Få tips! 10 på topp e-stoff fri, ekte og sunne matprodukter

Etter noen dager med innlegg som jeg håper gjør deg, min kjære leser, litt mer bevisst på hva du legger i handlevognen din når du er i butikken, vil jeg gi deg noen konkrete tips til hva du skal se etter i matvarebutikken/helsekosten. Det er ikke alltid så lett, og  fordi det er økologisk eller naturlig betyr det ikke grønt lys for å spise så mye du vil hvis helheten av din sunnhet står i fokus, eller du er opptatt av å ned i vekt eller beholde vekten balansert. Jeg har valgt ut noen produkter som jeg har sjekket for deg og godkjent:)

Her får du mine 10 på topp e-stoff fri, ekte og sunne produkter som hjelper deg til en litt lettere og sunnere hverdag.

1. Manna økologisk buljong uten gjær. Perfekt for å tilsette litt smak i supper og sauser. Lag ekte tomatsaus/suppe fra bunnen av og bruk denne for å få litt ekstra dybde. Buljong uten MSG, trans-fett og sukker!

2. Rude Health the granola muesli blanding. Økologisk. Fantastisk god som den er, med rismelk,soyamelk, naturell youghurt.

3. Mandelmel. Prøv å lag proteinrike muffins med glutenfritt mandelmel.  Tilsett tørket tranebær, gojibær og grovhakket mørk sjokolade:) Nam, nam.

4. Økologisk quinoa. Små frø som kommer fra Mexico. De er rike på proteiner, fiber, mineraler og er glutenfri. Perfekt i stedet for pasta, ris og poteter.

5. Demeter Naturata 100%spelt lasagne plater. Lag alltid lasagne fra bunnen av. Det er kjempe enkelt! Tips* Legg gjerne masse fersk spinat og basilikum inn i mellom lagene for økt næring og en spennende smak.

6. Biona Organic chick peas (kikkerter). Ferdig bløtet og klare til å lage deilig og sunn hummus! Perfekt for knekkebrødet eller skiven.

7. Dr. Kargs økologiske 100 % speltknekkebrød. Endelig ekte vare…

8. Mestemacher økologisk rug&speltbrød. Det eneste brødet jeg spiser.

9. Taste of Nature Niagara Apple Country. Økologisk energibar som faktisk er bra og smaker godt. Det er viktig å spise hver 3-4 time for å holde blodsukkeret og hormonene i sjakk. Ha alltid en bar eller to liggende lett tilgjenlig, spesielt når du er på farten. Perfekt hvis du får lyst på noe søt. En bit holder lenge.

10. Økologisk mørk sjokolade, minst 70 %. Full av antioksidanter som beskytter kroppen mot infeksjoner og hjerte-og karsykdommer. 3 ruter om dagen gjør kropp og sjel godt. Men husk; ikke lur deg selv med å spise en hel plate!;)

Spis så mye økologiske grønnsaker du vil og 1- 2 stk frukt om dagen:)

13 thoughts on “Få tips! 10 på topp e-stoff fri, ekte og sunne matprodukter

  1. Så mye nyttig info du kommer med for tiden! Og denne lista var gull 🙂 Jeg har faktisk lurt på hvilken buljong som var sunnere enn den vanlige.. Noen anbefalte Fond (på flaske), men har ikke sjekket hva som er i dem ennå..) Så skal se etter ditt forslag neste gang jeg er i butikken.

    • Så bra Helen! Tusen takk:) Jeg har sett igjennom det meste av buljonger, tror jeg, og fond er også bra HVIS du kjøper en ordentlig en. De fra dagligvaren er rett og slett for billige. Må være hos en slakter/gourmet butikk som Gutta på Haugen eller Reinertsen i Kr.sand:) Manna buljongen er topp og er holdbar ganske lenge om den står tørt og normalt kjølig.

  2. Hei,

    Passer alle disse rådene dine til oss gutta også?

    Hva syns du om den siste tidens oppslag om at vi blir delvis eller fullstendig LURT av økologisk matproduksjon? Tenker da på at kravene til bruk av kunstgjødsel er for moderate, at sprøyting mot sykdommer og innsekter tillates i for stor grad og at tilsyn med produsentene er for dårlig. Kan vi likevel trygt velge økologisk mat, syns du?

    Takk for en informativ og veldig energisk side! =)

    Mvh
    FlyerMan

    • Hei! Så hyggelig med litt testosteron også;)!

      Selvfølgelig, alle rådene er for både kvinner og menn og jeg er så takknemlig for noen mannlige lesere!! 🙂 Jeg er enig med deg om denne debatten. Jeg har ei vennine som eier og driver en fantastisk gård i Grimstad som heter Hesnes Gartneri og vi har snakket om akkurat dette. Hun er litt fortvilet fordi de kan ikke markesføre seg som økologisk og ikke gidder ho heller som hun sier fordi linjen mellom økologisk og ikke økologisk er faktisk tynn. D er nettopp det du sier; det er ikke strengt nok. Jeg vet ikke nok enda om akkurat dette og kan ikke komme med noe konkret, men jeg er enig med deg, det er en debatt som må tas. Jeg er mest opptatt av lokal, kortreiset og ekte mat av god kvalitet og som du sier vi er faktisk ikke helt beskyttet uansett og JEG VET at det gis mange dispansasjoner for både det en og det andre. Hesnes Gartneri er kjent for å ha noe av de beste, selvdryket grønnsakene og økologisk eller ei de er herlig og gode for både kropp og sjel!! 🙂 Det som er tingen er at når man skal kjøpe varer med en ingrediensliste er det strengere med tilsetningssoffer som er lov samt at de som er opptatt av helse er ofte økologiske produkter i helsekosten. Men jeg gjhør jo også oppmerksom på at honning og rårørsukker som brukes mye i økologiske varer fortsatt er sukker og påvirker blodsukkeret og gir like mange kalorier;)

