God jul! Årets siste sunnhets tips…

Nå er det snart jul! Snøen ligger fint her i Oslo, julegavene er i hus og imorgen drar vi til Kristiansand for å være med familien min. Det blir deilig! Det blir flere dager med mat, mat og litt mer mat…og fet mat som sådan etterfulgt av mye sitting. Dette er oppskriften på fordøyelsesproblmer som oppblåshet, tarmgass, mageknipe og en generell følelse av uvelhet. Før jeg tar ferie gir jeg deg noen tips til å unngå ubehag i julen slik at du kan nyte og kose deg uten problemer.

 

  • Drikk eller spis fersk ananas(juice) da frukten inneholder fordøyelsesenzymet bromelain
  • Innta et enzymkosttilskudd som du nå får kjøpt i helsekostbutikker. Innta rett etter måltidet
  • Beveg deg på dagen! Få fart på systemt ved å sørge for at du får noe trim og bevegelse før julemåltidet inntas. Da vil du ha mindre problemer med fordøyelsen
  • Drikk rent vann uten kullsyre så slipper du  å fylle tarmene med ekstra gass
  • Innta probiotika hver dag
  • Kos deg!

God jul til alle mine lesere og takk for at du har fulgt meg dette året!

 

 

 

9 thoughts on “God jul! Årets siste sunnhets tips…

  1. Hei,

    Jeg håper du har mulighet til å svare på et lite nybegynnerspørsmål…

    Jeg er en splitter ny juiceentusiast. Allerede på dag 2 merker jeg at kroppen jubler, så dette vil jeg veldig gjerne fortsette med.

    Men jeg har forstått at det ikke bør gå for lenge fra juicen presses til den blir drukket, noe som en praktisk utfordring for meg som er alvorlig syk, og som må ha hjelp til å få laget mat, også juice… Dette må innimellom løses ved at det blir laget mat til meg dagen i forkant. Jeg håper å kunne drikke juice også på disse dagene.

    Hva om man lager opp en del juice, fordeler på flere drikkeflasker, fryser ned med det samme, og tar opp en og en flaske og setter i kjøleskapet kvelden i forkant av drikking, slik at den tines langsomt. Vil det kunne bevare næringsstoffene?

    På forhånd takk for svar.

    • Hei!

      Så hyggelig å høre fra en n juiceentusiast og så fantatisk at du allerede merker hvor godt det er for kroppen:) D beste er å drikke juicen med en gang den lages, som du sier, men hvis dette ikke er mulig er nedfrysing et supert alternativ. Slik du du skriver vil være topp! Du kan lage juice for hele uken på en gang!Juicen kan også opbevares i en lys og luftett flaske men taper næring for hver time som går. Den bør drikkes innen 6-8 t senest da.

      Jeg vil anbefale deg å tilsette spirulina og hvetegress i juicene dine (rett før de skal drikkes) minst 2 ganger om dagen da det vil virkelig hjelpe på helsen! Du kan lese tidligere innlegg om disse tilskuddene på bloggen min. Søk i feltet:) Tusen takk for at du leser bloggen min og hold meg oppdatert på hvordan det går:) Godt nytt år!!!

      Carina

      • Takk for hyggelig og informativt svar. Leser meg bakover i bloggen din, og her er mye å lære🙂

        Spirulinapulveret står allerede klart i skapet, men jeg må sette inn disse mest avgiftende ingrediensene litt gradvis over tid, da kroppen er veldig sensitiv for reaksjonene som følger med i oppstarten😉. Jeg er også interessert i å få i meg mye brokkoli, men syns smaken av den juicen er veldig heftig. Nøytraliserer foreløpig med frukt (ananas/pære), men har med tiden lyst til å klare meg mest mulig med grønnsaker alene.

Leave a Reply

