Lar du matvareprodusentene ubevisst styre hva du kjøper av mat? Ta makten din tilbake!

Når vi spiser bearbeidet mat og ferdigprodukter er ord som “enriched” på amerikanske produkter (som nå finnes i mange norske butikker) ofte å se. EU gjorde det også mulig for norske produsenter å gjøre det samme på norsk produserte produkter. “Enriched” vil si at varen er bearbeidet såpass mye at det opprinnelige næringsinnholdet er så redusert at de må tilsette kunstig fremstillte vitaminer, og av og til mineraler. Produktet kan også i utgangspunktet være så næringsfattig at de må berikes med vitaminer, men mange produsenter gjør det også for å lokke deg som forbruker til å gi inntrykket av at produktet deres er sunnere enn det det faktisk er. Det relativt nye Vitamin Water, som også selges i norske butikker, er noe av det største tørr jeg si det- bullshiten som er kommet på markedet. Fullt av sukker, fargestoffer, og så utrolig mange kunstige fremstillte vitaminer at det er helt utrolig. Det er ALLTID helheten som teller og man kan ikke isolere stoffer for så å tro at de skal virke på samme måte som i den opprinnelig formen. Det er ofte synergien av andre stoffer som  er “hemmeligheten”, noe som vi faktisk ikke 100 % enda klarer å forstå alt ved. Naturen er magisk! Det morsomste var da jeg satt på flyplassen i London og så ei dame stappe i seg en stor fastfood burger og pommes frites for så å skylde ned med “vitamin” vannet. Kanskje hun også prøvde å skylle ned litt dårlig samvittighet  samtidig?

Perception is everything!

Psykologi spiller en stor rolle i hvordan du som forbruker oppfatter deres produkt og dermed også om deres produkt gir deg de assosiasjonene og det personlige imaget du gjerne vil ha om du så bruker, drikker eller spiser deres produkt(er). Mat og drikke er også blitt status og jeg må innrømme at jeg ofte kikker diskre i handlevognen til sidemannen og tenker mitt når jeg ser ferdigpizza, billig brød og syltetøy i spann. Er jeg matsnob? Ja, definitivt og stolt av det er jeg og!

Image is everything!

Kan mat og drikke gi oss det imaget vi ønsker? Ja! Bare se på VOSS vann. Det var skikkelig status og kult å få tak i det ekslusive vannet da det var utilgjengelig for folk flest, men nå som det selges i daglivaren er det ikke interesant lenger og jeg går så langt som å si at det faktisk er litt harry (unnskyld hvis jeg støter noen;)). Nå er det så utbrukt, og det som jeg tidligere assosierte med en ung, urban, hipp og eklusiv vannflaske syntes jeg nå er blitt som alle disse kopiveskene fra Louis Vuitton kjøpt i Tyrkia. Når damer i 60 årene med røyk i går rundt med dem, er det på tide for meg å finne noe annet. Ekte, eller ei.

Pengeklingende ord

Å være kreativ med ord og flink til å skape et image, et behov og lengsel hos forbrukere, er det markedsførere tar seg meget godt betalt for. Det er riktig spennende og jeg gjør jo selvfølgelig også det når jeg ønsker å selge en tjeneste. I fare for å blottlegge meg selv 😉 gir jeg et innblikk i ordlyden jeg ville brukt for å selge en tjeneste.

Et eksempel på hvordan jeg vil selge deg personlig trening:

Et dårlig/kjedelig eksempel:  Kjøp personlig trening og få 1 time gratis ved kjøp av 15 timer. kr…

Et litt mer spennende eksempel:  Tenk deg at du alltid føler deg vel når du skal kjøpe nye klær eller nyte solfyltedager i bikini på stranden. Kunne du ønske at energinivået ditt holdt hele dagen og at du kunne jogge uten problemer med naturen som vakkert landskap? Svarer du “ja” er personlig trening noe for deg! Kjøp 15 timer og få en gratis! Osv…

Eksempel 2 setter i gang tankeprosessen din på en mer personlig måte og gir deg muligens assosiasjoner du selv ønsker? Slik gjør også matvareindustrien det når de selger deg vakre reklamer med norsk natur, ei bondepike som løper rundt i grønt gress med ei ku som produserer melk til den flotte “ekte”, “naturlige” “laget med ekte bær” (ja, 4%) yoghurten din.

