Ekte matglede og matkultur – Vi må ha det inn med morsmelken…

Jeg vet at mester hobbykokk Helle Øder Valebrokk også feller noen tårer når hun ser på dette fantastiske programmet, Junior Masterchef Australia. Når jeg så programmet i går ble jeg så imponert og inspirert at jeg bare måtte la dette være dagens tema!

Større, ekte matkultur og  matglede skal man lete lenge etter, og det største av alt  er at deltakerne er mellom 8 og 12 år! De kan så mye om mat og har en lidenskap og et engasjement som er unik, og jeg vet verden hadde vært et bedre sted om flere mennesker hadde utstrålt dette. I flere år har jeg  jobbet  med å hjelpe mennesker leve et sunnere liv og dermed har jeg også fått en god insikt i hva som faktisk foregår i de norske hjemmene. Skal man ha sunne, friske barn må mor og far vise vei. Det nytter ikke å si: “Spis grønnsakene dine!”, mens dine ligger urørt på tallerkenen… Det nytter heller ikke å tro at våre barns vaner skal endres hvis ikke våres også gjør det. 

Verden står overfor en alvorlig overvekt epedemi og våre barn lider. Jeg vet hvordan det føles både i kropp og sjel å slite med overvekt og dårlig helse som barn pga. dårlig kosthold- og det er i grunnen helt unødvendig. Den generasjonen som nå vokser opp risikerer å bli den første som dør tidligere enn sine foreldre. Overvekt og dårlig/feil ernæring fører med seg mange komplikasjoner og sykdommer som dreper og koster samfunnet milliarder hvert år. Det er trist, for god og ekte mat er jo en av de største gledene vi kan ha i livet!

Vi må ta ansvar og vi må vise våre barn at vi bryr oss om dem og ønsker at de skal få en best mulig livskvalitet. Vi må lære dem om mat og ekte matkultur og de må ha det inn med morsmelken!  Norske barn tror at tomatsuppe kommer fra en pulverpose og skal smake like søt som sukkertøy og heter Toro. Mange barn vil ikke spise maten de får servert til middag hvis ikke Idun ketchup er følgesvenn. Pierre på 12 år fra Mastechef hadde lært om libanesisk matkultur fra sin mor og bestemor og i går laget han en perfekt versjon av klassikeren “Beef Wellington” med lam. 12 år! Jeg hadde ikke klart det en gang og nå er jeg 30!

 

En annen ting som slår meg når jeg ser på dette hjertevarmende programmet er den fantastiske selvtilliten og positiviteten Australierne har. De backer hverandre opp, tror på seg selv og har store ambisjoner. Når en 8 åring både lager hjemmlaget raviloi fra bunnen av og forteller stolt at hun skal åpne verdens beste restaurant om noen år tenker jeg: “Carina, kun hun, kan du!”

Nei, til “Janteloven” og “ja” til å lære oss selv og våre barn om ekte mat og ekte matkultur fra en tidlig alder. Gjør vi dette tror jeg vi kan klare å snu dagens utvikling…

Dette er et skikkelig “feel good” program og jeg anbefaler deg å se det. Har du barn bør du absolutt gjøre dette til familetid og la dere alle inspirere av disse fantastiske barnene! Kanskje det blir en liten kjøkkenstund på deg og ditt/dine barn etterpå?

Se programmet hver søndag på TV3 Norge

Les bloggen til Helle her: http://hellevalebrokk.blogspot.com/

8 thoughts on “Ekte matglede og matkultur – Vi må ha det inn med morsmelken…

  1. Jeg er så enig! Supert at du tar opp dette temaet – jeg tror mange ikke er klar over at det er på denne måten det fungerer. Jeg tenker ofte på at barn i f.eks. India nok ikke får “barnemat” – de spiser de samme, sterkt krydrede rettene som resten av familien. Det er ikke vanskelig å se forskjell på matvanene til barn fra familier hvor foreldrene ekspempelvis spiser mye forskjellig mat eller ikke spiser grønnsaker osv. Barn er i utgangspunktet ikke kresne, det er det foreldrene som lærer dem å være, enten gjennom deres egne matvaner eller hva de serverer barna. Jeg kjenner en familie hvor barna får sin egen middag, altså “barnevennlig” mat uten krydder (og smak…) i stedet for det samme som resten av familien. Barna er nesten 6 og 10 år, og har naturligvis et ganske innskrenket kosthold! Sånt blir jeg litt lei meg av, men det er jo en såpass personlig sak for foreldrene at det er vanskelig å komme med råd uten at det blir sett på som kritisering.

