Ekte, billig og fantastisk økologisk mat. Heia London!

Nå er jeg tilbake fra en helt fantastisk tur til London! For en by. En blanding av Paris og New York, noe som gjør dette til en by jeg gjerne vil bo i;) Jeg er full av nye inntrykk og inspirasjon, men også av litt irritasjon og oppgitthet. Det som alltid slår meg mest når jeg er ute og reiser  er hvor mye utvalg som faktisk finnes rundt i verden og hvor mye billigere det faktisk er å leve. Vi har et utrolig dårlig utvalg i Norge, spesielt når det kommer til mat og sunne matvarer. I andre land virker det som at både yrkestoltheten og matkulturen er så mye viktigere. I Kristiansand, hvor jeg bor i noen uker til, er det 1 restaurant som er verdt å bruke pengene mine på. Det er trist, og i tillegg så sier nordmenn ikke i fra når vi er misfornøyde! Hvordan skal da tilbudet bli bedre når det tjenes penger på å gi oss dårlig mat som gjerne er halvfabrikert?  Stolthet og integritert, samtidig som det må gjøres både enklere og billigere å få tak i ekte, rene råvarer er noe av det som skal til.

En hvetegress shot og en detoxjuice til frokost på Whole Foods:)

Jeg er lei av å høre argumenter som at: “Vi tjener jo så mye bedre i Norge enn andre land” og “vi bruker så lite prosentvis av lønnen vår på mat…”.

Jeg gidder ikke å høre det lenger for det er faktisk tull. Hvis du er en ernærings og kvalitetsbevisst person går MYE av din lønn til mat. Kjøper du mye ferdigmat, billig fabrikkbakt brød og generelt ikke tenker over hva du spiser, kan det være man bruker lite i forhold til alt annet, men i vårt hjem er ikke dette realiteten. Når man i tillegg bruker økologiske produkter, samt mye som i Norge må kjøpes på helsekosten, blir regnestykket enda høyere. Det er sant at det er blitt et slags klasseskille på hva du har i handlevognen din. Hvetegress pulver kostet meg 100 kroner på Whole Foods, men jeg må betale minst 300 kr. for den samme her. Vil jeg ha en sunn lunch må jeg i Norge betale minst 100 kroner og da får du stortsett salatblader… I England får man faktisk tomat og basilikum salat med ekte BUFFALO mozzerella til rundt 60 kr., og dette på en flyplass! Jeg tror det er omtrent det jeg betaler for en flaske Imsdal vann på Gardermoen…

Jeg var utrolig overrasket over hvor mye sunn, økologisk og rimlig mat som var tilgjengelig overalt i London og mekkaet og alle makkaer er WHOLE FOODS i Kengsington. Er du i London MÅ du besøke dette stedet. 4 etasjer fullt med økologikse og ikke økologiske mavtvarer, lokalproduserte og importvarer, superfoods, bøker om sunnhet, salt i 12 forskjellige varianter, og i løsvekt. Himalayasaltet fantes i minst 6 varianter. Vil du ha syltetøy? Velg mellom 100 forskjellige sorter! Vil du ha et digert strutseegg eller liker du egg fra lokale gårder? Skal det være av merket Royal Blue egg with extra creamy yolk? I Norge heter bare egg, egg…Ja, vi har vel også frittgående og noen steder, økologisk, men mer spennende enn det blir det ikke. Jeg liker utvalg og friheten til å velge. Makt hos forbrukerne og kvalitetsbevisste forbrukere gjør at folket får det de ber om. Og hvis regjeringen i tillegg kunne få fingeren ut og faktisk gjøre noe fornuftig med pengene og ikke kun bruke dem på byråkrati, ville vi vært et godt stykke på vei mot et bedre og sunnere land. Ekte, ren mat av høy kvalitet til en god penge som gjør at man kan spise god, kvalitetsmat hverdag, selvom man ikke har verdens feteste lommebok. Slik skal det være!

Syltetøy anyone?

Jeg vil ha muligheten til å velge sunn arami tangsalat til lunch om det er det jeg ønsker, og til en penge jeg kan leve med. Hva med deg? Vil du ha muligheten til å enklere leve sunt uten at det må koste en arm og et bein?;) Sunn mat må være tilgjengelig overalt hvor mennesker ferdes, men hva er det jeg ser i stedet? 2 for 1 pølsetilbud på Narvesen… og hvis jeg vil ha noe sunt å drikke kan jeg få en Imsdal sportsflaske til 30 kroner. Heia Norge!

11 thoughts on “Ekte, billig og fantastisk økologisk mat. Heia London!

  1. Jeg er fast bestemt på å dra innom London utelukkende for å dra på Whole Foods i sommer. Jeg skal egentlig til en by 1 1/2 time unna, men det må bare gå i boks!🙂

    Helt enig med deg forresten. Hos oss går mye mer av lønnen på mat nå som jeg har lagt om kostholdet enn før.

