Tid for supersunne tranebær!

Tranebær hører denne årstiden til. Thanksgiving i USA er ikke komplett uten dette bæret, og det er også blitt mer vanlig i Norge. På denne tiden får man ferske tranebær i butikken og jeg vil anbefale deg å kjøpe inn en del og så fryse dem.

Supersunne vinterbær.

Man kan juice tranebær eller bruke dem i en smoothie. Fryser man dem er det best å bruke de til smoothie. Disse, små knallrøde bærene inneholder quinine syre, som er stoffet som er ansvarlig for å fjerne avfallsstoffer fra urinveiene og nyrene. Tranebær renser leveren, nyrene, hjelper mot urinveisinfeksjoner, er kreftforebyggende, er meget antioksidantrik og holder hjertet og blodårene friske.

Tranebær inneholder også:

  • Vitamin C
  • Vitamin B
  • Vitamin E
  • Vitamin K
  • Beta-Karoten
  • Folinsyre
  • Jod
  • Kalsium
  • Magnesium
  • Fosfor
  • Kalium
  • Kopper

TIPS* Tranebær er litt bitre i smak og er perfekte sammen med ferskpresset appelsin eller eplejuice for å tilføre litt sødme.

6 thoughts on “Tid for supersunne tranebær!

  1. hei igjen!
    En stund siden sist jeg skrev. Fulgte alle dine råd men har funnet ut at jeg har en del matintoleranser og tatt noen tester både håranalyse og matintoleransetest sendt til utlandet… Det jeg lurte på angående dette er om en oppskrift på en juice eller noen grønnsaker osm gir meg masse kalium, kalsium, magnesium og natrium kan man få i seg alt dette i en juice? Skal prøve å øke dette i kroppen min.

    • Hei! Hyggelig å høre fra deg:) D bir jo spennende å høre hva som kommer av resultater på tester. Organisk kokosvann er en superkilde til alle disse mineralene, sammen med brokkoli og så bøør du absolutt ta spirulina da dette er den beste kilden til kalsiium, ca. 38x mer enn melk. Selleri er rik på natrium. Husk at kaffe kan tappe disse mineralene så man må kutte ut/ned på dette. Ha en fin dag!

      • tusen takk for svar. Selleri spiser jeg en del av. Kaffen er kutta for en stund siden. Spirulina tar jeg kapsler , tatt i pulverform før i smoothie. Tusen takk for tipsene🙂

  2. Hei, hvor kan man kjøpe ferske tranebær? Jeg bor i Oslo Akershus område, kan du tipse litt? tusen takk.

    • Hei, Fersk tranebær har jeg sett på ICA Meny butikker og jeg vil tippe at Jacobs i Oslo området også har det. Det kan også tenkes at noen gode innvandrerbutikker også har:) Håper du får tak i det… ellers kan du spørre butikken din om å bestille opp. D har jeg gjort før;)

Leave a Reply

