Villedende Tororeklame – Lar du deg lure?

Har du fått med deg den nyeste reklamekampanjen til Toro? De må ha merket en kraftig nedgang på salgsresultatet det siset året da forbrukerne er blitt mye mer bevisste. Takk for det!

I sin desperasjon har de kommet med en smart vrid på sine tv-reklame kampanjer :” Tørket mat er trygg mat”. Bull shit!, sier jeg.

Reklamen begynner med å vise en soltørket tomat og en mann som sier at den ikke mister næringsstoffene, kun vann. Sant nok, men tror du virkelig at Toro posemat, og alle andre konkurrerende merker for den saks skyld, kun inneholder sunne, naturlige tørket ingredienser?

Er du heldig får du 25 % tomat i en Toro tomatsuppe og en hel del med maisstivelse, hvetemel, gjærekstrat, andre aromastoffer, salt og div. krydderier, les: sukker!!!

Det er ikke næringsrik, sunn mat og med mindre du sulter i hjel eller er i ekstreme klimaforhold, som på nordpolen, bør ikke slik mat være en del av vår matkultur eller ditt kosthold.  Reklamen sier det ikke dirkete, men indirekte og får forbrukerne til å assosiere posemat (Toro) med sunnhet og trygghet. Det er jo rett og slett litt hjernevasking på gang og hvis vi får det inn mange nok ganger blir det til slutt en del av vår verdensoppfatning. Well done Toro! Reklamebransjen på sitt beste…

Lar du deg lure av denne slags reklame? Gjør denne slags reklame at du føler deg litt bedre når det er posemat, uansett merke som står på dagens meny? Svarer du ja har de oppnådd akkurat det de vil; å la deg senke skuldrene dine og lette din dårlige samvittighet om at du og din familie spiser tørket og trygg mat… Vi er ikke skapt for å spise mat som kommer fra en fabrikk og helles ut fra en pose. Finn tilbake til det opprinnelige og finn tilbake til matgleden og la barna ta del.

Ekte, naturlig mat uten en ingrediensliste er det beste og mye enklere enn det vi skal ha det til (ferdigmat bransjen har forresten også fått oss til å tro at posemat vil gi oss mye mer tid i en travel herdag på magisk vis). Med litt endring av tankegangen din, og ved å se gjennom hva reklamebransjen prøver å få deg til å føle og tro, er jeg sikker på at lysten på posemat vil forsvinne. Sunnhetsbølgen som har skyldt over landet de siste årene har endelig gjort at de store bedriftene som har styrt vår matkultur i flere ti-år nå skjelver litt i buksene. De gjør nå det de kan for å tilpasse seg markedet og redde sitt renomme’ som stadig blir utsatt for kritikk og derfor dukker det opp slike reklamer som Toro nå har på gang.

Takk også til Eivind Hellstrøm som gir boksemat som Maxboller og Spagetti Rimini en god dose julig på riksdekkende tv gjennom Hellstrøm Rydder Opp Hjemme. Han forteller og viser også sannheten om MUK (mekanisk utarbeidet kjøtt) som er hovedingrediens i mye ferdigmat. Så lenge vi ikke lar oss lure av villedene rekalme og faller tilbake til “gamle synder” kan vi humre litt for oss selv når vi ser på slike reklamer og kose oss mens vi lager middag med 100 % ekte ingredienser velvitede om hva som faktisk er i den. Og forresten jeg liker et naturlig vanninnhold i maten min og det eneste stedet jeg ønsker å fjerne vannet fra er klærene i tørketrommelen min. Kommer denne “næringsrike”, tørket posematen fra samme sted som mine tørket klær forresten?

Hvis man virkelig har en slik veranda med levende mat er vel ikke sjansen stor for at du lager posemat?

21 thoughts on “Villedende Tororeklame – Lar du deg lure?

  1. Jeg elsket Hellstrøm og MUKen hans. Og hva er svaret fra bransjen? “Nei men altså dette er jo ikke sant for at det er jo ikke BEIN i MUK!” … nei og det svaret skulle hjelpe?

    Jeg har sett reklamer for småfristende ting, men i butikken leser jeg ALLTID innholdet uansett – og da stopper jeg jo der.

    • Hei og takk for kommentar!

