Trenger du å roe deg ned? Sjekk om kroppen din er stresset

 Visste du at kronisk stress kan virke mer aldrende og farligere for helsen din enn røyking? Stress defineres som en psykologisk og fysiologiskrespons på hendelser som forstyrrer vår personlige balanse på en eller annen måte.

Mennesket er utstyrt med en naturlig overlevelsesmekanisme som kalles ”fight or flight” (kjemp eller flykt) respons. Når vi er utsatt for fare, eller akutt stress, skilles det ut hormoner som adrenalin, noradrenalin og kortisol fra hypofysen i hjernen, og disse hormonene sendes derfra videre ut til kroppens celler via blodet. Disse stresshormonene forteller oss at vi må enten kjempe eller flykte for å overleve. I steinaldertiden hvor man måtte jakte på mat, kunne man risikere å havne i stor fare på grunn av ville dyr. I slike tilfeller ville dette urinstinktet slå til, og man vil få en meget stor utskillelse av ovennevnte hormoner for å overleve situasjonen. Kroppen vil gå over i en slags ”autopilot” hvor man reagerer kun på instinkt frem til faren er over og deretter vil hormonnivået normaliseres igjen og kroppen slapper av. Man har en tydelig begynnelse og en klar slutt på stress situasjonen.

 

”Meditasjon er sjelens tunge og åndens språk.” – Jeremy Taylor (engelsk forfatter)

At vi i dag opplever en svært farlig situasjon på vei til matbutikken, er høyst usannsynlig, og derfor vil ikke en ”fight or flight” situasjon oppstå slik som i steinaldertiden. I dag har vi en annen type stress, og det er ofte ingen klar begynnelse eller slutt. Dagens stress er ofte kronisk og mange opplever et jevnt og høyt stressnivå gjennom hele dagen, hele uken og til og med hele året. Dette betyr at man stadig går med et forhøyet nivå av stresshormoner i kroppen, noe som gjør at man er utsatt for hjerte- og karlidelser, høyt blodtrykk og kolesterol, kreft, søvn forstyrrelser og sist men ikke minst, vektproblemer.

Et stort midjemål er et tegn på at man har for høye nivåer av stresshormonet kortisol. Dette gjør at uansett hvor sunt eller hvor mye du trener, vil kroppen ”holde fast” på fettet frem til du tar deg tid til å løse dine stressfaktorer. Hormoner er kroppens budbringere, og hvis det er en ubalanse i hormonene dine, kan man belage seg på at det til slutt vil gi utslag på din kropp, sinn og sjel.

Det er viktig å ta seg et pusterom i hverdagen og finne ut om dine stresssituasjoner er selvforskyldt, eller om det er ytre omstendigheter som gjør din hverdag stresset. Noen mennesker stresser seg helt unødvendig opp over den minste lille ting, men dette kan faktisk du kontrollere. Du har kontroll over ditt liv, og du bestemmer hvordan du vil reagere på hver situasjon som oppstår i din hverdag. Bestem deg for å beholde roen, og alt vil gå mye lettere og stressnivået ditt vil bli mindre.

Tegn på at kroppen din er stresset:

  • Høyt blodtrykk
  • Økt muskelsmerter eller ømhet
  • Hyppig forkjølelse/influensa
  •  Halsbrann
  • Oppblåsthet og mye luft i magen
  • Akne, eksem eller psoriasis
  • Søvnproblemer
  • Vektøkning eller drastisk vektreduksjon (ved normal vekt)
  • Uregelmessig menstruasjon
  • Hodepine
  • Ekstrem trøtthet
  • Angst
  • Depresjon

Hvis du opplever en eller flere av ovennevnte punkter over flere uker, er det på tide å vurdere noen tiltak for å få ned stressnivået ditt. Disse punktene er tegn på negativ stress som bryter ned kroppen din både psykisk og fysisk. Har du i det siste funnet deg i situasjoner hvor du kjefter på dine barn, din ektefelle eller kolleger uten grunn? Føler du at tankegangen din er rotete og uklar? Har du tatt en feil avgjørelse fordi du følte deg presset i et hjørne? Svarer du ”ja”, er det på tide med litt meditasjon…

Meditasjon er et fremmedord for mange, og flere tenker på meditasjon som noe religiøst eller alternativt. Meditasjon er kun en måte å komme i kontakt med sin indre stemme og sine indre ønsker og lengsler. Det er en liten ”stilletid” eller ”hvilestund” og en måte å bekjempe stress og oppnå balanse. Meditasjon er et viktig og effektivt redskap for å oppnå vektreduksjon og en total god helse. Forskning har vist at meditasjon gir følgende fordeler:

  • Senker oksygenopptak (man puster roligere)
  • Øker blodsirkulasjonen
  • Senker pulsen/hjerteslag
  • Øker treningskapasiteten hos hjertepasienter
  • Fører til dypere avslapping og avspenning
  • Senker blodtrykket
  • Reduserer angstanfall
  • Demper muskelspenninger og hodepine
  • Øker selvtillit
  • Øker seratoninnivået (hormon som motvirker depresjon, fedme, søvnløshet og hodepine)
  • Demper PMS symptomer
  • Hjelper leging etter operasjon
  • Øker immunforsvaret
  • Demper virusaktivitet

Hvordan går du frem?

