Opptatt av debatten om ekte og sunn (øko)mat?

Er du opptatt av debatten om ekte og sunn mat? Som blogger har man makt til å sette spørsmål ved hvordan nordmenn lever og hvordan vår livsstil er.  Et kritisk blikk mot samfunnet kan ofte være bra og føre til endringer. Maya Angelous sa: ” When you know better, you do better”. Bevisstgjøring er meget viktig og blogging er en fin måte å nå ut med et budskap til mange mennesker samt skape debatt som kan føre til endringer i samfunnet.

Jeg er meget opptatt av emnet om en sunnere livsstil og det faktum at mat er medisin. Det er MYE vi selv kan gjøre og det er bortkastet å sitte på sofaen og klage over ens helse og eventuelle vektproblemer når man faktisk kan gjøre mye selv. Man må ta ansvar for sitt eget liv og ikke forvente at politikerne eller noen andre skal gjøre det for deg. Ja, det er flere ting som kan legges til rette slik at det er enklere å velge sunne, rene råvarer eller være mer fysisk aktiv, men det nytter ikke å se på den fine turløypen som nettopp er laget for så å si “Den var jo fin, jeg tar det i morgen…” eller “Ja, her var det mange flotte råvarer, men det er så dyrt og tar så lang tid å lage det fra bunnen av…”

Man kan ikke forvente annerledes resultater om  man gjør det samme hver gang! En ny innfallsvinkel, en ny strategi er det eneste som vi gi deg nye resultater.

Da Oikos Norge skulle ha kampanjen “Heller Ø enn E”  kastet meg gladlig med da jeg ble spurt om å være en av deres e-frie bloggere. Kampanje skapte debatt på både Facebook og blogger, og media syntes dette var spennende. I forbindelse med kampanjen ble jeg intervjuet av www.dagligvarehandelen.no og under kan du lese reportasjen.

“Dagligvarehandelen er en frittstående ukeavis for dagligvarebransjen og distribueres til alle landets dagligvareforretninger og kjedekontorer samt kiosker og bensinstasjoner med dagligvarer i sortimentet.”- Tatt fra nettsiden
 
Hva syntes du om debatten? Er det vanskelig å velge sunn og ekte mat i Norge og i så fall hvorfor? Og vær ærlig; er det faktisk ytre faktorer eller en det virkelig indre faktorer, altså deg selv og din indre dialog som finner unnskyldninger og hindringer i stedet for muligheter og løsninger?😉

Les reportasjen her: Dagligvarehandelen økologisk bloggere reportasje

6 thoughts on “Opptatt av debatten om ekte og sunn (øko)mat?

  1. For min del så kjøper jeg økologisk i sommerhalvåret når jeg kjører forbi en gård et stykke unna her, men på vinteren blir det lite økologisk da jeg synes det blir for dyrt jeg. Vi er fem munner som skal mettes i dette huset og synes det blir altfor dyrt å handle alt økologisk. Så her står det på pengene. Hadde det ikke gjort det hadde jeg kjøpt alt økologisk🙂

    • Hei Heidi,

      Forstår godt at økonomi er et faktum. Jeg syntes ikke deter problemer med å kjøpe alt økolgisk av tørrvarer da det varer lengre, men fersk varer blir desvere for dyrt i lengden. Etter som jeg har flyttet til oslo trodde jeg det skulle være mer økologisk lettere tilgjenglig, men et er faktisk ikke det:( Ønsker deg og din familie en god dag🙂

  2. “Man må ta ansvar for sitt eget liv og ikke forvente at politikerne eller noen andre skal gjøre det for deg. ” Exactly! And it’s not only true for food, but also everythibg linked to environment:

    Regarding organic food, yes, it is difficult to find it in Norway. In France, before it gets popular enough, you could mostly only find it in special, organic shops. Now you can find very easily organic food in supermarkets, they have a good offer.

    Here (Tromsø), you can find some things in the supermarket but the offer is really not that wide (and I don’t want to take into account fruits grown in ARgentina!). For exemple if you want organic milk, you have to choose the “lett” one. I wish I could make organic yogurts (with helmelk) but I can’t. And the problem is that there no special organic shops either.

    The difference comes obviously from the fact that France have a more developped agriculture, but I am wondering if it could also come from a lack of interest in Norway.

    Ha en fin dag!

    • Thanks for your comment!! I beilieve there are many factors; one being our food politics is not good, making prices to high both for the producers an d consumers. To survive as a producer you have to have a real passion for it and I also think it has alot to do with our food culture, or lack of it. I also think there is a general sense of apathy amongst Norwegians…Do we care enough to make a difference? Are we too rich and have it to comfortable to really care enough to do something about it??? There is also the fact that we are not many people in this country and therefore the demand will automaticly become smaller and therfore less lucrative. It is also known that we are slow at embracing new things, and trends and such take longer time to manifest here;)

      Wishing you a great day!!🙂

  3. Basisk kosthold er svaret.

    Jeg begynte for 1 år siden og for meg er det ingen vei tilbake:)
    Jeg har også begynt å blogge om det for å hjelpe andre som ønsker en sunnere livsstil. Sjekk gjerne bloggen min:) http://alkalisk.no
    Anbefaler deg å lese boka: Robert young, ” The pH miracle, balance your diet, reclaim your health.

Leave a Reply