      He, utrolig vittig med disse storemarkeskraftene..he,he det er ikke bein i det men resten var de ikke uening i! He,he. Nor dritt er det uansett og er bra at sannheten kommer frem. Bra at du ikke er en av de som lar seg lure! Ha en fortsatt fin dag:)

  2. Ikke at jeg støtter prosessert mat, men faktisk så har Toro fjernet aromastoffene (MSG, alas smakforsterker) fra sin Tomatsuppe, som er verstingen her. Er du tidsnød og legger i en del gode ferske grønnsaker, er ikke denne faktisk ikke så ille som en skulle tro. Vel merk, de fleste suppeposer har enda masse tilsetningsstoffer. Uansett bør en selvfølgelig helst holde seg unna alt i poser/pakker og plastikk og lage skikkelig mat.

    • Hei!
      Det er sant at de har fjernet det, men når de går ut og skal prøve å vri deres produktr til å være naturlige og sunne syntes jeg det er litt drøyt;) selvfølgelig i en nødsit. og inn i mellom er det ok, men desverre spiser mange nordmenn slik mat flere gnager i ukne. IKKE bra. Alt kan også veldg enkelt lages 100% naturlg. Det tar for eks. 5 min å steke en deilig salmalaks med litt seterrømme vedsiden av:) Nam:) Fatisk fortere enn å koke opp en ferdig gryterett eller suppe:)

  3. Klokt innlegg! Dessverre er det bare et par uker siden Helsedirektoratet “friskmeldte ferdigmaten” på aftenposten.no Mitt spørsmål er: Når kan vi friskmelde Helsedirektoratet?

    • Hei og takk for kommentar,

      He, ja det er så utrolig mye rart… D er helt sykt. Det er mye korrupsjon innen politikk og de store aktørene. Mye penger for dem begge å tjene på å friskmelde slike ting…. De fleste som jobber på slike steder som skal fortelle oss hva som er bra og ikke bra helsemessg har null peiling på hva d snaker om og ingen faglig bakgrunn heller og de som har det kommer gjerne fra den samme hjernevasket, gammeldagse skolen uansett!

    • Hei! Så bra! Jeg så reklamen for første gang i går og ble så provosert;)Jeg har ikke oversikt over alle produktene men trodde slik som du sier at MSG ikke er fjernet fra alle produktene;)

  4. Dem bruker jo samme reklame triks som alle andre produkter, tror dere alle de jentene på hudkrems reklamene ikke er photoshopet? eller at engler faktisk faller ned fra himmelen når du har på deg axe? dem prøver bare å promotere produktet sitt på en overbevisene metode🙂

    • Beklager, skumleste før jeg så at du faktisk sikter til alle produktene. men en del av problemmet er at grønt og sunn mat er ganske dyrt.

    • Heisan!

      Selvfølgeig er jeg enig med deg idet, men nå er bloggen min en blogg om kosthold og sunnhet og derfor er det fokuset😉 Dessuten er det ikke økende helseproblemer og livsstilssykdommer som kommer av å smøre på seg en krem eller to som ikke gir resultater men maten vi inntar daglig. Jeg har også jobbet med dette i mange år på en en- til -en basis og ser hvordan folk lar seg lure av reklamer og matbransjen er ille fordi det er noe vi alle må ha og inntar flere ganger om dagen. Til og med WHO anerkjenner at 80% av sykdommer kommer av det vi putter i munnen… sunn mat er heller ikke dyrt hvis man bruker huet litt. Hellstrøm laget nettopp blåskjellsuppe til studenter til kr 46 per porsjon. Ekte mat med næring og litt kjærlighet. Man kan dessuten ikke sette en pris på ens helse:) ;):)

  5. Hei:-)
    Kan si jeg stusset litt da jeg så denne reklamen på tv!
    Under tørking av matvarer som potet(mos), aprikoser osv blir det brukt kjemikalier (svovel, sulfitter..) Vet du noe om hvordan Toro og andre “suppeposeprodusenter” tørker og forhindrer bakterievekst i produktene?
    De er jo ikke pålagt å deklarere alle tilsetningene!

    • Hei!

      Desverre så vet jeg ikke nok om dette på nåværende tidspunkt. Er nok ikke mange som slipper inn i “det hemmlige rom” hvor disse “matvarene” produseres;) he, he. Måtte nok gått undercover da;) Jeg holder meg og familien min LANGT unna disse produktene uansett og anbefaler de ikke som annet enn et absolutt unntak. Hadde vært spennende om noen hadde mer inngående kunnskap om dette og ville dele de på bloggen:) Takker for at du leser bloggen min:) Skal nok se om jeg kan finne ut litt mer…

      • Takk for det:) Venter i spenning på om du får vite noe, og følger bloggen din videre:)

  6. “Spagetti Rimini” ble produsert av Stabburet for mange år siden. Toro (Rieber & Søn) produserer derimot “Spagetti a la Capri”, kanskje dette produktet du mener?

Leave a Reply

