Spennende gjesteinnlegg fra Mari Hult! Bli inspirert til å spise mer supersunn og enkel vegetarmat

I dag er min deltakelse i Oikos kampanjen “Heller Ø enn E” offisielt over, men som vanlig vil fokuset på bloggen min fortsatt være det samme- ekte, ren mat, sunnhet og alt som følger med en sunn livsstil. For å kick starte en ny uke har jeg vært heldig og fått Mari Hult til å skrive et flott innlegg til bloggen min med spennende oppskrifter som alle bør prøve. Mari er vegeterianer og er også en dyktig matjournalist og kokk. Er det noe alle “ernæringseksperter” er enige om er det at vi bør spise mer grønnsaker og belgfrukter! Kos dere masse med Maris innlegg i dag og ha en strålende mandag!

Les Maris blogg her www.vegetarbloggen.no

Mari Hult

     “Jeg har aldri spist så godt, variert og sunt som nå.” – Mari Hult

 

 

                                                                                    

Det er forskjell på vegetarmat

Hei, mitt navn er Mari og jeg er vegetarianer.

Jeg driver nettstedet vegetarbloggen.no, hvor Carina gjesteblogget tidligere i år. Vi deler en del oppfatninger både om matglede, og viktigheten av å spise rett. Et sunt kosthold er en svært effektiv behandling mot både livsstilssykdommer og overvekt, og Carinas meninger er virkelig noe jeg kan stå bak og støtte.

Her er min FAQ:

Får du i deg nok protein? Ja

Spiser du bare tofu? Nei

Vegansk matglede

Jeg har alltid vært utrolig glad i mat, og har flere år bak meg som kokk og mat- og drikkejournalist. Den største jobben jeg har gjort innen mat er likevel på hjemmebane. I fjor ble mannen min veganer. Å lage dobbelt opp med mat hjemme ble ikke aktuelt, så jeg ble nødt til å gjøre en total omstrukturering av matvanene våre.

Utgangspunktet:

Han nektet å spise dyreprodukter, jeg nektet å spise dårlig mat.

Løsningen:

Jeg ble nødt til å lære meg å lage skikkelig vegetarmat. Det vil si retter som bygges fra bunnen av, ikke retter der jeg fant erstatninger for egg, melk og kjøtt. I tillegg skal det være godt, minst like godt som ikke-vegetarmat, og det skal dekke kroppens behov for næringsstoffer.

Den nye matvaregruppen

Med begrensninger kommer endringer. Med endringer kommer muligheter.

At vi nå har satt klare grenser for kostholdet, gjør at vi utforsker alle mulighetene vi har. Nå begynner det å bli spennende. Jeg kan trygt si at vi aldri har spist så godt og variert som nå, og heller ikke så sunt. Ut med kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter  –  inn med grønnsaker, frukt, nøtter og bær. Og esset i ermet: belgfruktene.

Fjerner du kjøtt, fisk og egg fra kostholdet, bør du øke inntaket av belgfrukter.

Disse er frukt av planter i erteblomstfamilien, blant annet alfalfa, erterbønnerlinserlupiner og peanøtter. Belgfruktene er fulle av viktige næringsstoffer og antioksidanter, de har lav glykemisk indeks og stort sett lite fett, i tillegg er de gode vegetabilske kilder til proteiner. De holder de deg mett lenge, er skikkelig billige, og det beste alt? Du kan trylle med dem på kjøkkenet.

Litt om protein

Fakta: Du kan fint dekke kroppens proteinbehov med et vegetarisk kosthold.

Forklaring: Proteiner er lange molekyler som hovedsakelig består av kjeder med flere hundre aminosyrer.

I alt finnes det 22 aminosyrer. En del av dem kan kroppen selv produsere etter behov, mens åtte til ni aminosyrer er vi avhengige av å få gjennom maten vi spiser. Det er dette vi kaller de essensielle aminosyrene; valin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalamin, tryptofan og treonin. Spedbarn trenger også å få tilført aminosyren histidin.

Fullverdig protein er mat som inneholder alle de essensielle aminosyrene.

Gode proteinkilder for vegetarianere er nøtter, frø, belgfrukter, soyaprodukter, quinoa og kornprodukter. Soyabønner og produkter av soya inneholder fullverdig protein også uten at du kombinerer dem.

Belgfrukter inneholder svært mye protein, faktisk så mye som mellom 20 og 30 prosent av energiinnholdet. De har en aminosyresammensetning som gjør at de utfyller proteinet i korn. Ved å bruke belgfrukter er det derfor mulig å oppnå en god proteinkvalitet selv om kosten ikke inneholder animalske matvarer.

Supergod supermat

Her er et par av mine favorittoppskrifter på mat med belgfrukter, henholdsvis kikerter og puylinser. Disse håper jeg at kan være enkle for alle å lage. Velbekomme!

Puylinser med aubergine

 

Puylinser er Frankrikes gave til veganeren. Veldig gode, veldig næringsrike. I tillegg passer de sammen med det meste av smaker.

Her serverer jeg dem sammen med innmaten av bakt aubergine, i tillegg til en hel haug med andre grønnsaker og urter.

