Hvetegress gjør deg sterk, slank og frisk!

Ann Wigmore er “moren” til raw food og greens. Under 1. verdenskrig i Litauen opplevde hun hvordan bestemoren brukte urter og “ugress” for å pleie sårene til skadet soldater. Denne opplevelsen vekket hennes interesse for ernæring, “greens” og levende mat og hun viet livet sitt til å forske og utdanne mange av dagens “green food guruer” som blant annet David Sandoval. Anne er gründeren bak det kjente Hippocrataes Institutet som hun startet i 1955. I dag er greens blitt både “trendy” og “hipt”, men det er hverken nytt eller kun en trend. Det er en bevegelse som jeg er sikker på kommer til å bli “mainstream” som det heter på engelsk , altså en selvfølge, om ikke så mange år.

En av “vinneren” når det kommer til levende, grønn mat er hvetegress, og for de som ikke tåler gluten; det har ingenting med hvete å gjøre. Hvetegress bør være en selvfølge om du er en “juicer” og 1 ts. med høykvalitet, dehydrert hvetegresspulver bør være en del av din morgenjuice, hver dag.

Du kan selvfølgelig også dyrke din egen hvetegress, men det er mer kostbart og mer tidskrevende. Du trenger også en helt annen, dyrere juicepresse som kan juice slike gress sorter. Jeg vil anbefale deg å kjøpe hvetegresspulver, spesielt om du er nybegynner. Om du er på Schiphol flyplass finnes det en juicebar som du kan få en rensende og næringsrik hvetgress shot, men ikke gjør dette på tom mage for da kan du bli skikkelig kvalm og dårlig!😉 Er du i England, New York, Florida eller California finnes det flere steder hvor du kan en få fersk hvetegress shot til ca 12 kroner.

Hvorfor hvetegress (juice)?

  • Hvetegress inneholder store mengder med enzymer, aminosyrer og rensende, legende næringsstoffer
  • Hvetegress inneholder blodrensende klorofyll. Når kroppen renses for avfallsstoffer vil dette påvirke vekten din i en positiv retning
  • Hvetegress renser kroppens fettforbrenningsorgan, leveren
  • Hvetegress er bra for mennesker med diabetes da det senker blodsukkeret
  • Hvetegress kan lindre irritert, kløen hud, samt at det leger sår og skader når det brukes utvortes
  • Hvetegressjuice kan gurgles for å rense munnen, forebygge og hjelpe med tannkjøttsydommer som gingivitis og kan forebygge munnkreft og svulster
  • Hvetegress nøytraliserer frie radikaler som bryter ned kroppen vår og fører til tidlig aldring og sykdommer som kreft
  • Hvetegress øker kroppens energinivå da det inneholder vitaminer, mineraler og antioksidanter som kroppen trenger
  • Daglig inntak av hvetegress hjelper kreftpasienter og andre utsatt for sykdommer å hele fortere og redusere bivirkninger av sykdommene

29 thoughts on “Hvetegress gjør deg sterk, slank og frisk!

  1. Hei, kan du anbefale dette til gravide og ammende? Jeg håper å bli gravid snart (..), har lest at gravide må unngå A-vit og dermed sluttet med mine spirulinatabletter. Har du noen andre tips til (forhåpentligvis) snart-gravide/gravide/ammende? Jeg “oppdaget” deg i Stella og følger nå bloggen din fast, takk for masse nyttig og inspirerende informasjon!🙂

    • Hei Lene!