  Jeg tror ikke melken som brukes i yoghurten din kommer fra ei ku som har det like fint som denne kua, uansett hva reklamen skulle tilsi…

Ja, jeg elsker en vakker innpakning eller en lekker etikett. Dette lokker meg gjerne til å kikke mer på produktet, men jeg kjøper ALDRI med mindre innholdet tilsvarer innpakningen, markedsføringen og selvfølgelig min “sunnhetsstempling”. Vær bevisst. Målet med å bruke mange hundre millioner kroner i året på markedundersøkelser, produktutvikling og reklame er nettopp for å få deg til å føle det litt bedre med deg selv, for en kort stund. På sikt vil helsen din lide hvis ikke innholdet i det du spiser er like bra som markedsføringen…

Husk: Matvarer uten en ingrediensliste er ALLTID best, men det er kanskje ikke like spennede reklamekonsepter rundt tomater og rent kjøtt? De trenger ikke å å skape et image som er vakker for å lure deg til å tro at deres produkter er sunne, ekte og gode for deg når det kommer til grønnsaker og ren fisk. Fra naturens side vet du instinktivt at disse matvarene er bra for deg. Det ligger vel heller ikke millioner av kroner i å selge disse produktne for matvareprodusentene… ekte, ren vare koster gjerne litt mer, profitten er mindre, holdbarheten er kortere og du blir kanskje ikke hipp, sexy og kul av å knaske på en tomat mens du vandrer langs Karl Johan, 5 th Avenue eller langs Champes Elysees? 😉 Jeg observerer og tenker mitt når jeg ser han eller hun som tror at de tar vare på seg selv mens de drikker vitamin vann til nesten like mange kalorier som en øl, mens de stumper røyken med skoen… ah, yes, image is everything!

Ta makten din tilbake og la deg styre av det faktiske innholdet og ikke kun image, emballasje og fine ord!

11 thoughts on “Lar du matvareprodusentene ubevisst styre hva du kjøper av mat? Ta makten din tilbake!

  1. Godt sagt, jeg er også stolt av å være en matsnobb (eller matfundamentalist, som pappa kaller det!) 🙂 Forresten så har det started en sesong nr. 2 av Jamie Oliver’s Food Revolution. Veldig interessant, de to episodene som er vist ligger på youtube om du er interessert 🙂

  2. Interessant 😉 JA, psykologi, persepsjon… it matters!
    Men du, skal det ikke være: Husk: Matvarer MED en ingrediensliste er ALLTID best? 😉
    Maria

    • Ja, det gjør det virkelig;) Nei, det e rfaktisk riktig det jeg har skrevet for helst bør vi spise matvarer som ikke trenger en ingrediensliste. Dvs rene råvarer som frukt, grønt, kjøtt osv.;) Trenger de en ingrediensliste er sjansen stor for at det inneholder mye vi ikke vil ha;) Ha en fin søn:)

  3. Aha! Det var ikke så tydelig for meg når jeg leste det første gangen, men JA, jeg skjønner hva du mener! :)))
    Ha en fin søndag du også!! 😀

  4. Veldig bra Carina at du prøver å ruske litt opp i menneskers bevistløshet om mat og matproduksjon.
    Har selv holdt på med økologisk landbruk i over 30 år,
    dessverre føler jeg at vi ikke er kommet så veldig mye lenger, (det var satt litt på spissen), men altfor ofte har jeg denne følelsen.
    Hovedargumenta mot økolandbruk:

    Myte nr.1: Norsk landbruk er tilnærmet økologisk, alle som kjenner til forholda vet at det ikke er sant, men likefullt hevdes det hardnakket i fullt alvor!

    Myte nr. 2 det vil bli enda mer sult i verden hvis allt landbruk blir økologisk, enda FN og andre instanser har gitt ut mange rapporter som konkluderer med det motsatte: Økologisk drift kan være med på å redusere hungersnøden i mange land.
    Helt fersk rapport finnes her: http://www.unctad.org/en/docs/presspb20116_en.pdf. Til nå har det ikke vært så mye diskusjon om disse temaene, økologene er et tålmodig folkeslag, men grunnet tabloide oppslag i pressen den siste tiden, har vi begynt å ta til motmæle, endelig!

    Hjertelig takk Carina for at du setter dette med mat på dagsorden.

    • Hei Magnus!
      Tusen takk til DEG for hyggelig kommentar og for mye bra kunnskap og en god innsats i over 30 år! Jeg er enig med deg at vi egentlig ikke er kommet så veldig langt..desverre. Kunne gjerne tenke meg at du gjesteblogget hos meg om du ønsket, eller at jeg kan bruke deg som kilde? Desto flere som står sammen desto mer er jeg SIKKER på vi kan utrette. Det som jegblant annet prøver å finne ut av er hvordan Norge i forhold til f.eks USA er når det gjelder sprøytemidler, hormoner m.m.. Mye faglitteratur som jeg leser skrives av Amerikanere for det Amerikanske markedet og jeg har alltid lurt på om det egentlig er like ille i Norge som i USA hvor jeg ikke hadde våget nå, i all bevisshet, å spise noe som ikke er økologisk… Ønkser deg en kjempe fin kveld:)

Leave a Reply

