Prøv dette mot vinterdepresjon og vinterkiloene…

I dag er virkelig en nydelig dag i Olso og jeg er glad jeg har  min egen liten “Central Park” rett utenfor døren min… St. Hanshaugen Park. Det var sol, blå himmel, vindstille og frost på bakken, og etter ei god natts søvn (endelig) spratt jeg opp av sengen, slengte på meg mitt nye Pierre Robert merino ull undertøy og joggesko for en deilig treningsøkt.

Jeg sliter med vinterdepresjon og må virkelig jobbe med meg selv i disse vintermånedene. Trening, helst utendørs, og når det er dagslys er virkelig en viktig ingrediens for å komme seg gjennom denne mørketiden uten å bukke under og legge på seg flere vinterkilo! Jeg vet at ikke alle kan trene på dagtid midt i uken, men du kan i helgen! Du kan også sørge for å ta lunchpausen din utendørs på hverdagen…dagslys er essensielt.

En kjapp, effektiv treningsøkt på denne tiden i dagslys stimulerer seratonin og hormonet melatonin som er viktig for ditt immunforsvar og ditt energinivå. Når disse nivåene synker blir vi gjerne slappe og deprimerte. Søvnproblemer og økt søt- sug er også vanlig. I tillegg stimulerer trening økning i hormonene testostron og veksthormon, noe som er viktig for muskelvekst, fettforbrenningen og sexlysten.

I dag bestod min treningsøkt av jogging i intervaller (etter naturlig terreng) og litt styrketrening ved hjelp av en benk som var i parken. 40 minutter var lengden på økten og dette er overkommelig for alle!

Prøv dette:

  • 10 min. oppvarming med rolig jogging på flat mark, eller liten stigning
  • 10 min. naturlig intervall hvor jeg søkte ruter med mye oppoverbakker. Gjerne jogging i 3 min så gange 1 min. Gjenta.
  • Styrketrening 10 min. Fokus på bein.

Øv. 1: Utfall- ett og ett bein på benk

Hovedmuskler som trenes: Quadriceps femoris (fremside lår) og gluteus maximus (store rumpemuskel)

Med ene beinet på benk: Plasér det hvilende beinet på benken, med liten knekk i kneet. Det jobbende beinet plaséres foran deg på bakkent. Hold armen ved siden av kroppen eller ut til siden for økt balanse. Sørg for at beinet har 90 graders vinkel når du senker kroppen din ned. 10×3

 

Øv 2: Step Ups

 Hovedmuskler som trenes: Biceps femoris (hamstrings, bakside lår), gluteus maximus (store rumpemuskel), gastrocnemius (store leggmuskelen)

Utførelse: Stå foran benken og plasér den ene foten helt inn på benken. Løft kroppen din opp på benken og bruk kun det andre beinet til å holde balansen. Senk kroppen ned igjen og gjenta i et bestemt antall repetisjoner før du bytter bein. 10x 3 på hvert bein.

Avslutt dagens treningsøkt med 10 min. rolig jogging eller gange. Ha en superfin vinterdag!

En nydelig dag på St. Hanshaugen... perfekt for utendørstrening!

 

 

 

 

 

3 thoughts on “Prøv dette mot vinterdepresjon og vinterkiloene…

  1. Hei, har du lest noe om hvis du har for høyt serotonin nivå i kroppen og evt hva det kan komme av. Jeg har veldig høyt og legene bare vet ikke.
    PS Jeg bor nordpå og elsker mørketiden:)
    Lisbeth

    • Hei, Noen medisiner kan gi for høye nivåer av serotonin som antidepresive med og flere beta- blokkerer m.m. Noen kosttilskudd kan også , uten at jeg har klart å finne info. om akkurat hvilken. Narkottiske stoffer har også samme effekt… Så bra at du trives så godt i mørketiden! :)Takk for at du leser bloggen min:)

Leave a Reply

