Sjekk om du mangler disse viktige mineralene

Skjelving, kvalme, nedsatt appetitt, muskelkramper, tretthet og mentaleforstyrrelser kan være symptomer på mineralmangel, nærmere bestemt magnesium. Svakhet i muskler, vannansamlinger, økt sensitivitet til sollys og støy, tørr hud og sår i munnen er noen syptomer på kaliummangel. Hva med kalsium? Beinskjørhet er symptom nr. 1 da kalsium er hovedbestanddelen i skjelettet vårt. Høyt blodtrykk kan også være et resultat av mangel på dette mineralet og mer alvorlige mangler kan gi prikking i fingrer og rundt munnen, samt hjertestans.

Men hva er mineraler?

Mineraler er uorganiske stoffer som finnes i jordsmonnet og som tilføres kroppen vår gjennom maten vi spiser. En voksen kropp består av ca. 4 % mineraler, og mange av disse stoffene er essensielle og må tilføres kroppen via kosten. Mineraler som vi trenger i mindre mengder kaller vi sporstoffer, og mineraler vi trenger i større mengder kalles makromineraler.

Nøtter er en kjempekilde til viktige mineraler

 

Dessverre på grunn av masseproduksjon, er jordsmonnet ofte utarmet, og derfor står vi i fare for å innta mat med lavt innhold av disse livsviktige stoffene. Bearbeiding (raffinering) av ris, hvete, korn og sukker er de største årsakene til at mineralinnholdet i maten vår er lavt, og vi bør alltid velge matvarer som er så lite bearbeidet som mulig, som brun ris, grove kornprodukter, hele kornprodukter, rent kjøtt, grønnsaker (spesielt mørke bladgrønnsaker) og magre meieriprodukter for å sørge for riktig og allsidig tilførsel av mineraler. Mineraler finnes i de ytterste lagene av matvarer, og ved raffinering fjernes disse lagene. Det er denne prosessen som skjer når mel skal bearbeides til fint mel; den mest næringsrike bestanddelen fjernes. Mineraler løses ikke opp av kroppen, men tappes gradvis hver dag gjennom svette og avføring, og dermed er en jevn tilførsel viktig for å oppnå en riktig balanse.

Makromineraler (essensielle):

  •  Kalsium (meieriprodukter, brokkoli, grønnkål, chia frø er veldig rike på kalsium!)
  •  Magnesium (nøtter, grove kornvarer, grønnsaker som mørke bladgrønnsaker)
  •  Fosfor (de fleste matvarene)
  •  Kalium (tørket aprikos, banan, brokkoli, asparges, hvite bønner, avokado m.m.)
  •   Natrium (er den ene bestanddelen i salt, og vi får som oftest i oss for mye av dette stoffet)
  •   Svovel (løk, hvitløk)
  •   Klor (finnes i salt og dermed alt som er tilsatt salt)

Sporstoffer:                                                             

  • Kobber
  • Jern
  • Jod
  • Krom
  • Selen                                                                                
  • Sink
  • Fluer
  • Kobolt
  • Mangan

 Mineraler har mange funksjoner i kroppen vår. Vi vet blant annet at kalsium er alfa og omega for sterke tenner og et sterkt skjelett, og at andre mineraler fungerer som ioner som igjen styrer kroppens væskebalanse noe som er meget viktig. Jern er viktig for kroppens oksygenopptak og det er derfor personer med nedsatt jernlagre føler seg slappe og trøtte. Uten tilstrekkelig med jern kan ikke kroppen transportere oksygen til kroppens celler for å produsere energi. Spiser du ren og naturlig, minst mulig bearbeidet mat, og har et lavt sukkerinntak, ikke røyker, og har et lavt inntak av koffein (maks 2 kopper kaffe om dagen) dekker du mest sannsynlig mineral behovet ditt, men økt fysisk aktivitet øker behovet for mineraler, og dermed er et sunt kosthold ekstra viktig for å balansere kropp, sinn og sjel.

