Mangel på søvn gjør deg overvektig- Hvorfor?

Visste du at mangel på søvn eller dårlig søvnkvaliet tar år fra levealderen din og kan gjøre deg overvektig? Når man sover mindre enn 6 timer om natten produserer kroppen mye av hormonet ghrelin og mindre av hormonet leptin. Ghrelin øker både blodsukkeret og apetitten din, mens leptin demper apetitten din og regulerer blodsukkeret. Når man sover mindre øker lysten på raske karbohydrater og sukkerholdige matvarer. En ond sirkel er startet! Sover du lite eller dårlig vil du heller ikke ha energi til å trene!

Dr.OZ er hele USAs lege og han har laget en flott video som forklarer søvn og den innvirkning på din helse og vekt. Ta en titt:)

http://www.doctoroz.com/videos/simple-ways-sleep-yourself-thin-pt-1

4 thoughts on “Mangel på søvn gjør deg overvektig- Hvorfor?

  1. Veldig interessant lesing hehe… Da kanskje det er svaret på alle mine helseproblemer… unger i 7 år som har vekt meg jevnlig hehe.. alltid sliten , orker ikke trene, men spiser jo sundt men enda ikke funnet riktig kosthold for meg kjenner jeg. Vurderer jucing sterkt…..men blir ikke det mye fruktsukker da?

    • JA,guri så mange år uten jevn og god søvn tar på på alle mulige måter! Juicing med hvetgress og spirulina pulver vil hjelpe deg ogdt i gang. Jo, man skal ha 80-20 regelen tiol daglig, 80 grønnsaker og 20 frukt;)

  2. Spennende har prøvd det meste men ikke jucing så det blir det neste, men tar sikkert litt tid før jeg får meg juicer hehe… ja spirulina har jeg tatt noen måneder og hvetegress, men tatt et opphold nå i sommer bare for å se hva som er skjer osv… Tok en håranalyse i begynnelsen av året som viste ubalanser kjøpte vitaminene og det var en hestekur etter en uke var jeg kjempe dårlig så tålte det ikke… tror maten er veien jeg må gå og spirulina som du sier… men da vil det ta lenger tid. Veldig interessant å følge med på bloggen og fått mange gode råd av deg på veien. Tusen takk 🙂

Leave a Reply

