtt og bernaise-saus. Tok et halvt eple til dessert fordi det lå der og fristet, og innen halvtime følte jeg meg faktisk sulten. Full i magen, men sulten…

    Jeg har også prøvd å blande greens i de sunniva premium-juicene, f.eks eplejuicen, om morgenen. Dette gjør at jeg blir sinnsykt fort sulten, så sulten at jeg nesten blir dårlig altså, veldig merkelig. Og dette varer generelt utover dagen, føler meg ikke ordentlig mett etter måltidene og går og kjesker hele dagen. Men, dersom jeg lager eplejuicen selv opplever jeg ikke dette!
    Snålt.. 🙂 Er veldig takknemlig om du har noen tanker å dele!

    • Hei, Epler inneholder malisyre som hjelper på fordøyelsen så det kan ha noe med dette å gjøre men man må se på helheten av dagen din og det kan være at du har spist lite totaltsett og faktisk er suten eller at du har spist mye høy GI karbohydrater til måltidet og ikke eple i seg selv. Et eple uten en proteinkilde er ikke å anbefale. Spis litt nøtter til.

      Ferdig juice er bare tomme kalorier som får blodsukkeret ditt til å stige fort så det er ikke rart du er kvalmsulten eetter å ha inntatt dette. Sunt fett og en proteinkilde er å anbefale for metthetsfølelsen og blodsukkeret.Ferskpreset er noe helt annet som du selv sier! ;)Håper dette hjelper litt:)

      • Tusen takk for svar!
        Jeg spiser generelt lite karbohydrater, og de karbohydratene jeg spiser er stort sett lavglykemiske eller kommer fra supermat eller når jeg juicer selv 🙂 “Aldri” sukker og brød osv, og det skjer faktisk uten unntak hver gang jeg spiser epler. (lærer aldri, men epler er jo godt…!) Hvis jeg spiser det som en dessert til en god middag anser jeg det som at jeg har spist proteiner sammen med eplet. Jeg må nok bare godta at jeg ikke kan spise epler på den måten. Noen eplebiter i en fruktsalat går greit.

        Konklusjonen vedr juice er vel det at hjemmelaget er best uansett. Og jeg lager heller aldri juice kun av frukt. Men trodde egentlig at premium-juicene var et godt alternativ når jeg ikke har mulighet til å lage selv, f.eks kl 6 om morgenen og vi skal avgårde til jobb og barnehage 🙂
        En skal jo liksom drikke juicen med en gang, men hvordan vil det være å lage juicen om kvelden og ha det i en beholder, for å drikke det om morgenen sammen med greens?

      • Så fink du er da! Da gjør du jo “alt” riktig;) All ferdig juice er pasurisert dvs. død og inneholder inegn livskraft altså enzymer. Det vil være et mye bedre alternativ å juice rett før leggetid for så å fylle over på en luft og lystett flaske og inn i kjøleskapet:)

      • Er ganske “flink” ja 🙂 Men møter stadig på nye problemstillinger og utfordringer, spesielt om man sammenligner seg med de som kan spise “alt de vil”….

        Da skal jeg lete fram flaska og heller juice på kvelden, takk for tips!

        Kjempefin blogg du har, følger på bloglovin 🙂

      • Sånn har jeg det og hvis det er noe trøst;)men vet du hva vi kan spise akkurat hva vi vil, men vi vil ikke spise hva som helst;) Kunne ikke tenke meg noe verre enn å spise bearbeidet, død mat hver dag! Jeg vet hvor godt jeg har det med meg selv både psykisk og fysisk når jeg både trener effektivt og er nøye med kostholdet:) Og tusen takk for at du følger meg!!!

        Tis for flaske er SIGG flasker som kan kjøpes på div steder. Du kan se http://www.sigg.no 🙂

  2. Hei.

    Jeg har blitt hekta på jucing takket være deg. Har du noen tips til bøker om juiceoppskrifter?:)

  3. Kan du gi ett god alternativ til epler hvis man er allergisk? Dette gjelder da også andre steinfrukter.
    Setter veldig pris på svar,da de fleste oppskrifter jeg finner inneholder epler:)

Leave a Reply