      Takk for hyggelig kommentar og takk for at du følger meg både i Stella ogpå bloggen min:) Det setter jeg utrolig stor pris på og det gir meg inspirasonen til å fortsette;) Spennende tid du er i nå da;) Ja, vitamin A er et fettløslig vitamin som vil si at de lagrer seg i leveren og i fettvevet og kan gi overdose ved høyt inntak. Vitamin A er spsesielt farlig for gravide da det kan gi fosterskader. Jeg vil også anbefale deg å kutte ut spirulina nå bare for å være på den sikre siden. Når det gjelder hvetegress skal ikke dette være noe problem, tvertimot. I ts om dagen er jo flott for å få en sterkeste mulig kropp. Selv bruker jegLife Stream wheat grass powder fra http://www.kinsarvik.no . Den er også økologisk og du må være ekstra nøye med kjemikalier og slikt nå. Du bør også ta folinsyre daglig og omega 3 er utrolig viktig for fosterets utvikling da cellemembranene, spesielt i hjernen, består av omega 3 og 6. Omega 3 i kosten gir smartere barn! Gå alltid for en HØYKVALITET olje med minst mulig fyllstoff og ikke ta tran da det inneholder tungmetaller og kan være harsk pga tappingsmåten og det at det utsettes for oksygen hver gang flasken åpnes. Ellers er det viktig at du kutter ut/ned på hvetemel, sukker og spiser mye næringsrik mat, gjerne mye grønn, levende mat, nøtter. Vær veldig obs på fersk tunfisk da det inneholder mye tungmetaller, råfisk som i sushi ,samt upasturiserte oster. Hold meg oppdatert hvordan det går;)

      • Takk for raskt og utførlig svar! Det er faktisk akkurat det hvetegresspulveret jeg har, jeg sluttet med det samtidig som jeg sluttet med spirulina men nå kan jeg trygt bruke det igjen🙂 Når det gjelder oljer bruker jeg Udo’s Choice kapsler, er det “ok” eller er det andre oljer som er bedre? Ellers bruker jeg folsyre og lecithin, og litt d-vit innimellom.

  2. Hei,
    har tenkt lenge på å prøve dette ut men det flyter jo over av hvetegresspulver der den ene sier de kun har den økologiske, en annen sier de har den reneste. Kan du dele din erfaring med forskjellige merker du har brukt? Tenker på Sunvita, Bio-Life, Tidsporten etc.

    • Hei Lisbeth,

      Takk for kommentar. Den jeg har brukt nå ganske lenge er Life Stream organic fra http://www.kinsarvik.no. Den syntes jeg er bra også i forhold til pris. Jeg har også tillitt til Super Nature sine produkter. Alle de du nevner ville jeg vært trygg på. Jeg ville absolute valgt økologisk uansett og spesielt gresstyper som er noe som det evenetuelt brukes mye sprøytemidler på. For optimal næringsinnhold bør det være økologisk:)Som sagt er jeg fornøyd med Life Stream. God helg og takk for at du leser bloggen min:)

      • Takk for tipset. Har vært inne på web siden til Kinsarvik. Helen skriver i en kommentar her noe som jeg først fikk informasjon om på fredag. Hvis man har plager relatert til lymfesystemet må man ikke bruke utrensende produkter der slaggstoffer etc renses ut gjennom lymfesystemet. Jeg har prøvd flere og blitt skikkelig dårlig. Selv utrensende te blir jeg dårlig av. Har aldri hørt om det hun skriver at du kan bruke Chlorella fordi slaggstoffene da går ut via fordøyelsessystemet. Har du noen erfaring rundt dette? Vet du om hvetegress renser opp via lymfe eller fordøyelsessystemet?

      • Dette må jeg sjekke opp i. Høres i første omgang ikke helt logisk ut da alt renses ut av samme system, men jeg må som sagt sjekke opp idette. D er helt vanlig å bli kvalm til tider når man inntar slike grønne utrensende produkter da avfallsstoffene frigjøres i blodet for så å bli skyllt ut via avføringen og svette. D et veldig merkbart om man tar slike ting på tom mage og det er ikke å anbefale! Både jeg og mannen min ble “fyllesyke” etter vi hadde startet dagen med hvetgress og detox jucie på Whole Foods i London. Jeg burde visst bedre at dette kunne bli heavy for en tom mage. Jeg spydde 2 ganger og vi følte vi hadde vært på fylla selv om vi ikke hadde det! Kjipt! Man lærer så lenge man lever!!