TIPS* Siden jeg trener mye er jeg i større fare for å ha mangler på flere viktige mineraler. Mangnesium og sink er to viktige mineraler med tanke på treningsresultater da nerveimpulsene er avhengig av tilførselen av disse to. Sammen øker de kroppens forbrenning og kan gi økt muskelmasse og økt  treningsresultater. Selv tar jeg tilskudd av disse to, og jeg har i perioder tatt tilskudd av kalium da jeg hadde store problemer med vannansamlinger i kroppen selvom jeg spiste bra og trente. Kalium er også viktige med tanke på kroppens syrebalanse.

JUICING ER EN SUPER MÅTE Å SIKRE AT DU FÅR I DEG TILSTREKKELIG MED MINERALER!!

13 thoughts on “Sjekk om du mangler disse viktige mineralene

  1. Hei Carina🙂
    Synes bloggen din er kjempefin. En herlig motvekt til alle rosabloggene og bloggerne som fokuserer kun på vektreduksjon.
    Jeg trener ganske mye og spiser generelt sunt, men tror du har veldig rett i at man må passe på at man får i seg nok mineraler. For to uker siden begynte jeg med magnesium for å få bedre søvn. Det hjelper litt, og om det også kan hjelpe på restitusjon og stølhet er det et kjempepluss. Men hvor mye skal man ta?
    Kan jeg også ha nytte av sinktilskudd?
    Jeg har laktoseintoleranse, men kan heldigvis spise sure produkter som kesam og ypghurt. Bør jeg likevel ta kalsiumtilskudd?
    Håper du kan svare, og det er fint om du oppgir hvir mange mg du anbefaler å ta av hvert mineral🙂
    Hilsen Maria – som er fast leser🙂

    • hei! Tusen takk for så hyggelig kommentar:) D varmer og inspirer:) Så flott at du er så aktiv og holder et øye med kostholdet ditt;)Når det gjelder magnesium bruker det å ligge på rundt 400mg per dag. Om man har påvist mangler kan det økes, men det bør holde for de fleste. Når det gjelder sink trenger man ikke like mye av dette da det er et mikromineral som vi trenger i litt mindre mendger, men rundt 20 mg bruker de fleste kosttilskuddene å ligge på. Det er dette jeg tar hver dag. 2x mag som tilsammen 400mg og 1 x sink. Du kan ta sink i en 3mnders periode, og så ha et lite opphold da det lagrer seg i kroppen. Jeg merker utrolig godt at jeg faktisk går ned i vekt når jeg tar sink da den spiller en viktig rolle i kroppens fettforbrenning!
      Kalsiumtilskudd tar jeg kun i perioder om vinteren, og da de som også har vit D i seg da kalsium er avhengig av dette vitaminet for å bli absorbert. Du trenger mest sansynligvis ikke kalsiumtilskudd. Ellers vil jeg råde deg til å fokusere på å spise chiafrø som er kjemperike på kalsium! Putter dem i smoothien eller i youghurten min, også i brødbaksten. Kjøpes på helsekost. Brokkoli og grønnebladgrønnsaker er også rike på kalsium. Håper dette var til hjelp og tuuuusen takk for at du følger bloggen min!! Mennesker som du er grunnen til at jeg blogger:) God helg!

  2. Hei Carina!
    Tusen takk for raskt og superhyggelig svar🙂
    Nå har jeg hivd meg rundt og oppsøkt “Røtter” – den butikken har jo ALT man kan tenke seg innen helsekost. Ny favoritt! Jeg har kjøpt meg chiafrø, som forresten kosta 10 ganger mer enn linfrø ..hehe.. Men jeg skal teste. Hvor mye om dagen tar jeg? Kan jeg bruke dem i knekkebrødene jeg lager kanskje? Jeg spiser ikke brød, tåler dårlig hvetemel og gjær. Men hjemmebakte knekkebrød er supert🙂
    Det ble også sinktilskudd på meg og en pakke gojibær. Nå føler jeg meg skikkelig sunn her jeg sitter og knasker bær på lesesalen i stedet for sjokolade😉 Jeg har skylapper på, og ser ikke at sola skinner ute :p
    Ha en riktig god helg du også🙂

