Sliter du med akne? Jeg har rådene som virker… uten medisin!

Var det noen som så God Morgen Norge på tirsdag hvor en hudlege snakket om akne? Jeg hadde satt det på opptak på Get boksen min og så det først i går. Jeg ble så provosert at jeg måtte skrive et innlegg om dette på bloggen min. Jeg syntes det var et svakt og dårlig innlegg på GMN med en lege som  hadde veldig lite å komme med av informasjon og ikke minst løsninger! Det ble så vidt nevnt at kosthold kanskje kunne ha noe å si. Det eneste det var snakk om var at man måtte ta medisiner og til og med det kunne de ikke garantere at hjalp. Ja, dette kunne jeg også ha fortalt!

Fra 13- årsalderen har jeg vært plaget med akne som bare ble verre etter som årene gikk. Hvis du tror det er snakk om litt uren hud eller kviser kan jeg fortelle at det er det IKKE. Akne er en alvorlig grad av kviser som gjerne utvikler seg til betente, store byller i ansiktet og som av og til også forekommer på brystet og ryggen.

Dette er akne og det er utrolig smertefullt...

Det er veldig smertefullt, stygt og så utrolig ødeleggende for ens selvtillit, spesielt når man er tenåring og kanskje enda verre for jenter… Jeg var ekstremt plaget i mange år og jeg har prøvd alt på markedet. Jeg har også måtte leve med alle bivirkningene som medisinene har forusaket. Gamle, trauste leger som ikke har noe kunnskap om hvor viktig livsstil er og hvor viktig helheten er, proppet de min voksende, tenåringskropp full av antibiotika og sterkere preparater etter som det ikke virket.

Jeg har desverre ingen bilder som jeg kan poste for å vise dere hvor kraftig angrepet jeg var, fordi dette var jo selvsagt noe jeg ikke ønsket skulle dokumenteres og du så meg sjeldenet uten sminke da jeg gjorde alt jeg kunne for å kamuflerer aknen.

Dette er det legestanden gjorde for å prøve å bli kvitt min alvorlige akne:

  • Ble satt på Tetracyclin (antibiotika) fra jeg var 13- 14 år og til og fra frem til ca. 16- 17 år. Liten virkning, mye bivirkninger.
  • Parallelt fikk jeg en krem på resept som skulle smøres i ansiktet og som inneholdt store mengder med vitamin A, ja dette kan hjelpe på rynker og gjøre hudoverflaten penere, men den er EKSTREMT sterk og nå i tillegg til sår i ansiktet hadde jeg solbrent, omfintlig hud som var sår og knall rød!
  • Etter dette ikke fungerte ble det gitt resept på andre kremer og dill dall, uten suksess. Siste løsningen ble “hestekuren” av alle kurer: Roaccutan. Dette er piller med store mengder med konsentrert vitamin A som skal tas flere ganger om dagen. Disse kan føre til fosterskader hvis man skulle ble gravid når man går på dem og de tørker ut ALLE slimhinnene i kroppen. Huden min rullet av når jeg gnikket den uder behandlingsperioden. Jeg verket i kroppen ( da den ble jo i bunn og grunn forgiftet med vitamin A) og det legen “glemte” å si var at man måtte holde seg borte fra solen fordi man ble omfintlig mot sol når man gikk på denne medisinen. Det endte opp med at jeg fikk annengradsforbrenning en vakker vårdag…

Huden min ble faktisk ganske fin etter denne hestekuren, men da jeg sluttet var det tilbake til det samme og legene hadde ingenting mer å gi meg av medisiner.

Jeg kunne vært spart for år med smerte, dårlig selvtillit, mange tusenvis av kroner, arrdannelse og fortvilte foreldre hvis bare legene hadde kunne litt om kosthold og våget å bevege seg bort fra de gamle legebøkene sine.

Da jeg endret kostholdet mitt og sluttet med sukker, høy GI karbohydrater og fikk orden på blodsukkeret mitt ble jeg ikke bare kvitt overflødige kilo, men aknen forsvant helt! Trening og omlegging av livsstil var det som skulle til og det er faktisk ikke “the easy way out”, det er “the only way out”. Når kroppen er betent, har mye syre og man ikke trener og får ut avfallsstoffer så er akne en av de måtene som kroppen viser oss at det er en ubalanse og at kroppen vår ikke har det optimalt og da hjelper det IKKE å forgifte den med mer giftstoffer i form av medisiner.

Dette er veien å gå og jeg er ikke opptatt av at det “ikke finnes nok studier omkring dette til å kunne gi dette som råd”, som “ekspertene” sier. Vi trenger ikke studier for  å gi oss svarene når man kan bruke sunn fornuft. Selvfølgelig er det ikke firmaer som bruker penger på å forske på dette da det ikke er en økonomisk gevinst på å bruke tid og penger på å komme frem til: Jo, kosthold har mye å si… Man kan ikke patentere kosthold eller livsstilsendringer.

Det vil gjerne ta litt tid før du ser forbedringer i aknen din, men jeg garanterer at du vil bli bedre om du virkelig gjør en innsats og følger disse rådene for både innsiden og utsiden av kroppen din.

