Lokale matmarkeder er steder hvor du finner kulinariske skatter…

I dag er det søndag og kanskje du er heldig og har muligheten til å besøke et lokalt matmarked? Markeder er utrolig moro og man kan finne så mye inspirasjon bare av å vandre rundt, lukte, kikke og selvfølgelig smake;) Jeg elsker markeder og  jeg gleder meg enormt til å flytte til Oslo og oppleve dette i sommer. I Kristiansand har vi torget, men desverre har politikerne ikke forstått verdien av legge dette til rette for at det skal bli brukt. Et yrende torg hvor god, ekte og sunn mat selges er essensielt for et fantastisk bybilde og utrolig viktig for både handelstanden og innbyggerne i byen, og deres helse og velferd. Det som en gang var et flott, yrende torg er nå redusert til et par grønnsaksboder… trist.

Duften av fersk hvitløk sammen med fersk kylling var helt enormt fristende når jeg vandret gatelangs i Notting Hill!

Men det finnes jo håp andre steder! Når jeg var i London var jeg på Portebello Marked som er veldig kjent. Innbyggerne i London vet sikkert om mange flottere markeder, men jeg syntes dette var helt topp! Jeg fikk så lyst til å kjøpe masse, høykvalitet frukt og grønt til en billig penge, for så å løpe hjem å lage masse deilig juice! Hmmm… jeg kunne sikker tjent gode penger på å ha en egen stand der og solgt mine egne ferskpresset juicer;).

Matmarkder er fantastiske arenaer for lokaleprodusenter å vise frem hva de har å tilby. Glad Mat Festivalen i Stavanger er også noe å få med seg i sommer. Der er mat fokus og det er utrolig mange lokale produsenter som får vise seg frem. Norge er et fantastisk land med masse flott natur og dermed mange flotte råvarer som man kan produsere gode matprodukter ut av.

Vet du om noen spesielle lokale produkter eller matmarkeder rundt om i Norge i vår og i sommer? Fortell meg om det på bloggen min slik at både jeg og leserne får rede på det!

Økologisk lunch? No problem! Det får man overalt her…

6 thoughts on “Lokale matmarkeder er steder hvor du finner kulinariske skatter…

  1. Hei! Etter jeg leste om Raw 42 i København i DN Magasinet på lørdag, har jeg spandert på meg noen billige flybilleter. Vet du (eller noen andre) om matmarked, helsekostbutikk etc. i Køben som er verdt å besøke??

    • Katrine som eier og driver Hesnes er ei god vennine av meg. Jeg elsker agurken, tomatene og ailoien fra Hesnes! har tenkt en stund på å lege et innlegg om det:) D er et knall sted!!

Leave a Reply

