Bevar formen i sommerferien

Til fredag går jeg ut i ferie. 3 uker som jeg skal nyte livet, sove til jeg våkner, spise litt ekstra god mat og selvfølgelig holde mine treningsrutiner… eller? Hva tenker du? Hvordan føler du deg meg deg selv og din kropp etter en god  og lang ferie?

I løpet av de 4 årene jeg har drevet personlig treningstudio kom 99% av mine kunder tilbake til meg med vektøkning, fordøyelsesbesvær, ryggsmerter og en generell selvhat følelse. De var oppgitte over seg selv og deres spise og drikke vaner og det faktum at de ikke hadde trent på mange uker. Noen av dem var overrasket (og muligens litt irriterte) over at jeg faktisk hadde gått ned i vekt og hadde masse energi og overskudd etter min egen ferie. Hvorfor denne forskjellen?

For meg så er ferietid da jeg virkelig har tid til å trene og prioritere meg selv. Jeg er jo ikke på jobb, så 8 timer ekstra har jeg hver dag! Er jeg i utlandet i løpet av ferien min koser jeg meg ekstra med god mat og trening blir det lite av, men jeg henter meg inn igjen med en gang jeg kommer hjem og jeg fråtser ikke til alle mine måltider, 24 timer i døgnet. Jeg ligger heller ikke stille i flere timer, uansett. Bevegelse må jeg ha og kroppen min sier i fra ved å gi meg ubehag i ryggen, oppblåst mage og en genrelle uvel følelse. Masse vann drikker jeg også alltid og gjør smarte valg når det gjelder alkohol. Her er det MYE å spare av kalorier og feriemage. Øl rører jeg aldri, da dette er det verste for kroppen, blodsukkeret og midjemålet. Ja, vin i minde mengder kan gå, men min favoritt er min sukkerfri, null hangover drink som består av:

  • en shot klar vodka
  • Farris, sodavann, Olden eller lignende
  • masse friskpresset lime/sitronsaft
  • isbiter

Denne drinken inneholder ca 50- 70 kaolorier, antioksidanter og leverrensende sitron/lime og vann som sørger for at jeg ikke blir dehydrert. Da kan man få i pose og sekk; litt ekstra kos for få kalorier og også  en god morgendag;) (hvis man klarer å begrense antall;))

I ferien leser jeg nye bøker og blir gjerne inspirert til å prøve nye oppskrifter og matvarer, det er lite folk på helsestudio så jeg har mye plass for meg selv (og jeg kan dumme meg ut ved å prøve nye ting jeg ikke kan så godt;)). Ikke minst så er jeg ikke så stresset som i hverdagen og dermed går nivået på stresshormoner ned og kroppen har lettere for å “gi slipp” på overskuddsfett. Av og til er det å hvile, nyte livet og oppdage nye ting viktigere og bedre for helsen enn mye trening og en streng kostholdregime. Balanse er stikkordet.

Ferietips

  • Husk  å spise en frokst tilnærmet lik din daglige hverdagsfrokst slik at du holder blodsukkeret og energinivået stabilt slik at det ikke forplanter seg uvaner for resten av dagen.
  • Dropp brødet som alltid blir satt fem på restaurantbordet og nyt maten lenge!
  • Ha også alltid litt nøtter, raw food bar, proteinshake/bar eller lignende liggende i vesken slik at du har enkle og sunne mellommåltider slik at du ikke blir oversulten når du skal sette deg ned og velge fra restaurantmenyen.
  • Er du på fjellet (slik som jeg er i år) kan du gå fjellturer hverdag.
  • Sykkelturer er også et deilig avbrekk fra vanlig treningsrutiner.
  • Les ei ny kostholds/livstilsbok slik at du blir inspirert og lærer noe nytt
  • Besøk lokale gårder/markeder for masse deilige, sunne råvarer
  • Kjøp deg juicemaskin og lær deg å juice
  • Start hverdag med varmt vann og friskpresset sitron fra en halv sitron
  • Nytt livet!

Her har dere noen bildebevis for at jeg koser meg jeg også på ferie, men alt med måte så slipper man å komme tilbake til jobb slapp, energiløs og med strammere bukse og dårligere utgangspunkt enn da ferien begynte. Bruk denne tiden til å bygge opp din energikonto slik at du er klar for høsten:)

2 thoughts on “Bevar formen i sommerferien

  1. Bra innlegg! Jeg merker at jeg selv har lett for å være litt slappere med kostholdet – men siden jeg spiser så sunt til vanlig, merker jeg utskeielsene veeeldig mye bedre enn jeg gjorde før, og det frister aldri til gjentagelse å være slapp over en lengre periode (altså mer enn et par dager…). God ferie!

Leave a Reply

