Hemmligheten til en sunn, sterk og slank kropp ligger i magen

Beklager at det går litt lengre tid og blogginnleggene mine er litt mindre regelmessige enn før. Det tar litt tid å komme inn i rutine etter flytting og det er så mye som skal ordnes før en ordentlig hverdag kan tre i kraft! Og nå som det er like før sommerferie er det mye jobb som skal ferdigstilles før Norge stopper opp i 4 uker!😉 Jeg håper du følger med meg uansett🙂 Her er dagens innlegg:

Visste du at veien til en sunn, sterk og slank kropp ligger i magen?

Jeg vokste opp i USA hvor kostholdet vårt bestod av mye bearbeidet, halvfabrikata mat. Loff, sukkerholdige frokostblandinger, fargerik godteri, chips og lettbrus, var ofte noe jeg skrek etter, og kunne bli mannevond om jeg ikke fikk. (Kroppen skrek jo i bunn og grunn om ekte næring!) Et overskudd av omega 6 var uungåelig og mye “død mat” og mat med kunstige tilsetninger ble spist. Det var nesten uungåelig på 80-tallet hvis man ikke var MEGET bevisst og oppsøkte spesial butikker. Det var ikke så lett å vite for den “vanlige mannen i gaten” at dette kunne være skadelig og forårsaker mange helseproblemer. Man trodde at det var så enkelt som at fet mat gjør deg fet…

Dette resulterte i at jeg slet med asthma, som ingen lege kunne forstå hvorfor, overvekt, øreinfeksojner, sinne og ett litt “eksplosivt” humør. I tenårene hade jeg mye akne, hodepine, depresjoner og selvfølgelig slett jeg med”kampen mot kiloene”. Nå vet jeg en av de viktige årsakene til hvorfor: Feil tarmflora, eller for lite av de gunstige tarmbakteriene og overvektst av candida. All den døde, bearbeidet maten med sukker (både tilsatt og som stivelse) “drepte” alle de gode bakteriene og sørget for at candida veksten  ble stor. Det ble heller ikke produsert nok gode bakterier.

  • Asthma
  • diarre
  • forstoppelse
  • hodepine
  • slapphet
  • oppblåshet i magen og mye luftplager
  • gjentatte øre og blæreinfeksjoner
  • soppinfeksjoner i underlivet
  • og en søthunger…

er alle tegn på at man trenger mer probiotika. Tarmen har det ikke godt og du må pleie den med å spise mye levende mat (juice er perfekt), kutte ned på kornprodukter og stivelse, sukker, alkohol og ferdig, bearbeidet mat.

En sunn tarmflora øker ditt immunforsvar, og mange auto-immune sykdommer skyldes mangelen på gunstige  tarmbakterier. Riktig absorbasjon av vitaminer og mineraler er avhengig av en riktig tarmflora, samt en sunn og god fordøyelse. Vektregulering og en “normal” appetit styres også mye av om du har tilstrekkelig med gode bakterier i tarmen.

Det finnes noen matvarer som øker tarmens innhold av gunstig bakterier som surkål (ikke den på boks med sukker!), naturell youghurt og fermentert soy, men det enkleste og beste er å ta probiotika tilskudd av høykvaliet, helst av typen som skal stå kaldt. Da er de levende. Begynn gjerne med en mindre dose for dermed å øke etter hvert som kroppen vender seg til dem.

Håper tarmene dine får en god dose med kjærlighet!😉

11 thoughts on “Hemmligheten til en sunn, sterk og slank kropp ligger i magen

  1. Veldig interessant… da jeg også har lest meg til dette, men en jungel av produkter der ute da hvordan vet man at man får kvalitet?….. Har tatt NDS probiotic 910 jeg… men nå har jeg hatt et opphold. Er dette noe man tar hele tiden?

    • Ja, det er mye der ute og jeg har ikke 100% oversikten selv, men se svar til kommentaren til Silje for litt hjelp:) Skal undersøke mer etterhvert!! Man kan ta det i periodevis da de gode bakteriene skal bygge seg opp i tarmen. Jeg tar ofte en større dose til å begynne med for så å trappe ned, men når jeg innser hvor viktige dette tilskuddet er for meg kommer jeg nok til å fortsette med dette fast:)

    • Hei Heidi,

      Ja det er mye rart der ute. Sørg for aT DET er levende bakterier som står kaldt. Da er de mest effektive og aktive. Sørg også for at det ikke er for mye fyllstoff i det. D leser du på innholdsfortegnelsen. Jeg tardet hele tiden. Kan begynne med en større dose i en periode for så å trappe ned til en om dagen. reiser jeg eller har hatt en periode med litt mer usunn mat tar jeg ekstra. Liker godt Solaray produktene.

  2. Det er så sant det du skriver! Eg har slete store delar av livet med depresjon, angst, eksem, maaaasse virus infeksjonar, ekstremt dårleg imunforsvar, candida oppblomstring, osv osv, og eg prøvde ALT av medisin og kurar, men det var først når eg la om kostholdet mitt fullstendig, at det gjekk i rett retning.
    Eg har fortsatt for ivrig candida sopp, så eg vart nyskjerrig på kva probiotika betyr? Er det eit samle ord for mat som motverkar candida eller er det eit bestemt produkt?

    • Hei Silje!

      Ja kosten har alt å si for vår velvære og helse!🙂 Probiotika er en samle betegnelse på gunstige tarmbakterier. Det finnes ca 400 av dem og de har forskjellige navn og virkning. Noen av dem er viktigere enn andre og de er å få kjøpt som kosttilskudd. Personlig vil jeg si Udos Choice probiotika er meget bra da det ligger mye forskning bak hans produkter og kvaliteten er bra. Han har også delt dem inn i aldersgrupper fordi vi trenger mer av noen bakterier som barn, voksen og gamle. Ha en fin dag!!

  3. Jeg tar Bio Life sin som heter Bio-dophilus og den har vært med meg hver kveld i snart et og et halvt år. Den er superbra og jeg kommer ikke til å slutte.
    Tror tarmbakterier er godt for oss uansett..
    I tillegg har jo kostholdet alt å si, som idag hvor jeg juica massevis av grønnsaker.
    Nam nam, jeg føler jeg svever!

Leave a Reply