  3. Jeg er 8 mnd gravid og spiser hvetegress og spirulina (jepp jeg tar sjangsen..:)..). Men er forsiktig med mengden – bare 0,25 ts av hver! Etter fødselen skal jeg legge til konsentrert Aloe vera og Chlorella. (ved inntak av Chlorella skilles avfallstoffene ut gjennom fordøyelsesystemet i steden for lymfen, så da tenker jeg det er trygt ved amming).

    Jeg har ikke merket det helt store ved å spise hvetegress ennå, men det er nok både pga lav dose og det at graviditetshormoner spiller inn. MEN – har ikke vært syk siden jeg begynte (jeg er ellers OFTE forkjølet!) Min mann har derimot merket STOR forandring på energinivået!

    • Dette er jo helt topp supert med alt i ett. Det bruker jeg også til tider. Men det beste hadde vært om du brukte ferskpresset grønnsaksjuice istedet. All ferdi juice er tomme kalorier som inneholder masse sukker og minimalt med næring da pasturisering ødelegger alle enzymene samt store deler av vit, min. innholdet. I tillegg er juicen mest sansyligvis tappet for min 6 mnd siden!!😦

  4. Jeg tar spirulina og hvetegress i en grønn drink om morgenen. Men har blitt så plaget med hodepine så har nå tatt en pause vet ikke om det er det som forårsaker det, men har sikkert en del å rense så kan hende det blei for mye.

    • Hei heidi, Det er helt vanlig å få hodepine når kroppen detoxer eller man legger om kosten/livsstilen. D er enormt utrensende så hvis du bare holder ut så vil et gå over. Du bør sjekke om det er noe annet nytt også har tilført kroppen. Last gjerne ned kostholdskjemaet mitt som du finner under kategorien kosthold slik at du kan føre dagbok over kostholdet ditt i noen dager og se om du oppdager et mønster;)

      • ah tusen takk… det skal jeg prøve på. Hodepinen og svimmelhet er det men har en del mangler på mineraler som jeg så ved håranalyse men aner ikke hva jeg gjør galt men helt klart noe som skjer om dagen…. Har tatt en noen dager pause med hvetegress og spirulina nå men like tung i hodet hehe… men skal se på kostholdsskjema ditt. Tusen takk for tips.

  5. Hei! Bra skrevet=) eg lurte på om du har peiling på hvor man kan kjøpe hvetegressfrø til å spire hjemme selv, i norge? Har lett, men finner ingen norske nettbutikker :-\

    • hei Rune og takk for hyggelig kommentar:) Jeg er er faktisk litt usikker på dette. Har selv sett spirepakker på min lokale økologiske butikk i Kr.sand. Flytter nå til Oslo om noen dager og skal vel klare å finne noen muligheter der og de kan sikkert eventuelt sende til deg. Jeg er utdannet juice terapeut og hos juicemaster.com finner du utrolig mye bra blant annet alt du trenger til dette, men husk tollen som kommer i tillegg!!. Jason Vale er han som har utdannet meg;) Det bør være noen av mine lesere som vet dette og jeg spør:

      Er det noen som har gode netttips til hvor man kan kjøpe hvetegressfrø slik at man kan spire selv??? Vennligst del dine erfaringer med oss! :):)

  6. Har ikke hatt noe høyt blodtrykk når jeg har tatt det hos legen, men har ikke vært hos legen nå, men var for noen måneder siden da var det ikke for høyt. Hva er tipset? hehe nå er jeg spent …

    • Det var litt sløvt skrevet av meg og tipset var faktisk det at høyt blodtrykk kan gi hodepine;) Sorry! Hvis dette hadde vært tilfellet ville vannmelon og rødbetejuice (fersk) vært tipset…😉 Hvis du vil legge inn entypisk kostdag så kan jeg kommentere den og se om jeg finner noe som kan endres, men det ser du om du vil;)

      • Klart jeg vil det.
        Nå om dagen ser en typisk dag ut sånn.

