Fetere nordmenn – Kan kaloriopplysning som i USA være løsningen?

VG og Dagbladet melder i dag at nordmenn er blitt fetere og at hver 10. nordmann kan klassifiseres som direkte fete. Ikke særlig nytt, men alikevel noe som jeg gjør meg noen tanker om. I USA er det nå i flere stater lovpålagt at kaloriinnholdet i flere matvarer skal være meget godt synlig og tilgjenglig på de fleste fastfood restauranter, eller steder som Starbucks og andre “grab and go” varianter. Da jeg var I California var dette meget tydelig og jeg må si at det gjorde at jeg tenkte meg om to ganger og lot vær å kjøpe mye unødvendig mat som hverken jeg eller kroppen min hadde godt av. Når jeg vet at jeg må jogge i 1 time for å forbrenne en blåbær muffins eller en dobbel macchiato lar jeg vær å spise/drikke dette. Dette for enten å slippe å jogge i en time, eller hylgrine når jeg ikke får på meg favoritt jeansen min!

Hos Strabucks er kaloriinnhold lett synlig i disken ved varen, i tillegg til på tavler og i egne brosjyrer.

Vi gjør mye i livet ubevisst og ikke minst spiser vi og drikker vi mye ubevisst. Vi tror gjerne at muffisen eller det siste pizzastykket vil gjøre oss lykkelig eller smake sinnsykt godt, men så er vi ofte preget av dårlig samvittighet og skuffelse etterpå.

For en person som allerede er opptatt av ernæring, og det å holde helsen og kroppen i form, ser jeg absolutt at synlig kaloriinnhold har noe for seg. Det gjør at jeg velger sunnere alternativer.  Men er det virkelig en del av løsningen på fedmeepedemien? Den overvektige, fattige moren, eller den evige brødspisende nordmannen vil nok i utganspunktet ikke bry seg om slike ting. Ei heller vite hva 400 kalorier egentlig vil si. Kalorier, so what?

Hvis utgangspunktet ditt er at du har et lavt kunnskapsnivå om emnet vil det ikke kaloriopplysning hjelpe overvektige mennesker ned i vekt, eller forebygge fedmeproblemer. Helheten er viktig og det er et kompleks og sammensatt problem. Hva mener du? Kaloriopplysning eller ikke, er det en del av løsnigen?

Her kan dere se deler av Starbucks næringsbrosjyre som jeg tok med fra California. En tankevekker før Starbucks inntar Gardermoen i 2012…

Trykk her for å lese: Starbucks Nutrition info.

One thought on “Fetere nordmenn – Kan kaloriopplysning som i USA være løsningen?

Leave a Reply

