Back to basics del 1 – Hva er egentlig karbohydrater?

I dagene fremover kommer jeg til å skrive om makronæringstoffene som er karbohydrater, protein, fett og vann. Det er utrolig viktige å ha riktig og god basiskunnskap hvis man skal forstå helheten i en sunn livsstil og et sunt kosthold. Det nytter for eksempel ikke å vite at du må spise mer proteiner hvis du ikke vet hva proteiner er og hvilke kilder man finner dem i. Enig? I dag tar jeg opp det grunnleggende om karbohydrater og i morgen blir det proteiner. Håper du blir litt klokere! Ønsker deg en fantastisk fin dag. 🙂

 

Næringsstoffer – Hva er det?

Næringsstoffer er substanser som kroppen må innta fra omgivelsene for å overleve. Næringsstoffene deles inn i mikro- og makronæringsstoffer og finnes i maten og drikken vi inntar daglig. Mikronæringsstoffer er stoffer kroppen trenger i mindre mengder, som vitaminer og mineraler, mens makronæringsstoffer er stoffer kroppen trenger i større mengder og gjenkjennes som karbohydrater, fett, proteiner og vann.

For at du skal forstå hvordan disse stoffene fungerer i kroppen må du først vite hva de forskjellige stoffene er, hvilke funksjoner de har i kroppen, og viktigst av alt: Hvilke matkilder man finner dem i.                                       

 

Karbohydrater CH20

  

1 gram karbohydrat inneholder 4 kalorier

 De aller fleste som har en tv, leser blader eller aviser, har fått med seg ordet ”karbohydrat”, og ordet er ofte satt i en negativ sammenheng hvis temaet er vektreduksjon. For å si det slik; ja, dietter bestående av kun proteiner og fett vil fungere ganske drastisk, ganske fort, men lykken er relativt kortvarig. Man kan ikke leve et aktivt liv helt uten karbohydrater og trening bør inngå i alles hverdag 😉 De som velger å gå på diet, og da en diet bestående av null karbohydrater (eksempel Atkins diet), vil ikke ha overskudd og energien til å trene, og mange frarådes å trene i den første ”null karbohydrat fasen” av dietten. Absolutt ikke noe jeg anbefaler. Dette fungerer kanskje i en kort periode, men det kan være helseskadelig i det lange løpet og hjelper deg ikke til en varig og sunn livsstil.

Karbohydrater = Karbohydrater er et makronæringsstoff som vi trenger i relativt store mengder.

Karbohydrater finnes i:

  • frukt
  • grønnsaker  
  • sukker (vanlig hvitt sukker, fruktose fra frukt, maltose fra øl og laktose fra melkeprodukter)
  • nøtter
  • frø  
  • kornprodukter

 

Karbohydrater deles inn i:

  • stivelse (poteter, ris, brød, kaker, kjeks, kornprodukter som knekkebrød, frokostblandinger, grynblandinger, flatbrød)
  • fiber (frukt, grønnsaker, grove kornprodukter)
  • sukker (kaker, brus, godteri, honning, posesupper/sauser, øl og all alkohol)

Karbohydrater har en funksjon i kroppen, og det er å gi kroppen energi. Karbohydrater brytes ned til glukose (blodsukker), og det er denne energien hjernen vår lever av. Når kroppen din har den energien den trenger til å utføre arbeidsoppgavene dine, lagres overskuddet som glykogen i musklene og leveren din og ligger latent for senere bruk. Ved for eksempel trening vil kroppen benytte seg av disse lagrene. Haken ved glykogenlagrene dine er at de er små og ved inaktivitet og stillesitting, sammen med et høyt inntak av karbohydratrike matvarer, vil resten lagres som fett på magen, rumpen og lårene dine! Har du en stillesittende kontor jobb vil du ikke trenge like mye karbohydrater som en person som jobber som bonde, rengjører, eller andre jobber som innebærer en del gange og bevegelse.  Enkelt og greit; desto mindre du bruker kroppen din, desto mindre brensel eller energi trenger du, og desto mindre karbohydrater bør du spise.

”Å spise karbohydrater eller ei, det er det store spørsmålet”

Mange vil argumentere med at når kroppen ikke får karbohydrater, vil den bryte ned proteiner for å tilføre kroppen energi, men dette vil ikke fungere optimalt fordi det er ikke den type brensel kroppen og hjernen foretrekker for en aktiv og sunn livsstil. Vi vil ha mest mulig muskler på kroppen, og det er verken sunt eller ønskelig at kroppen skal bryte disse ned fordi den trenger energi. Uten tilførsel av riktig type karbohydrater vil du i lengden ende opp trøtt, slapp og deprimert. Med andre ord, du pleier verken kropp, sinn og sjel ved å kutte et viktig næringsstoff helt ut. Man trenger karbohydrater for en optimal helse, men det er forskjell på mengder, hvilken type du velger, hvordan du setter måltidet sammen og når på dagen du spiser karbohydratrike matvarer.  

De beste kildene til RIKTIG type karbohydrater er:

  • søtpotet
  • brun, naturris
  • villris
  • grovt speltmel (helst økolgisk, jeg anbefaler Holli Mølle mel)
  • quinoa
  • grønnsaker
  • litt frukt som epler, pære, bær,plommer
  • belgfrukter (bønner og linser)
  •  nøtter og frø
  • ubehandlet, langkokte havregryn (spesielt hvis man trener eller er veldig aktiv)

Kombiner ALLTID karbohydrater med protein og gjerne en sunn fettkilde. F.eks havregrøt med mandler eller annen nøtt. Spis aldri et stort stivelsesrikt måltid sent på kvelden. F.eks brød, ris aller annen pasta. Desto senere på kvelden, desto mindre karbohydrater trenger du. Min sene middagsfavoritt er fersk, ovnsstekt kylling med “salsa” laget på finhakket tomat, agurk, sjarlottenløk, basilikum, olivenolje og en ekte balsamico.

 

 Velg alltid grove karbohyratkilder som er minst mulig bearbeidet. Her ser du sushi med fullkornsris og da er måltidet perfekt:)

 

 

 

 

 

                               

 

Advertisements

5 thoughts on “Back to basics del 1 – Hva er egentlig karbohydrater?

  1. Her var det mye fornuftig!! Lavkarbo har faktisk blitt mer logisk for meg etter som jeg har lest mer om det – så har kuttet ned på karbohydratene med stort hell. Men de karbohydratene jeg (som oftest) spiser er de du anbefaler! 🙂

    Og en annen ting – fullkornsris smaker jo MYE bedre enn hvit ris! Samme med spelt – speltbrød smaker mye bedre enn hvetemel-brød! 🙂

    • Så bra! Tusen takk:) Ja, lavere karbo funker veldig bra og det er det som absolutt finker for meg for å gå ned i vekt, holde vekten og få økt energi. Helt enig; fullkorn smaker myye mer og bedre, samt spelt mye mer enn hvetemel! 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s