Trenger du motivasjon for å trene? Les om alt det positive ved trening her…

 

Nesten back in business… Vi har offisielt flyttet og bor nå i Oslo. Jippi! Vi er strålende fornøyde med vår nye leilighet på St. Hanshaugen og jeg vet vi kommer til å stortrives her. Mye frem og tilbake med nettverket, men mens det faktisk virker lager jeg et lite blogginnlegg. Savner bloggen min og mine lesere:)

Flytting er mye jobb, både psykisk og fysisk. Jeg har aldri flyttet et helt hus til en annen by før og må si det har gått overraskende bra. Mye av grunnen til det er jeg 100 % sikker er pga. trening. Det siste året har jeg virkelig trent effektivt og br,a samt funnet balansen ved en skikkelig sunn og juicy livsstil! Formen er på topp og jeg merker det i hverdagen og flytting av tunge esker og utholdenheten har vært overraskende bra.

Trenger du litt motivasjon for å trene? Jeg har laget en liten liste over alt det positive du kommer til å oppleve, både fysisk og psykisk, ved å komme i gang med trening. Hvis du aldri har trent før, vil du se at du har masse å glede deg til med tanke på god fysisk og psykisk helse. Hvis du allerede trener regelmessig, kan du se frem til en økning i disse faktorene. Det er en vinn – vinn situasjon hvor det positive alltid vil overveie det negative!

Fysiologiske faktorer som du vil oppnå ved fysisk aktivitet:

  • Forbedret blodsirkulasjon(økt slagvolum)
  • Senket hvilepuls
  • Økt oksygenopptak(bedret lungefunksjon som gir bedre kondisjon)
  • Bedre søvn
  • Økt HDL (god kolesterol) og mindre LDL verdier (dårlig kolesterol). Senker faren for hjerte- og karsykdommer
  • Mindre risiko for kreft
  • Styrket immunforsvar
  • Mindre risiko for beinskjørhet (osteoporose)
  • Sterkere beinvev, brusk, sener og leddbånd
  • Bedre kroppsbalanse (mindre risiko for fall)
  • Bedre vektregulering
  • Langsommere ”aldring”
  • Sterkere hjerte
  • Bedre blodsukkerregulering
  • Bedre mage- og tarmfunksjon
  • Sterkere muskulatur
  • Bedre ledd funksjon og bevegelighet
  • Mindre ryggbesvær
  • Mindre risiko for ”slitasjegikt”
  • Stabilt og positivt hormonelt miljø i kroppen (for bra treningseffekt og appetittregulering)
  • Økt reaksjonstid
  • Økt energi

Psykologiske faktorer du vil oppnå ved fysisk aktivitet:

  • Bedret evne til å takle stress
  • Økt velvære
  • Økt selvtillit
  • Forebygger og demper depresjoner
  •  Treningsglede

Jeg tipper du tenker; ”Jøss! Hvorfor har jeg ikke kommet i gang før?!” Listen med ”positivt” versus ”negativt” må jo være 10 ganger lengre enn tidligere antatt?  Hvem kan bruke tiden på å tenke på ”hva jeg må gi opp”, ” jeg får mindre tid til…” når det er så mye å vinne på å begynne å trene? Fysisk aktivitet beriker alle aspekter av livet ditt. Det er ingen unnskyldning, kun masse å vinne med tanke på glede, selvtillit, god helse og enda flere ting å være takknemlig for.

Visste du at: En norsk undersøkelse fra 1989 viser at systematisk trening er positivt for pasienter med panikkangst og generell engstelse. Etter ett år ser det ut til at de med panikkangst var tilbake i sin vanlige tilstand.

Kilde: Forskningsrådet http://www.forskning.no

4 thoughts on “Trenger du motivasjon for å trene? Les om alt det positive ved trening her…

Leave a Reply

