Vårsol gir økt produskjon av dette vitaminet. Vet du hvilket?

Det er deilig at våren er her! Selvom dagene mine nå består i flytting og pakking, tar jeg meg tid inn i mellom slagene til å nyte litt etterlengtet sol og dagslys. Jeg gleder meg over bjørken som springer ut i full livsglede og kjenner at humøret er mye lystigere og energien min er tilbake. Lysere dager og kvelder gir økt energi og glede etter en lang og mørk vinter. Nå er tiden inne for å trene ute så ofte du kan og benytte deg av solen når den dukker opp! Det er viktig for din helse av flere årsaker, men en av de største helsefordelene ved sollys er at den hjelper kroppen å produsere det livsviktige vitaminet; vitamin D. Vitamin D er et vitamin som finnes naturlig i veldig få matvarer. Dette kombinert med mørketid gjør at vi risikerer å ha for lite vitamin D, noe som gir nedsatt immunforsvar og øker sjansen for beinskjørhet da kroppens kalsiumopptak er avhengig av dette vitaminet.

Mitt råd? Kom deg opp av sofaen og opplev våren på nært hold! Det er en herlig tid vi nå opplever så sørg for å bryte ditt vanlige treningsmønster. Benytt deg av naturen og naturlig dagslys for økt vitamin D produksjon og opplev økt sunnhet, økt energi og økt treningsfremgang. God tur!

                  

2 thoughts on “Vårsol gir økt produskjon av dette vitaminet. Vet du hvilket?

Leave a Reply