 Skal du gjøre meditasjon som munkene i Tibet, hvor lotusstillingen er en selvfølge, bør du undersøke litt på egenhånd. Er du interessert i å lære ”ekte meditasjon”, kan du melde deg på et meditasjonskurs, søke på internett eller lese noen bøker. Personlig er jeg er ikke opptatt av at du sitter riktig og sier ”ommm”. Det viktigste er at du tar deg tid til deg selv og bare er i nuet og er stille. Prøver etter beste evne og ”ikke å tenke”, bare føle. Her er min fremgangsmåte på å komme i kontakt med meg selv, senke stressnivået og finne svarene på livets utfordringer.

  1. Finn et stille, rolig sted i hjemmet eller på kontoret ditt.
  2. Sørg for at all unødvendig støy eller forstyrrelser uteblir. (slå av mobil, pc, radio, tv. lukk vinduet)
  3. Legg deg ned på gulvet eller sitt i en behagelig stol eller posisjon på gulvet. Sørg for at du ikke har det så behagelig at du sovner!
  4. Lukk øynene og pust dypt inn med nesen og kjenn at magen og områdene helt ned til bekkenet hever seg.
  5. Pust ut gjennom nesen og tøm magen for luft, og hodet for tanker.
  6. Fortsett å puste rolig og dypt, helt uanstrengt.
  7. Vend fokuset innover. Om du har behov for klarhet på problemstillinger, eller du er usikker på hvilke retninger du skal ta i livet, still deg selv spørsmål på det du ønsker svar på og lytt til svarene din indre stemme gir deg. Hva sier magefølelsen din, din intuisjon?

Husk; øvelse gjør mester… desto oftere du tar deg tid til litt ”meditasjon”, desto lettere vil det bli for deg å koble av i hverdagen og finne ro og klarhet.

Tips* Hvis du er redd for å sovne eller ”glemme deg bort” kan du sette på alarmklokken på mobilen din slik at du kan slappe helt av de minuttene du skal meditere.

 

6 thoughts on “Trenger du å roe deg ned? Sjekk om kroppen din er stresset

  1. Og så kan man jo meditere rett før man skal legge seg, de gangene jeg får det til blir jeg i alle fall slått ut ganske mye fortere enn ellers!

  2. uff.. eg merkar at kvardagen har litt for høg stress faktor, men lærte ein plass å leste eit dikt, og derretter sitte i ca 10 min og grunne over orda, med ein alarm på, slik at ein ikkje vart sittande å tenke på om tiden var over. var ein veldig fin vane.. fokuset vart diktet og orda. Eg blei etter kvart litt slurvete med å gi plass til det i kvadagen, og no er det vekesvis sidan sist… kanskje den skal få plass i kvardagen igjen?:)

    • Hei og takk for hyggelig kommentar. For en fin ide som du deler på bloggen. Min mann har lastet ned noen meditasjons/avspennings apper på Iphonen som vi hører på før vi legger oss og jeg sover som en stein de nettene vi har hørt på dette:) Jeg syntes det med diktet og den rutinen din SKAL få plass i hverdagen din igjen!!:) Gode tanker sendes til deg:)

  3. Fint innlegg som traff meg!🙂
    Jeg vet med meg selv at stressnivået i livet mitt er høyere enn det som er greit å leve med over tid. Har tenkt i lang tid at jeg burde begynt med meditasjon/yoga jevnlig, men har ikke fått noe rutine på det enda – dette innlegget inspirerer imidlertid! Takk!

    • Hei! Tusen takk forhyggelig kommentar🙂 Ja, dette med kronisk stress er ikke godt for hverken kropp, sinn eller sjel. Så et flott inslag på God Morgen Norge på TV2 i dag om en som har utviklet noe som han kaller “pustyoga” og det så veldig bra ut og hjelper også på angst og depresjoner som stress også er en utløsende faktor til. Har selv ikke fått sparket meg i gang med yoga, men tenkte jge skulle komme i gang med det nå som jeg har flyttet til Oslo og ikke har så mye hus å ta vare på😉 Leilighet gir litt mer fritid😉 Ønsker deg en kjempe fin dag!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s