Økologisk eller ikke økologisk? That is the question…

Mange sverger til økologiske matvarer og kjøper absolut alt de kommer over av slike produkter. Andre? Skeptiske og mener fortsatt det er et markedsføringstunt for å tjene mer penger på forbrukerne og deres frykt for å skade deres helse. Hva mener du?

Personlig vil jeg anbefale økologiske matvarer så langt det lar seg gjøre. Hvorfor?

  1. The ovious: Jeg vil unngå sprøytemidler mest mulig.
  2. Jeg syntes det er mye lekkert og tiltalende å velge mellom, spesielt av “tørrvarer” som mel og muesliblandinger
  3. Jeg er opptatt av sunnhet og utvalget blant sunne produkter er MYE høyere blant økolgiske matvarer
  4. Kvaliteten er ofte høyere og bedre (desverre med unntak av noe frukt og grønt) da varene inneholder mer ekte råvarer
  5. Hvis du eren  juicer som meg, vet du at skallet helst skal beholdes på sitroner og lime for å få mest av de sunne næringstoffene som sitter direkte under skallet og i skallet. (Når jeg ikke bruker økologisk skjærer jeg dette av.) Epler juices også med skallet på
  6. Tilsetningsstoffer og kjemiske ord som forbrukerne ikke vet hva er er ulovlig
  7. Ofte er mange norske lokalvarer økolgiske og dette elsker jeg å støtte! Mer spesial norsk produserte matvarer takk:)
  8. Leveren din er allerede overleset med giftstoffer så hvorfor tilføre den mer?

Dyrt og dårlig sier du? Ja, noe av det kan være mye dyrere og muligens ikke verdt 50% mer enn annen matvarer. Jeg bruker også fornuften og lar meg ikke styre og lure av lekre etiketter og løfte om at jeg aldri kommer til å få kreft fordi jeg spiser økologisk. Jeg er en bevisst forbruker og leser alltid varedeklerasjonene for å se hva varen faktisk inneholder da det er mange som er ute etter å tjene penger på nye “hyper” eller “trender”.

 

Jeg betaler heller ikke penger for halvråtne epler eller annet grønt bare fordi de er økologiske. MEN jeg betaler gladlig ekstra for en flott råvare som Holli Mølle mel eller økologisk olivenolje fra Italia fordi jeg liker å støtter småbruk eller småbedrfiter(varen må selvfølgelig også være bra og møte min sjekkliste på sunnhet) med ildsjeler som prøver å få til noe utenom de store matmafiaaktørene. Jeg er gründer selv, og alle som prøver å få til noe som er litt anderledes, har gode produkter/tjenester, og gjerne en story å fortelle gjør at jeg åpner min lommebok med glede. Samtidig som jeg igjen sier: Man kan IKKE sette en pris på ens helse. Hva skal man med en flott bil, flotte klær, reiser og mye mer hvis man ikke har helsen eller overskuddet til å benytte seg av disse godene?

Men vær obs, fordi det står økologisk på en matvare betyr det ikke at det er sunt for deg, spesielt med tanke på vekten din. Rørsukker er mye brukt i økologiske matvarer sammen med div. siruper. Dette er det samme som sukker og gir både kalorier og en blodsukkerstigning. Hold deg unna, spesielt hvis målet ditt er å gå ned i vekt og kvitte deg med søtsuget. Se etter matvarer med kortest mulig, eller ingen, ingrediensliste uansett om det er økologisk eller ei. Naturlig mat laget med kjærlighet og naturlige ingredienser er den eneste måten å få kropp, sinn og sjel i balanse. Jeg vet hva jeg velger og nå er jeg spent på å høre hva du velger?!

P.S. Visste du at EU nå har tillatt høyere nivåer av giftstoffer i maten vår? Les mer på www.oikos.no

Få en oversikt over restauranter, kafeer og butikker som tilbyr helsebringende økologiske matvarer her: http://www.oikos.no/newsread/news.asp?docid=11938&wce=lag_ren_mat

                 HVA MENER DU OM DETTE? JEG VIL HØRE FRA DEG!

6 thoughts on “Økologisk eller ikke økologisk? That is the question…

  1. Jeg har også merket at det gjerne er like mye sukker i økologiske matvarer som i vanlige. Som du sier, selv om det heter rårørsukker, så er det jo fortsatt sukker.

    Jeg er kjempefornøyd med økologisk grønt & frukt, men kanskje jeg er heldig ift. hvor jeg bor og handler? For meg har i alle fall alle typer økologiske frukt og grønnsaker vært mye mer smakfulle enn sine sprøytede motparter, spesielt agurk og sitron (hetl utrolig forskjell). Dessverre råtner de jo fortere enn annen grønt, men det tar jeg bare som et tegn på at “vanlige” grønnsaker er fulle av stoffer som fordhindrer dem i å råtne (i alle fall overfladisk), og det vil jeg ikke ha!

    Supert innlegg🙂

    • Hei Ida, Ja, det er det som er “problemet” mange tror at fordi det står økologisk er det automatisk sunt. Hvis man kun tenker kjemiklaier, ok, men det er jo helheten som teller!🙂
      Ja, kvaliteten og utvalget varier desverre litt for mye rundt i Norge så det kommer veldig ann på hvor du bor og hvilke butikker man har tilgang til. MEN, desto større etterspørsel desto bedre utvalg vil det bli!! Jeg juicer så mye at det er ingenting som rekker å råtne her i huset!;) Ønsker deg en strålende dag.

  2. Jeg bruker helst økologiske grønnsaker og frukter, så sant jeg får tak i det da.
    Men jeg kan ikke velge og vrake her jeg bor,dessverre.
    Ikke alle er så heldige å ha fruktbutikk bugnende av allslags varer.
    Blei kjempeskuffet i påska da jeg var gjest på et økohotell hvor
    storparten av pålegget var fyllt opp med rørsukker.
    Ingen melkefrie produkter var det heller, så da hjelper det ikke om det var økologisk.
    Tror vi må “mase” vi som forbrukere og kreve litt mer.
    Det er jo tross alt vi som betaler for det..

    Veldig fint innlegg det du skreiv, er som alltid veldig enig.

    • hei Inger,
      Det er akkurat det, utvalget varierer utrolig mye ut i fra hvor man bor i Norge. Så skuffende med økohotellet da. Det er veldig typisk at man automatisk leser “sunt” når man leser økologisk, og desverre mange som driver med økologiske matvarer som ikke vet hva sunt egentlig er og tenker ikke på den ernæringsmessige helheten;) Ja, det er vi som må ta makten tilbake og styre markedet!!! Power til forbrukerne! Ønsker deg en strålende dag!

Leave a Reply