    • Det må du bare gjøre! D er HELT sinnsykt fantastisk:) Det er jo så enkelt med tog i England og jeg vil anbefale deg å ta en dag eller natt i London om du kan. Om du kan bør du dra på en lørdag slik at du kan få med deg Portebello markedet i Nottighill. Der finner du mnage skatter og mye flott mat!! Så moro:) Ja, pengene går til sunn og god mat…pluss noen turer til utlandet da hvor det igjen blir brukt mye penger på mat…he,he men man får en helt annen opplevelse for pengene samt MYE mer!

  2. hmm, bor i london… Whole Foods er en multinasjonal amerikansk mega kjede som har tatt over det som før var en lokal økologisk kjede ‘fresh and wild’. etter de tok over har mye av de lokale økologiske frukt og grønnsakene forsvunnet til fordel for konvensjonelt dyrket ofte langt vekk fra overpriset. når jeg spør dem hvor det er blitt av økologiske apelsiner osv, er svaret; nei, det er alt for dyrt på denne tiden. de er ute etter max profit.. men jeg kan anbefale londons økologiske ‘farmer markeds’, som har fantastisk, fersk, lokal kvalitet til halve prisen av WF, alt fra hjemmelaget ost og småbedrift produkter til grønsaker og sopp og brød osv! hvis dere er i øst london er favoritene: lørdagsmarkede i stoke newinton (i skolegården rett over WF i church street) og søndagsmarkede i skolegården ved enden av Broadway market) Lørdagsmarkede i broadway market er populært men veldig overpriset…

    • Helidig gris som bor i London da;) Mulig du finner meg der om et par år! Ja, jeg kjenner til den fra USA da jeg er oppvokst der og det er jo selvfølgelig kjedelig hvis de har overtatt for noen andre lokale, men pga finanskrisen ble det vel vanskeligere for de i mindre skala å holde på, desverre:( D er veldig synd hvis dette er tilfellet med grønnsakene og slikt men jeg la merke til at det var flere produkter hvor man kunne “møte” sin lokale grønnsaksdryker og kjøttprodusent så noe må det vel forsatt være? D som er tingen med slike steder er at det gjør mer og bedre, sunn mat lett tilgjengelig for folk flest når det er mer supermarkedaktig. Elsker lokale matmarkeder og takker for tips til neste tur! Portebello marked syntes jeg også var flott selvom det er veldig turistifisert;)Hvor i London bor du? Liker godt Notting Hill:)

      • hei, carina.. jeg bor i Bethnal green, som er like øst for Liverpool street.
        ja, det høres vanskelig ut med tilgjengeligheten og prisene på øko mat i norge. også rart at interessen er så lav. folk tror kanskje litt for mye på at norsk konvensjonelt landbruk bra nok..?
        er også mye i berlin. synes bio supermakedene der har en veldig bra holdning. mange mindre forentinger og noen litt større, men fremdeles veldig ‘down to earth’. sjekk ut LPG bioladen og Bio Company om du er interessert og ikke kjenner til de. synes de er bra forbilder for noe liknenede i norge.. og londons farmer markeds..🙂

  3. Bra innlegg!🙂 Her i Norge koster det hvite ut av øyet hvis man vil leve heløkologisk. Det går dårlig med vår inntekt, og det er synd. Mat er medisin og helse, det er synd ikke alle har mulighet til å kjøpe det kroppen har best av.

    • Jeg er så enig med deg og syntes ikke god mat og sunnhet skal være avhengig av bosted eller lommebok:) D er SÅ synd. Men heldigvis kan vi lage all mat fra bunnen av uten at det trenger å koste skjorta. D er utrolig hvor mye man kan spre hvis man også planlegger innkjøpene sine. Rødlinse suppen min som du finner oppskrift av undr kosthold på bloggen min er både supersunn, god og billig. Kan lages i store porsjoner:)

  4. Jeg er helt enig med deg, hvorfor skal alt være så mye dyrere i Norge?
    Her hvor jeg bor, må jeg passe på midt i uka, da kommer nemlig de økologiske varene inn.
    Det er nesten til å gråte av utvalget, men så lenge få etterspør varene, har jeg ikke noe valg.
    Må være glad jeg får tak i noe liksom…
    Var i Berlin i fjor høst og der likte jeg det jeg så.
    Helsekostbutikkene var utrolig spennende og varene til en pris jeg fikk “pusteproblemer” av.

  5. Jeg frekventerer Whole Foods på Pickadilly, og er strålende fornøyd. Spiser alltid et mellom måltid her, og frotser så godt jeg kan når jeg ikke har mulighet for matlaging.
    Min favoritt i London er Planet Organic, der har de et enda bedre utvalg i superfoods, og begge utsalgene jeg har vært i er utrolig koselig. Skulle jeg anbefale en, blir det den på Torrington Place. Husk å være litt sulten, for de har sitteplasser så en kan spise noe av det en har kjøpt.

Leave a Reply

