Sitron! Forfriskende og helsebringende. Les hvorfor…

Jeg elsker sitron! Jeg syntes frukten er helt himmelsk og den er alltid å finne i mine juiceoppskifter da sitronjuice gir god smak i grønnsaksjuicer ved at den demper den litt bitre “grønne” smaken.

Sitron er faktisk BASEDANNENDE i motsetning til hva mange tror! Den renser kroppen for syre!

Men sitron gjør så mer enn å gi god smak. Friskpresset sitronjuice øker din kropps fettforbrenning ved å tynne  leverens gallesyre. Dette  gjør at leveren lettere kan gjøre sin jobb som blant annet er å forbrenne fett og rense kroppen for avfallsstoffer og andre forurensende stoffer. Sitron er i tillegg rik på vitamin C som beskytter kroppen mot infeksjoner. Vitmain C fungerer også som en viktig katalysator i kroppens fettforbrenningsprosess og syren i sitron er gunstig for å holde blodsukkeret mer stabilt ved inntak av karbohydrater.  Sitronjuice virker i tillegg apetittdempende. Den “lille gule” er en fin liten sitrusfrukt med mange fordeler!

Ekstra godsaker i sitronjuice: A, B2, beta-carotene, kalsium, magnesium, fosfor, kalium, bioflavonoider, jern, selisium, sink og kopper.

Tilsett alltid litt sitron i din juice!

Supersunn og friskende sitron. Min favoritt🙂

9 thoughts on “Sitron! Forfriskende og helsebringende. Les hvorfor…

  1. Jeg er en av de som av og til må telle kalorier….. Hvis jeg tar en hel ananas og spiser den kontra å juice en hel ananas og drikke juicen. Hva er forskjellen i kalorier?

    • Hei! Jeg anbefaler alltid å ha fokus på grønnsaker når det gjelder juicing fordi de inneholder lite sukker og kalorier så det vil være lurt å gjøre uansett. Kaloriinhold blir for så vidt det samme men man klarer vel ikke å spise en hel ananas og dermed er det lettere å få i seg store mengder juice😉 Bruker uansett ikke mer enn maks 1/4 del ananas i en juice og bruker det for å gi god smak:)Juicer skal erstatte måltider og ikke komme i tillegg til alt annet. Det er viktig. 2 av mine måltider består av juice eller en juicesmoothie. God helg!

  2. Jeg elsker bloggen din, og at du forklarer hva hver enkelt juice gjør og inneholder gjør at det blir veldig informativt og lærerikt. Du burde skrive en bok, ville kjøpt den tvert. Har du en perfekt juice til barna mine(7og 8 år) som de kan drikke daglig. Har lest at man ikke skal ta greens sammen med sitrus??? Hva gjør jeg da hvis jeg bruker sitron??Har kun en god blender per i dag, får jeg like mye ut av de juicene om jeg kjører alt i en blender og blander med ananas juice eller biola og vann?? Håper på svar, for dette er noe jeg drikker daglig, og vil gjerne ha best mulig effekt. Stå på!!!

    • Hei Hilde!

      Takk for så utrolig hyggelig kommentar! Det gir inspirasjon og glede til å fortsette på min ferd! Bok er under utvikling og kommer! Jeg er sikker på at barnene dine vil like godt eple, litt sitron, gulrøtter og fersk ananas. Kanskje du klarer å få lurt litt squash og agurk opp i etter hvert også! En juicemaskin er supert å bruke sammen med en blender og presse juice og så blande det til en smoothie. Det blir grøt hvis du blander alt dette i en blender. Det er saften fra frukt og grønt som vi vil skille fra fibrene for der sitter næringen så det blir ikke helt det sammen uten å ha en juicemaskin, men alt er bedre enn ingenting! Pass på at biolaen er sukkerfri!!

      Stemmer det at jeg også har hørt at man ikke skal ta greens ol med sitrus men jeg har ikke hørt noe om dette under utdannelsen min og finner ingen kilder på det men jeg skal undersøke mer og kan poste noe om det på bloggen min

      Meld deg på konkurransen min som jeg har på bloggen min nå så kanskje du er den heldige vinneren av en ny maskin!!

      Takker veldig fine ord! God helg.

  3. Hei. Jeg så deg på God Morgen Norge, og ble helt hektet. Jeg gikk ut og kjøpte meg en Philips HR 1861. Kopierte dine oppskrifter fra GMN og satt igang. Lurte på om du hadde skrevet en bok, men bokhandleren fant ikke noe. Kjøpte boken til Natalie Savona. Ser at du holder på med en bok, jeg gleder meg. Jeg juicer flere ganger for dagen. Herlig. Jeg lurte på om du kunne gi meg noen råd. Min mann fikk hjerteinfarkt 3.1 og ble bypassoperert. Nå er han nettopp kommet hjem. Jeg lager juice til oss hver dag. Han bruker en medisin som heter Marevan og kan ikke bruke noe som har K -vitamin. Jeg vet at det er alle grønne grønnsaker. Han er veldig svak pga. andre ting han fikk etter operasjonen. Han er ikke så glad når jeg bruker ingefær, men kunne du anbefale meg en juice som gir han krefter og næring.? Jeg ville blitt veldig glad.
    Jeg har lest mye om juicing, om Jason Vale og en side fra Bama. Takk for sidene dine, og all informasjon du gir.
    Hilsen Turid

    • Hei Turid!

      Beklager litt sent svar men det har vært litt hektisk i det siste;) Så flott at du er blitt en juicer! Det er jo bare supert. Ja, stemmer jeg holder på å skrive bok og den kommer mot slutten av året:) Det er en prosess som tar litt tid men det kommer til å bli bra, det lover jeg!🙂 Det var trist å høre om din mann og jeg håper han snart er på beina igjen. Det er riktig at mørke bladgrønnsaker inneholder vit K. Du skal også være forsiktig med rødbeter og brokkoli. Juice masse økologiske gulrøtter, litt ingefær (den er så viktig for hjertet så bare kutt ned på mengden slik at han ikke vet den er der;)), eple, squash, sitron og selleri. Bland juicen med kaldpresset linfrøolje og antioksidantrike frosen blåbær/skogsbær i en blender. Dette blir en super sunn og mettende juicesmoothie som er bra for hjertet og kroppens helingseffekt! Håper dette kan være bra:) Tusen takk for fine ord og for at du leser bloggen min. Hils din mann så masse og ønske han god bedring fra meg!!! klem Carina

Leave a Reply