        Frokost: Havregrøt med kanel og sukrin, pluss grønn te og litt vann. Her tar jeg eskimo kapsler for omega 3 og en kalium. Har en pause fra Solary multivitamin som jeg har tatt over lengre tid. Pleier å starte med et stort glass vann med spirulina og hvetegress, men har en liten pause der også siden jeg ikke vet hva som skaper hodepinen.

        Lunch: Enten pleier det å bli en salat med stangselleri, kylling, bønner og kikerter, agurk, tomat og forskjellige salater, avokado.

        Middagen: Enten laks med ris og salat, kylling eller kalkun. Varier litt noen ganger potetmos, salater, ris, linser, quionoa.

        Kvelds: pleier mange ganger spise rester av middagen hvis det er igjen. Eller smoothie hvor jeg har i bringebær, rismelk, kamut hvetegress eller spirulina, ekstravirgin kokosolje.
        Dette er en typisk dag hos meg .

      • Hei Heidi,

        Dette ser jo veldig bra ut, en hvis jeg skal “pirke” på noen ting vil jeg anbefale å prøve dette:

        Til frokost 2 kokte egg, ikke havregrøt. D kan bli for mye karbohydrater og for lite protein. Grønn te er topp, men om du er sensitiv på koffein kan det utløse hodepine. Prøv en annen koffeinfri, økologisk te. Ikke kutt ut spirulina og hvetgress i tillegg til å gjøre disse endringene for da vet du ikke hav som funker;) Jeg bruker en ferskpresset grønnsaks juice med pulver pluss 2 kote egge til froskost. Om du ikke har ferskpresset juice kan du gå for 1/2.- skive med økologisk splt/rugbrød som ligger på 10 på topp e-fri matvare innlegget mitt under Okios kampanjen.

        Lunch: Bra!

        Middag: dropp potetmos da det er høy GI karbo, ris må være naturris eller prøv perlespelt fra Hollimølle eller søtpotet. Du kan lage mos på dette og;)

        Jeg vil også anbefale deg et proteinpulver med whey som du bruker etter trening, mellommåltid og i kveldssmoothien din. Dette vil regulere blodsukkeret ditt bedre og jeg tipper at energien din vil bli bedre. PLUSS DU MÅ HUSKE Å DRIKKE 2-3 L RENT VANN OM DAGEN! Dette glemmer mange og avfallsstoffer hoper seg opp i kroppen og man blir “forgiftet” og dehydrert;)

      • Glemte frukt spiser litt druer, epler og melon honning melon som mellomåltid og noen ganger rosiner.
        Mellommåltid også peanøtter og nøtteblandinger med makademianøtter, mandler og cashewnøtter.

  7. Ja jeg kutta ut kaffe og begynte med grønn te men trodde ikke det var koffein i den jeg hehe…der ser du…
    Jeg spiser ikke egg fordi jeg tok en matintoleransetest for noen måneder siden som ble sendt til usa og der står det at egg og hvete og rug og kaffe skal vekk fra kostholdet mitt sammen med noen andre småting….
    Jeg skal prøve drikke mere da jeg tror jeg ikke er så flink der, men sliter med en treg mage ogs åså kan være at avfallstoffer hoper seg opp. Tusen takk for tips jeg skal endre på det du skriver men må finne noe annet enn egg… kan jeg spise avokado med noe annet til? morsomt dette synes jeg hehe… Få råd fra andre tror andre ser bedre enn en selv…

    • Hei! Jo det er fasktisk koffein i grønnte og jeg anbefaler ikke f.eks å drikke den på kvelden;) D kan være du reagerer på den. Da dropper du egg og makrell i tomat på noe du kan spise av ev. knekkebrød, avokado, ja topp, proteinpulver som en morgenshake kan være bra. Hvis du ikke drikker nok vann kan det være så enkelt som det da man blir slapp, vondt i hodet og kroppens vitale funksjoner stooper opp. Drikk vann for treg mage og! Hold meg oppdatert:)

Leave a Reply

