Enzymer; “the missing link” til en god helse og en slank kropp. Hvordan få det til i praksis. Del 3

I dag skriver jeg siste innlegg med fokus på enzymer… i denne omgang.

De to siste innleggene har handlet om enzymer; hva enzymer er og hvorfor det er så viktig å spise enzymrik mat. Men hvordan får du til å spise et mer enzymerikt kosthold?  Hva og hvordan skal du spise?

Raw food er blitt en “trend” og en betegnelse som egentlig bare betyr rå mat. Hovedargumenten bak denne kostholdsfilosofien er at man skal spise levende mat- det vil si mat som inneholder matens livskraft, altså enzymene, sammen med et høyt vitamin- og mineralinnhold. For at dette skal oppnås må man sørge for at maten ikke er varmebehandlet til mer enn ca. 42 grader.  En dehydrater brukes ofte når man vil lage knekkebrød, chips (grønnsakschips) og tørke frukt og nøtter, og største delen av maten spises helt rå, altså helt uten varmebehandling.

Levende mat er:

  • all frukt og grønt i sin opprinnelig tilstand
  • spirer
  • urter
  • ubehandlet frø og nøtter

Livsviktige enzymer får man rett og slett av å spise mat som ikke er kokt, stekt eller bakt. Selv er jeg ikke en 100 % raw foodist, men jeg har implementert det inn i mitt liv på en måte som jeg mener de aller fleste kan og bør gjøre hvis de er opptatt av å ta vare på seg selv og leve det beste livet som er mulig! 😉

Etter at jeg oppdaget juicing og levende mat for ca 1, 5 år siden, opplevde jeg hvor fantastisk dette var og bestemte meg for å lære mer og utdanne med til Norges første og eneste juiceterapeut. Juicing er absolutt den enkleste måten å få i seg masse næring og enzymer fra naturens eget medisinskap. Frukt og grønnsaker inneholder vitaminer, mineraler og enzymer som holder deg frisk og slank, og retter opp i ubalanser både psykisk og fysisk. Du blir det du spiser!

Det er enkelt å implementere juicing inn i din hverdag ved å erstatte 1- 2 måltider om dagen med friskpresset frukt og grønnsaksjuice, med fokus på GRØNNSAKER!

Rå tips

  1. Start hver morgen med en juice, gjerne sammen med spirulina og/eller hvetegress, da dette er lett fordøyelig for kroppen og alle næringstoffene tas opp innen minutter. I løpet av natten renser kroppen seg og ved å innta en slik frokost hjelper du  kroppen å fortsette med denne viktige prosessen uten å overlaste den med tungfordøyelig mat.
  2. Spis gjerne en salat med rå nøtter (ikke varmebehandlet), avokado, brokkoli, spinat, eple, div salattyper, skivet ferske rødbeter og dressing laget med x-virgin olivenolje, sitronsaft, himalyasalt og litt cayennepepper for litt “punch”.
  3. Juice som mellomåltid og/eller før/etter trening og med proteinpulver ETTER trening.
  4. Middag med dampet fisk og lett dampet grønnsaker som bønnestengler, finkuttet gulrøtter og asparges og topp med en dressing laget med en høy kvalitet sennep, litt manukahonning, x-virgin olivenolje, salt, sitronsaft. Hell over grønnsakene og bland sammen.

Dette er en supersunn og overkommlig måte å leve litt “råere”på ;). Det fungerer for mange og jeg garanterer en bedre helse, mer overskudd og eventuelt en vektreduksjon. Du får i deg enzymer, vitaminer og mineraler og hjelper kroppen å fungere optimalt  uten at den må overanstrenge seg. Resultatet er en yngre, lykkeligere er mer livsglad deg!

 

2 thoughts on “Enzymer; “the missing link” til en god helse og en slank kropp. Hvordan få det til i praksis. Del 3

  1. Der fikk jeg svarene jeg ønsket meg.
    Veldig mye sånn jeg spiser, men kan alltid bli flinkere og mer bevisst..

Leave a Reply

