Oikos kampanjen”Heller Ø enn E”! Vi setter fokus på e-stoffer og uekte mat

Denne uken setter Oikos økologisk mat i gang kampanjen “Heller Ø enn E”  hvor fokuset skal være på e-stoffer og uekte mat. Det er utrolig mange matvareprodusenter som lokker deg som forbruker med fine ord som “naturlig”,”ekte”, “hjemmelaget”,”laget med kjærlighet” osv. for å få deg til å kjøpe deres produkter og i tillegg ha litt mindre dårlig samvittighet for å kjøpe ferdigmat.

I og med at jeg er opptatt av sunnhet og ekte, ren mat, ble jeg spurt om å være en av bloggerne som deltar i denne kampanjen og setter økt fokus på både e-stoffer og mat som verken er ekte, hjemmelaget eller laget med kjærlighet selvom de utgir seg for å være det. Dette er noe jeg selv brenner for og jeg takket gladlig ja. Å få det “sunne budskapet” ut til flest mulig slik at makten igjen er tilbake hos forbrukeren er noe jeg syntes er viktig, samtidig som jeg ønsker at matglede og det å lage maten selv ved bruk av ekte råvarer, uten en ingrediensliste, er fokuset.

 Selv har jeg kastet alle kunstige, e-stoffholdige matvarer ut av huset.  Jeg ønsker ikke lenger å forgifte kroppen min med kjemikalier og det er over 1 år siden dette steget ble tatt i mitt hjem. Selvfølgelig anbefaler jeg ikke sukkerholdige produkter heller;) Trenger du noe søtt anbefaler jeg deg å ta en titt på helskostbutikken din og se etter økologisk mørk sjokolade, eller prøv Skjørost fra Røros Meierier som er et proteinrikt, cottagechesseaktig produkt. Dette spiser du sammen med økologisk syltetøy som er søtet med eplejuice og litt grovhakket mandler eller valnøtter. Dette er et knallbra mellommåltid som gir deg muskeloppbyggende og fettforbrennede proteiner, antioksidanter og sunt fett fra nøttene. 100% naturlig og ekte, og 100% e-stoff fri!

For mer informasjon om kampanjen se www.oikos.no 

Jeg anbefaler deg også å ta en titt på blogginnlegget mitt om aspartam som er skrevet for litt siden:)

Om Aspartam https://carinahultindahlmann.wordpress.com/2011/04/11/inntar-du-matvarer-med-dette-stoffet-i-hap-om-a-bli-slankere-tenk-deg-om-to-ganger/

4 thoughts on “Oikos kampanjen”Heller Ø enn E”! Vi setter fokus på e-stoffer og uekte mat

  1. Dette er SÅ viktig!! Har nettopp lest “Den hemmelige kokken” om samme tema, og fikk en ekstra motivasjon til å unngå så mange E-stoffer som mulig. Jeg var før en stor tilhenger at lettprodukter feks. Dette for å kontrollerere kaloriinntaket. Men etter å ha lest Den Hemmelige kokken begynte jeg å kikke bak på produktene og så hva de puttet i dem i stedet for fettet de tok ut. Skrekk og gru!! Kjempebra du tar dette opp! 🙂

    • Så bra Helen! Den hemmelige kokken er utrolig bra og til og med mannen min måte jeg lese den høyt for! Utrolig morsomt med hvor egentlig “vaniljen” i “vaniljeis”kommer fra;) Kom gjerne med innspill til hva du vil jeg skal to opp de kommende dagene:)

  2. Enig med deg og Helen – viktig! Jeg har også lest den hemmelige kokken, og ble mildt sagt forferdet over hvordan det jukses med maten. Det kan jo f.eks. ta opp problematikken rundt det at råvarene utarmes eller regelrett byttes ut med e-stoffer, eller at de har så dårlig kvalitet at det må flere e-stoffer til for at kvaliteten skal bli “tilfredsstillende” – det var noe av det som jeg syns var mest skremmende fra den hemmelige kokken. Type “jo flere e-stoffer, jo dårligere/mindre råvarer”.

    • God ide Ida. Jeg var klar over en del av disse tingene med matvareindustrien, men ikke i den grad som etter jeg leste boken. D er faktisk verre enn man tror! Ønsker den en fin dag:)

Leave a Reply

