Kan du tyde ingredienslisten på matvaren? Bli en bevisst forbruker

Jeg anbefaler helst matvarer uten en ingrediensliste. Enkelt sagt; biff er biff, egg er egg og tomat er tomat. Om vi hadde valgt matvarer som ikke hadde en lang rekke med ingredienser og masse fremmedord tørr jeg å påstå at vår helse automatisk hadde blitt bedre og vektproblemer hadde blitt mindre.

En ting som er bra er at gjennom “Heller Ø enn E” kampanjen er vi et skritt lenger frem i den riktige retningen! Hurra! Bevisstgjøring og økt kunnskap hos forbrukerne er nøkklene til en endring i våre matvaner, vår etterspørsel og dermed våre matvareprodukter. Sannheten om hva disse mennene i hvite frakker og vernebriller egentlig legger ned av “kjærlighet” i den maten vi spiser kommer frem i lyset og det er nok flere markedsjefer og produktsjefer som begynner å skjelve i buksene;)

    “When you know better, you do better”- Maya Angelou

Realiteten er fortsatt at mange kjøper matvarer med en ingrediensliste og dermed vil jeg gi deg økt kunnskap om hvordan du faktisk skal lese ingredienslister slik at du blir mer bevisst på hva du faktisk både kjøper og spiser. Du har makt, men man må være en meget bevisst forbruker for ikke å la seg lure av matvareindustrien. Jeg skal ta for meg  noen basisknep som hjelper deg på vei.

Markedsføringsloven sier at så lenge det er 18 % av en ingrediens, kan man markedsføre det som den type produkt. Et eksempel på dette er et produkt fra en velkjent knekkebrød produsent som du finner i alle dagligvarer butikker rundt i Norge. Knekkebrødet markedsføres som et spelt knekkebrød, og mange er blitt ”lurt” til å tro at dette er sunt og et knekkebrød jeg anbefaler. Når jeg ber dem å lese ingredienslisten, blir de meget overrasket og irritert over at de har kjøpt noe som fremstilles som et speltprodukt. Jeg må igjen minne dem på at de alltid må lese ingredienslisten på varene de kjøper. Knekkebrødet innholder mest vanlig hvetemel og er ikke et 100 % ”spelt produkt” som det kan se ut som ved første øyekast.  

 

Dette er den faktiske ingredienslisten på disse såkalte ”spelt knekkebrødene”:

 Ingredienser: Hvetemel (siktet), rugmel (fullkorn), spelt (fullkorn 18 %), maltet havre (6,2 %) vann, sukker, vegetabilsk fett, gjær, emulgeringsmiddel (EA71), salt (1,2 %), bakepulver (natriumkarbonat). 57g fullkornsingredienser går med til 100g brød. Kan inneholde spor av sesamfrø.

 Tips/råd til hva du skal se etter:

 

  • Det som står først på en ingrediensliste, er den ingrediensen matvaren inneholder mest av, og minst av desto lenger ned i listen du kommer.
  • Står ”siktet hvetemel”, ”sukker” og ”vegetabilsk fett” som 1- 2 eller 3, bør du velge en annen matvare.
  • Prøv å se om du kan identifisere fettkilden (hvis ikke oppgitt) ved å se om det står om fettstoffet er mettet eller umettet fett. Er det mest enumettet eller flerumettet fettstoffer, er dette bedre enn en vare med mest mettet fett.
  • Se etter herdet eller delvis herdet fett. Dette er andre ord for trans – fett og bør unngås så mye som mulig.
  • Andre ord for sukker: Sukrose, farin, maltose, maltsukker eller maltekstrakt, sirup, maissirup(veldig vanlig å bruke i USA), fruktose (fruktsukker som er bedre enn vanlig sukker), glukose (druesukker), glukosesirup, honning, råsukker, rårørsukker eller sirup (brunt sukker), brunt sukker eller fruktjus konsentrat.
  • Typiske kunstige søtningsstoffer Aspartam, acesulfam K, sakkarin, cyklamat, sukralose(Splenda). IKKE SPIS DEM!

Alle disse ordene er ord som forteller at det er et søtet produkt, enten det er en naturlig kilde eller ei. Fruktose er bedre for helsen, men det gir allikevel kalorier og bør brukes i mindre mengder. Rårørsukker og honning finner du i mange helsekost produkter, men ikke la deg lure; det er litt sunnere alternativer, men det er fortsatt sukkerkilder som påvirker både blodsukkeret og vekten din. Prøv gjerne Stevia eller Birkesøt fra helsekostbutikker. Dette er naturlige søtningsstoffer som gir minimalt med kalorier og påvirker ikke blodsukkeret. Du kan også bruke fruktose eller litt honning (helst økologisk) om du må ha noe søtt i maten, men husk alt med måte og ja, naturlig er bedre uansett…

    

NB! Du må alltid lese ingredienslisten på matvarer du kjøper!

 

 

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements

12 thoughts on “Kan du tyde ingredienslisten på matvaren? Bli en bevisst forbruker

  1. Pingback: Spiser du E250 og E251 til lunch i dag? Hva med dine barn? « Carina Hultin Dahlmann

  2. Hei, Hva me Zylitol eller hva det heter. Så det i helsekosten, står at det er naturlig.. Er det ok å bruke?
    mvh
    Linn

    • Xylitol er det samme som Bjørkesøt/Birkesøt.

      Produsenten av Bjørkesøt kan ikke dokumentere hvordan produktet fremstilleshar jeg hørt. Dette er trolig ikke et så naturlig produkt som de vil vi skal tro.

  3. Maltodextrin og maisstivelse fungerer som sukker for mange lavkarboere, og det er jo maisstivelse begge deler. Jeg regner det som sukker og teller det med i rekka over sukker, glukose osv. Kan godt si at et produkt har “4 typer sukker” i seg..

    Irriterer meg også blå og grønn over “speltknekkebrød”, som ikke er det. Ei stund likte ikke magen brød, men spiste jeg brød med mye spelt (ikke nødvendigvis rug eller fullkorn, men rett og slett minst mulig fin hvete?), da gikk det an. Men så var det å finne et speltbrød som VAR speltbrød da..

    Ikke gidder jeg å betale for noe som ikke inneholder mye av det som står på pakka. Blåbærjogurt med 2% blåbær, til prisen av 50% blåbær? Jo mer man setter seg inn i å lese innhold og forstå det, jo mer ser man hvor lurt man blir…

    • hei Veronica og takk for at du tar deg tid til å lese bloggen min og kommentere;) D er alltid ekstra hyggelig! Ja, det er mange former for sukker og jeg lister dem opp under innlegget om hvordan tyde ingeriendslister. Det du skriver om maltodextrin og maisstivelse er også viktig. Det eneste som er 100% ekte av spelt knekkebrød er Dr. Kargs. De er kjempgode! Selv spiser jeg minst mulig brød og slikt, da kroppen min trives best uten;) Aromastoffer er det vil egentlig betaler for når vi kjøper alt ennet enn naturell youghurt. Prøv nat. you. med chiafrø og økologisk muesli blanding som heter Rude Health. Er kjempe godt og sunt:) Ønsker deg en fin dag:)

  4. Hei,

    takk for opplysende blogg, prøver å finne ut om aspertam og hvilken effekt det har på kroppen, kan du hjelpe meg litt? Det er overalt i alle lett-produkter, til og med alt av Läkerol o.l. Skummelt når det er lov å snike inn kreft i maten uten at folk vet om det!

    Takk!! Super blogg 🙂

  5. Takk, Carina! Dette er så skummelt! Takk for opplysningen, fortsett din gode sak 😉 super dag til deg også!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s