      TUUUSEN takk til deg for at du leser bloggen min og tar deg tid til å kommentere. Spre gjerne budskapet da vi trenegr flere engasjert menn! :):)

    • Veldig kjekt å sjå at så mange er interessert og engasjert i det du skriv, Carina! Økologisk vs. ikkje-økologisk, e-stoffer osv ser ut til å vere noko det er behov for å diskutere!:)

      Også til Flyerman. Eg jobbar i Oikos – Økologisk Norge, ikkje direkte med det landbrukstekniske, regelverk for økologisk og slikt, men det er naturligvis ein del av jobbkvardagen å diskutere slike ting. Ikkje minst engasjerer det meg personlig. Det som pregar mykje av debatten i media når det gjeld økologisk landbruk er, i mine auge, ein forenkla framstilling av økologisk landbruk. Å produsere mat og andre landbruksprodukt er i utvikling heile tida. Det er mange ting ved det økologiske landbruket i Noreg i dag som ikkje er bra nok, slik du viser til i spørsmålet ditt. Dette er noko Oikos – Økologisk Norge jobbar med å ulike måtar, nemlig å “økologisere” økologisk landbruk.

      Du spør om du fortsatt trygt kan kjøpe økologiske. Svaret eg vil gi deg kjem vel ikkje overraskande. Eg meiner at sjølvsagt ja. Viss me slutter å ete økologisk pga av frykten/usikkerheiten om at det ikkje er kontrollert nok osv., vil me ta frå det økologiske landbrukets og bøndenes moglegheit til å utvikle det økologiske konseptet.

      Hugsar du då det var så mykje snakk om dårleg kontroll på fair trade- kaffiplantasjer for nokre år tilbake? Det same gjeld for den debatten syns eg. Her er det krefter som prøver å skape eit meir rettferdig matsystem, både for menneskjer og miljø, og sjølv om det ikkje er feilfritt så er det nettopp desse kreftene eg meiner me må støtte.

      Så ja, fortsett å et økologisk. Og fortsett å still slike spørsmål som du gjer! På den måten kan det økologiske bli meir økologisk og levedyktig. 🙂 God søndag! 🙂

  3. Elsker quinoa, det er så anvendelig – og godt 🙂 Det samme med rug- og speltbrødet, det er det eneste brødet jeg også spiser.

  4. Hei for en utrolig fin blogg med mange gode og nyttige tips. Jeg ønsker å kjøpe produktene du anbefaler her, vet du hvor man får kjøpt granolaen?
    Veldig glad jeg oppdaget din blogg !

    Ha en fin dag videre.

    Hilsen ny fast leser 🙂

    • Hei Camilla!
      Tuuusen takk for det og takk for at du leser bloggen min:) D gir meg inspirasjon til å fortsette;) De fleste produktene kan du få på helsekost butikker og hvis ikke de har det kan de nok bestille dem. Rug/speltbrødet kjøper jeg på min lokale Meny butikk og granolaen er fra USA, men http://www.hette.no er leverandør i Norge så du kan kontakte dem for å få liste over forhandlere. De har mye på Røtter og Super Nature om du bor på østlandet og for sørlendinger er det Sans og Smak i Lillemarkens som er best:) Ønsker deg en kjemp fin kveld! 🙂

  5. Flott tusen takk! da skal jeg til helsekosten i morgen 🙂
    Fortsatt fin kveld til deg og 🙂

  6. Hei ! jeg lurte på hvilket whey protein du anbefaler. Ønsker ikke å bruke et med kunstig søtning og masse usunne E stoffer 🙂 Finnes det et godt produkt som er naturlig ?
    🙂

    • Hei Camilla,

      Jeg har enda ikke har funnet det optimale proteinpulveret som er lett å få tak i i Norge, desverre. D jeg selv bruker og har solgt til kundene mine er Proteinfabrikken whey tech time released protein pulver. D eneste negative er at det er kunstig søtning. D jeg oppdaget når jeg var i USA var Teraswhey 100% naturlig whey proteinpulver med lekre innpakininger og søtet med stevia. Jeg kontaktet dem og de kunne sende til Norge. http://www.teraswhey.com. HUSK AT DET KOSTER TOLL OG MOMS!Jeg oppdaget også da jeg var i Danmark en økologisk en som heter EcoProtein http://www.ecoprotein.com som virker bra. D finnes mange naturlige vegetabilske som hempprotein, men det er whey protein, som er et derivat av myseost, som er absolutt best og det er MYE forskning på dette. Kunne ønsket at vi fikk norske produsenter som laget noe med whey UTEN kunstig tilsetninger!

Leave a Reply