    • 🙂 Flytter nå snart til Oslo, St.Hanshaugen og da blir jeg nok storkunde hos Røtter! Så flink du er:) Ja, de koster mer, men de er så mye mer næringsrike. jeg spiser også minimalt med brød og de er perfekte i knekkebrød. Er oppe i ca. 1ts-1 ss om dagen. Du må ha lykke til med lesingen! Hvis det er noe trøst driver jeg å kaster og pakker og gjør meg klar til flytting.😉 Hampprotein har jeg brukt etter trening i ferskpresset juice og frøene kan brukes på samme måte som chia frøene. Uansett, så er whey protein pulver aller best om man skal ha til etter trening og restitusjon. Vi “snakkes”🙂

  3. Jøss, da flytter du faktisk inn i nabolaget mitt da😉 Velkommen!😀
    Gled deg, det er en fantastisk bra butikk – og Oslos beste sted å bo på!
    Lykke til med pakking og flytting🙂
    Hvor er det man får kjøpt wheyprotein? Jeg titta på de hampfrøene nemlig, og så at de var smekkfulle med protein og fiber. Det liker vi🙂

  4. Hei Carina. Du skriver om sink og dens betydning for fettforbrenningen.
    Er det mulig å få for mye av dette mineralet?
    Jeg bruker mye alger og grønt i form av kamut og green of barley.
    Har prøvd og redusert litt på pillene for jeg tenker at alger og grønt er fyllt opp med masse “goodies”.
    Fint at du skreiv litt om magnesium og kalsium også.
    Jeg har holdt opp med magnesium ett par mnd men nå kjenner jeg at kroppen blir “urolig” igjen.

    • Ja, det er mulig å få for mye av det meste, men mineraler lagres i skjelettet og vev, og skilles ut gjennom avføringen og svette. Bruker ofte mineraler i en 3 mnd periode for så å ha en liten pause igjen og kjenner etter hvordan kroppen reagerer. I og med at jeg trener tungt 5-6 dage ri uken har kroppen uansett behov for litt ekstra. Jeg har også redusert vitmainbruken min etter jeg begynte med superfoods men vit c,omega 3,mag og sink bruker jeg uansett.🙂

  5. Hei igjen😉
    JA, en guidet tur a la Carina på Røtter hadde vært en innertier😀
    Du, jeg sjekket magnesiumtilskuddet mitt. Det er fra Solaray, og det inneholder 75 mg per tablett. Står at dette er anbefalt dose? Problemet med å øke mengden med denne typen, er trolig at tilskuddet også inneholder b5 og noen andre vitaminer og mineraler som man da får langt over referanseverdi av. Hvilken type bruker du?

  6. Kjempe spennende å lese dette. jeg har lite av mange av dem viste en håranalyse, men det er jo stor strid om den viser riktig også da har jeg lest meg til så føler meg litt lost hva skal jeg gjøre. Men har endra kostholdet og prøver, men energien uteblir. Prøver kalium om dagen jeg også fordi det hadde jeg lite av i kroppen, men leser på nettet at de ter farlig å ta tilskudd av kalium men fikk beskjed om en om dagen jeg…så prøver det ut å ser hva som skjer. Hvilket multivitamin vil du anbefale da?

    • Jeg må bare spørre; trener du også? Altså litt mer en spaserturer som mange tror er trening;)? Intensiv trening gir en naturlig høy og øker utskillelsen av blant annet testosteron. Etter at jeg begynte å spare meg selv bak og kjører mer intenstivt på trening fikk jeg mer overskudd. Jeg MÅTTE også ha omega 3 og mange spiser for lite protein. Jeg vil anbefale deg å prøve et whey protein tilskudd og bruke det ertter trening sammen med litt ferskpresset juice lagt på et eple, selleri, agurk da dette er bra for elektrolyttbalansen din. Kutt helt ut brød hvis du allerde ikke har gjort det. Jeg tipper at du akn være ekstra sentitiv på blodsukkeret og da funker det å kutte drastisk ned på karbohydrat/stivelses delen av maten frem til du tåler det litt bedre. Slik var var det med meg! Hold meg oppdatert hvordan det går. Jeg har brukte Biobalanse multivit. Kalium kan du ta i en periode, det gjorde jeg. Jeg brukte kun den ene boksen, ubalansen rettet seg og jeg har ikke brukt det siden så det skal gå bra med deg!🙂

Leave a Reply