Ingredienser til to porsjoner:

  • 1 aubergine
  • 2 spiseskjeer olivenolje
  • 100 gram puylinser
  • 1 gulrot
  • 1 stangselleri
  • 1 laurbærblad
  • 1 kvast timian
  • 1 sjalottløk
  • 6 kirsebærtomater
  • Bittelitt brunt sukker
  • Salt og pepper
  • 1 spiseskje rødvinseddik
  • 2 kvaster bladpersille
  • 2 kvaster koriander
  • 2 spiseskjeer soyayoghurt eller soyarømme

Framgangsmåte: 

Forvarm stekeovnen til 200 grader. Gni auberginen inn med litt av oljen, og stikk hull på den noen plasser med en gaffel. Plasser den i en ildfast form. Du skal ha litt mer mat inn i ovnen etterhvert, så enten trenger du to former som får plass sammen, eller en stor form der alt får plass. Stek i ovnen i en time, eller til den blir flat.

Mens auberginen steker, koker du opp linsene og godt med vann i en gryte. Skrell gulroten. Del den og stangsellerien i to, og ha oppi en av hver halvdel. Ha også i laurbærbladet og timiankvasten. La det koke til linsene er møre, ca 20 minutter. Pass på at du ikke koker dem for mye, da kan de bli grøtete i konsistensen. Sil linsene, og plukk ut gulrot, stangselleri, løk, laurbærblad og timian.

Skjær opp resten av gulroten og stangsellerien i små biter. Del tomatene i to. Fordel utover i en ildfast form, dryss over sukkeret, litt salt og resten av olivenoljen. Bak i ovnen i 20 minutter. Ta de ut av ovnen, og bland godt sammen med linsene. Ha i resten av eddiken. Grovhakk urtene og bland i.

Ta auberginen ut av stekeovnen, og la den hvile et par minutter. Del den i to på langs, og dra ut innmaten med en spiseskje. Hell over halvparten av eddiken og krydre med salt og pepper.

Anrett linsene i en skål, legg auberginemassen over. Topp med en spiseskje soyayoghurt eller veganrømme.

 

 

Verdens beste hummus

 

Helt siden vi satt igang med vegansk kosthold hjemme, har jeg prøvd å lage en super hummus. Jeg trodde jeg var inne på noe, helt til vi var på en fantastisk marokkansk restaurant i London. Etter å ha skrapt hummusskålen der var jeg tilbake på null. Jeg har prøvd utallige varianter, med ulike mengder av blant annet sitron, tahini, olivenolje, diverse krydder, hvitløk og kikerter. Har funnet flere oppskrifter på både norske og utenlandske blogger, mange har vært nære, men ingen har klart å gi meg den kremete, milde og fantastiske hummusen jeg har vært ute etter.

Enter Ottolenghi.

Min favorittchef. Selvfølgelig. I den fantastiske vegetarkokeboken Plenty var det selvfølgelig en hummusoppskrift – og den var jeg nødt til å gi en sjanse. Hemmeligheten hans, er å putte litt natron i når en vanner ut kikertene, samt litt i kokevannet. I tillegg er det viktig å lage hummusen mens kikertene er varme fra kokingen. Da kan du spe med kokevann å få en nesten flytende konsistens – som stivner til perfekt hummus når den blir litt avkjølt. Det er bare å prøve selv:

Ingredienser til en god skål: 

  • 100 gram tørka kikerter
  • Vann til utvanning
  • 2 teskjeer natron
  • 50 gram tahini
  • 1 centiliter sitronsaft
  • Hvitløk
  • Salt
  • Paprikapulver til pynt

Framgangsmåte: 

Ha kikertene i en skål, og hell vann over. Du trenger cirka dobbelt så mye vann som kikerter. Ha i en teskje med natron. La det ligge en del timer, helst over natten.

Hell vannet av kikertene, og ha dem over i en gryte. Nok en gang tilsetter du dobbel mengde vann, samt et teskje natron. La det småkoke til kikertene er skikkelig myke. Koketiden kommer an på hvor lenge de lå i bløt, maks trenger du 2-3 timer. Sil kikertene, ta vare på vannet.

Ha kikerter i en kjøkkenmaskin sammen med resten av ingrediensene. Prøv deg bare fram med hvitløksmengden. Jeg pleier å bruke 2 eller 3 fedd. Sett på maskinen, og la det gå et par minutter, til du har en helt jevn masse. Spe på med kokevann og kjør igjen. Hummusen skal være veldig myk, men ikke miste fasongen.

Til pynt kan det være fint å drysse litt paprikapulver over, eller å helle litt god olivenolje på.

Server hummusen varm eller kald. Den er enormt anvendelig, og passer blant annet til middagsretter som for eksempel falafel, som tilbehør til småretter, som dip eller smørt på knekkebrød.


Tips: 

Jeg pleier å lage en stor porsjon. Halvparten serverer jeg som den er, den andre halvparten tilsetter jeg forskjellig krydder eller grønnsaker i.

 
 Les bloggen til Mari her www.vegetarbloggen.no
 
9 thoughts on “Spennende gjesteinnlegg fra Mari Hult! Bli inspirert til å spise mer supersunn og enkel vegetarmat

  1. Ingredienser humus skal nå handles inn. Fin måte å erstatte annet pålegg med :o)
    Mange gode tips her !

Leave a Reply