Livsstils/kostendringer som må til:

  • Kutt ut sukker , både synlig og usynlig. Les varedeklarsjoner. (ungdom drikker gjerne juicer og brus og spiser boller og sjokolade.)
  • Kutt ut/ned på brød, pasta og poteter (kutt ut all høy GI matvarer. Se annet innlegg og søk på GI på bloggen min)
  • Ta tilskudd med omega 3, ikke omega 6(for store mengder kan gi økt betennelsestilstander). Gjerne krillolje.
  • NB! Ta tilskudd med probiotika, gjerne dobbeldose enn anbefalinger. Tas om kvelden.
  • Tilskudd av sink kan også hjelpe.
  • Kutt ut melk og kutt ut/ned på meieriprodukter generelt.
  • Tilfør kroppen gjerne basiske, friskpresset juicer hver dag laget på sitron, ingefær, eple, selleri, agurk og squash.
  • Drikk vann. Gjerne 2-3 liter er dag.
  • Tren

NB! Husk at ingen kosttilskudd vil hjelpe hvis man ikke “rydder” opp i huset sitt. Du må gjøre endringer av kosthold og livsstil.

Hva som hjelper på utsiden. Forbedring av huden/hjelp mot arrdannelse:

  • Rens huden med et mildt, men tilpasset renseprodukt. Kjøp noe ordentlig og få gjerne hjelp av en hudpleier. Ikke såpe! Rens morgen og kveld, unasett om du bruker sminke eller ei.
  • Bruk sminke av høykvalitet tilpasset din hudtype.
  • Smør ansiktet med krem tilpasset din hudtype. En fett hud er faktisk gjerne fuktfattig og dette kan også gjøre huden mer irritert og rød. Sørg for at det er et rent og høykvalitetsprodukt. Selv elsker jeg ORIGINS og deres spot away for kviser er faktisk veldig bra!
  • Bruk gjerne noe med salisylsyre. Dette er et stoff som sørger for å eksfoliere bort døde hudceller som sørger for at huden din holdes ren og pen. Vil også kunne gi glatter, jevnere hudoverflate. Man kan få ansiktskremer med dette i.
  • Fruktsyre behandling hos hudpleiere kan gi en finere hud og minde kviser sammen med endring av kosthold.

Jeg håper at dette kan være til hjelp og vær så snill og prøv dette før du propper kroppen full av medisiner som jeg av erfaring vet gjør mer vondt enn godt…

8 thoughts on “Sliter du med akne? Jeg har rådene som virker… uten medisin!

  1. Bra i nnlegg! Tror jeg må prøve probiotika og omega-3 (det er i tillegg anbefalt for ME, så da er det vel bare å kjøre på)! Det er vel aller helst marin olje man burde ta, i stedet for linfrøoljen jeg bruker. Jeg hadde forresten aldri i verden trodd at du har slitt med akne – jeg syns du har veldig fin hud!

    Jeg ble kvitt de verste utbruddene (spesielt ble de månedlige, hormonelle utbruddene ble mindre ille) da jeg kuttet ut melkeprodukter. Nå spiser jeg litt ost og bittelitt yoghurt innimellom, og det forverrer det ikke. Av sukker får jeg små urenhet om jeg plutselig spiser mer enn jeg pleier, men ellers er det ikke så veldig avgjørende. Jeg tror nok det har avtatt litt fordi jeg har blitt eldre også, ettersom jeg har akne pga. arv. Det som er kjedelig er at jeg har veldig tørr hud i hele ansiktet (sånn at huden føles som en stram maske 5 minutter etter at man har skylt det med bare vann og uten å tilføre fuktighet etterpå), i tillegg til mild grad av akne, og da sier det seg selv at produkter for fet hud bare har gjort vondt verre. Jeg tror nesten at jeg syns det er mindre gøy å flasse i ansiktet enn å måtte dekke over kviser med sminke. Nå bruker jeg bare rene, kaldpressede oljer i ansiktet, sammen med hjemmelagde ansiktsprodukter (av havre, mandler, honning, aloe vera osv). Det funker bedre enn det meste, altså! Men noen ganger er det praktisk å bruke noe som allerede er ferdig – hvilke originsprodukter bruker du?

    • Hei,

      Bruker Origins produkter etter min nåværende hudtype. Er anderledes nå og nå er det ikke akne jeg jobber med men rynker og aldringstegn!😉 He, he. Alle produktene fra Origins er helt fantastikse og ikke overpriste.. Esthetique butikkene skal føre det:)

  2. Dette var helt fascinerende å lese! Jeg har AKKURAT samme historie med først antibiotika, kremer og til slutt hestekuren som deg. Medisinene hjalp akkurat når jeg gikk på dem, men sekundet jeg sluttet ble alt verre. Raccutane hjalp over en lang periode, men etter et års tid kom det tilbake igjen. Nå går jeg til hudpleier og har blitt enig med hun om å prøve ut å kutte ut sukker, melkeprodukter og gluten. Samt å begynne på probiotika og B-vitaminer. Jeg håper dette kan hjelpe for meg også!
    Helt idiotisk at industrien er sånn at de bare skal tjene penger, mens de egentlig sitter med løsningen..
    Men takk for et fint innlegg!

    • Hei Julie! Tusen tak for at du tok deg tid til å lese og kommentere innlegget mitt:) er så viktig at flere blir klar over situasjonen og at det finnes naturlige løsninger. Er glad for at du er en av de som har muligheten til å nå ut til de det gjelder:)

      Carina

Leave a Reply