    • Ja, det er faktisk helt utrolig! Vi ser på barna og rister på hodet “de er så kresne”… kremt, kremt. Lurer på hvorfor det;)??!!! Barn er jo faktisk de letteste å påvirke på godt og vondt og det er så viktig at foreldre viser vei… den riktige veien vel og merke. D er HELT hinsides å servere noe annet enn det man selv skal spise, spesielt til middag. “Take it or leave it” er min filosofi her, og det er ingen fare for at noen norske barn vil sulte. De vil spise omsider når de er sultne nok. D samme kan vi jo si om jul og alle julegavene. Små barn syntes jo ofte innpakkningen er mye mer spennende, men VI blir skuffet når de ikke er så begeistret for de dyre gavene vi har kjøpt til dem. Og så klager vi at de er bortskjemte og kresne på merkevarer når de blir tenåringer. Morsomt!

  2. Bra innlegg!! Vi har innført at alt skal ligge på vår sønns tallerken (2 år) også de grønnsakene han ikke liker – så blir han vant med at de alltid ligger der.. Og vil han ikke spise så smører vi ikke en brødskive eller noe med venter en times tid eller mer og gir ham litt mat da så han ikke legger seg sulten. Men da får han inntrykk av at det er et måltid til, heller det enn at det er mulig å få annen mat til middag (det er det nemlig ikke..) Bra at de blir vant med at den maten som står på bordet er den vi spiser!🙂

    Og det er absolutt vi foreldre som kan gjøre en forskjell her! Vår sønn spiser feks aldri vanlig sjokolade (hjemme hos oss), men mørk 70 eller 80% sjokolade – for det er det han er vant med.🙂 Foreldre har mye mer påvirkningskraft enn vi noen ganger tror!🙂

  3. Igjen supre innlegg du har.
    Jeg har to barn og de måtte spise alt fra de var små.
    De lærte tidlig at salaten skulle spises, ikke pirkes i..
    Men du så slitsomt mange ganger med kresne barn på besøk.
    mange er ikke vant til grønnsaker. Hvem har gjort dem “sånn”?
    Ikke barna selv, dette starter nemlig helt fra de er pittesmå.
    det er vi voksne som må lære dem det.
    Mine barn har mange ganger opp gjennom årene kommet hjem og sagt de er de eneste som må tygge på gulerøtter.
    det var fordi mamman deres,altså meg, stakk til de det når de var ute og leika.
    Det har vært en “kamp” mange ganger, men jeg har vunnet.
    I dag nyter de salat og alskens grønt, supermat blant annet, med den største selvfølgelighet.
    For meg er mye av “det norske” kostholdet, misshandling av barn.
    det er det ikke bare slag og spark som gjør, dette også er med på det.

    • Det er så godt å “møte” engasjerte mennesker og det er så flott det du skriver! Man høster det man sår er de beste ordene ja kan si og en klapp på skuldra til deg! Har hørt mange ganger fras bevisste foreldre at skolen, naboer og klassekameraters bursdage rog samlinger m.m. ødelegger det de prøve rå bygge opp for desverre enten har ikke majoriteten kunnskapen om mat/ernæring eller så bryr de seg ikke for fem flate øre… desverre. Men desto mer vi står samlet, desto mer kan vi utrette. Del gjerne blogginnlegget med så mange du kan så skaper vi forhåpentligvis en debatt, litt bevisstgjøring og setter i gang tankeprosessen🙂

  4. Blei litt “ivrig”, stokka litt på orda.
    Dette er noe jeg virkelig brenner for, skjønner du!

  5. Ja vi må dele med hverandre vi som “jobber” med dette.
    Har utallige ganger vært trist og lei når barna mine kom hjem fra bursdager med vond mage og kvalme.
    Men selv jeg, ja jeg er kjempebevisst, kan ikke nekte ungene å gå..
    Noen ganger tenkte jeg tanken at det hadde vært best,men sånn er livet.
    Vi mødre må lære oss å svelge endel kameler og så visste jeg at ungene spiste sundt i hverdagen.
    Men bursdager er det bare så utallig mange av opp gjennom barneskolen….

Leave a Reply

