Er du fanget i “den onde kostholdssirkelen”? Sjekk symptomene her…

Opplever du ofte at du blir trøtt, slapp, tåkete og tung i kroppen etter at du har spist? Føler du deg ofte svimmel, tafatt, deprimert og generelt i ulaget? I så fall kan det være at du er fanget i det jeg kaller “den onde kostholdssirkelen” hvor du spiser feil type mat og som gir deg et ustabilt blodsukker.

Når du spiser matvarer med høy GI som bananer, sukker, hvitt brød, kneipp, sukkerholdig brus/saft, poteter, pasta og bearbeidede risprodukter (riskaker, jasmin ris), vil du oppleve å få en energikrasj innen rimelig kort tid (ca. 1 time). Dette kommer av at du får en hurtig blodsukkerstigning av denne typen matvarer, etterfulgt av et drastisk blodsukkerfall(meg som barn og tenåring).

 

Føles dette som deg til tider?

Høy GI matvarer gir et hurtig energipåfyll, men den er dessverre ikke langvarig og gjør blodsukkeret ustabilt, noe som fører til lav energi, svimmelhet, økt appetitt, økt fettlagring og økt irritabilitet. Når blodsukkeret ditt er lavt, er det lett å ty til de samme usunne matvarene igjen for å fylle på din ”tomme tank” og for å få blodsukkeret opp igjen, og dermed er du fanget i “den onde kostholdssirkelen”. Å holde blodsukkeret så stabilt som mulig, og å unngå de store blodsukkerfallene, er hovednøkkelen til varig energi, en dempet appetitt, et stabilt humør og en god helse generelt sett. Er du fanget i den ”onde kostholdssirkelen”?

 Typiske symptomer:

  • Energitopper og daler
  • Sug etter sukkerholdige matvarer eller matvarer med høyt karbohydratinnhold som pasta, brød og poteter
  • Hudproblemer som irritabel, sensitiv hud, akne, psoriasis eller eksem
  • Depresjoner
  • Irritabilitet og humørsvingninger i det daglige
  • Svimmelhet eller uklar, tåkete tankegang/konsentrasjonsproblemer
  • Økt fettlagring rundt magen
  • Konstant sult eller utilfredsfølelse
  • Følelsen av å være dopet, eller slapp og trøtt etter et stort måltid bestående av karbohydratrike matvarer
  • Nedsatt eller ingen sexlyst
  • Tørre slimhinner (øyne, skjede, munn)

Hvis du:

  • Er inaktiv
  • Røyker
  • Konsumerer store mengder alkohol på en gang, eller inntar alkohol mer enn 2 ganger i uken
  • Hvis du har en familiehistorie med kreft, høyt blodtrykk, eller høyt kolesterol
  • Tar hormonelle medikamenter som skal erstatte din kropps egenproduksjon
  • Er overvektig
  • Har allergier eller har konstant infeksjoner i kroppen

Hvis du svarer ”ja” til 2 eller flere av punktene under ”typiske symptomer”, og hvis du svarer ”ja” til et eller flere av punktene under ”hvis du”, er du utsatt for insulinresistens og er en person som vil ha stor utbytte av å redusere på karbohydratinntaket og begynne å spise riktig type karbohydrater. Dette vil gi deg en stor gevinst både når det gjelder helsen og vekten din.

”Gode for deg” karbohydratkilder er:

  • Alle 100 % spelt produkter (uten hvetemel), desto grovere, desto bedre. (Helsekost forretninger har best utvalg. Prøv 100 % spelt knekkebrød fra ”Dr. Karg’s”, eller om du er heldig å bo på Sørlandet, har ”Kjøkkenskapet” de beste ”hjemmebakte” knekkebrødene.)
  • Brun ris/natur ris/rød ris
  • Quinoa
  • Fullkorn pasta, fullkorn tortillas (Santa Maria), og fullkorn eggnudler
  • Bønner, erter, linser
  • Alle typer grønnsaker (helst friske, og husk å se etter sukkerinnhold på hermetiske varer!)
  • Alle typer bær
  • Spelt eller fullkorn havregryn (tilsett gjerne kli eller annen fiberkilde som psyllium husk)
  • Vill ris
  • Klikjeks, Rugsprø
  • Frukt som epler, appelsiner, pærer, grapefrukt, plommer, fersken, nektariner, sitron/lime, avokado
  • Tørket, sukkerfri frukt som aprikoser, tranebær og epler.
  •  Alle typer naturell nøtter og frø
  •  Sukkerfritt syltetøy
  •  Sukkerfritt nøttesmør som peanøttsmør, tahini (sesam), og mandelsmør.

 

Et stabilt blodsukker gir deg masse energi og livsmot!

 

5 thoughts on “Er du fanget i “den onde kostholdssirkelen”? Sjekk symptomene her…

  1. Flott innlegg !

    Har du noen gode forslag til pålegg? Når jeg leser bakpå pålegg jeg trodde var sunne som prior kalkun og kyllingpålegg, ser jeg at det er opptil 6 E stoffer der, mao. ikke bra.
    Jeg sliter med hva jeg skal velge, barna spiser endel brød til skolemat, prøver å bake mest mulig fullkornsbrød med linfrø og quinoa, som jo er veldig sunt, ønsker derfor gode påleggstips🙂

  2. Kjempe bra innlegg. Følger med. ønske meg juicemaskin jeg også tror jeg. Har du en god smoothie oppskrift skal kjøpe meg proteinpulver kan du anbefale hempprotein?

    • Det kan være en fin sommergave til deg selv;) hempprotein kan du bruke, men whey protein er best både for muskeloppbygging og fettforbrenningen, pluss at det metter bedre. Jeg blander faktisk de to:). Bruker mye skogsbær i smoothier og det kommer ann på hvilken smak i pulver man velger. Vil anbefale vanilje om du skal bruke den til smoothier og sjokolade hvis du kommer til å bruke den “alene”. Bruk usukret spya eller rismelk sammen med masse skogsbær og jordbær. Frisk mynte gir en god smak pluss antioksidanter:)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s