Lar du denne treningsmyten ødelegge for at du får en sunn og slank kropp?

 Myten om at man får store, bulende muskler av å trene styrke ødelegger for mange som ønsker å ned i vekt og stramme opp kroppen sin. Mange tror også at styrketrening ikke er viktig hvis man skal ned i vekt, noe som er helt feil.

Denne myten er den som ødelegger for de fleste mennesker som ønsker å legge om livsstilen og gå ned i vekt og bedre deres helse – spesielt kvinner.  Mange tror at man automatisk får store, bulende muskler av å trene med vekter og at styrketrening er uvesentlig når hovedmålet er vektreduksjon.

Fakta: Damer; du får ikke store, bulende muskler av å trene styrketrening med mindre du bruker anabole steroider, noe som er livsfarlig, eller at du har en ekstrem tilnærming til trening og kosthold og trener målrettet mot dette i lang, lang tid. Styrketrening er alfa og omega når du skal ned i vekt og er viktig for helheten i din kropp og din hverdag. Følgende er argumenter for hvorfor styrketrening er viktig og essensielt for en sunn, slank og sterk kropp:

  • Desto mer muskler du har, desto høyere forbrenning har du. Muskelmasse er en aktiv masse som forbruker mye kalorier, selv når du sover. Jo mer muskler du har, desto høyere hvileforbrenning har du og desto mer kan du spise uten å legge på deg. Når du har mer muskler, er det lettere å gå ned i vekt fordi du forbrenner mer i utgangspunktet, noe som gjør at du ikke trenger å kutte drastisk ned på matinntaket ditt.

 

 

  • Når du går ned i vekt, er det stor fare for at kroppen bryter ned muskelmassen din for energi. Det er det som skjer når du hører om disse dramatiske slankekurene hvor personer går ned 10 kilo på en måned. Det er mye muskler, vann og mineraler de mister, og når de begynner å spise normalt igjen, vil de ha ødelagt kroppens forbrenning, og de legger på seg mer enn da de startet. Det er dette som er roten til all den ”jojo- slankingen” som jeg ønsker å få slutt på.

 

  • Muskler ”fyller” ut huden og forhindrer at du ser slapp og ”dissete” ut i kroppen. Du får kun denne ”oppstramningseffekten” av å trene styrke og bygge mer muskler. Slanker du deg uten å trene, vil du fortsatt ha lik kroppsfasong, bare i en mindre størrelse. Styrketrening er den eneste formen for trening som kan endre din kroppsfasong med å bygge muskulatur på områder hvor du har mindre. Dette kalles ”body shaping”, eller ”figurforming” på norsk. For eksempel: Har du et bredt underparti (hofte, rumpe, lår), kan du vektlegge styrkeøvelser som går på skulderpartiet ditt for å balansere kroppen din og gjør at du ser slankere ut og har en mer proporsjonert kroppsfasong.

 

  •  Styrketrening har mange helsemessige fordeler. Vektbærende trening er den beste måten å forebygge beinskjørhet (osteoporose) samtidig som det regulerer insulinfølsomheten din, bedrer kolesterolverdiene dine og styrker hjertet ditt.  Styrketrening er dessuten viktig for allmennhelsen din og forbedrer hverdagen din ved at kroppen din er sterkere og mer utholdende og tillater deg å gjøre hverdagslige ting som å bære, løfte, bøye og gå og stå bedre uten at det belaster kroppen din i negativ forstand. Jeg har sett ryggproblemer forsvinne helt etter bare 1- 2 måneders styrketrening, 2 ganger i uken!

 

  •  Styrketrening holder deg ung! Hvis du ikke bruker musklene dine via styrketrening, vil 40 % av muskelmassen din være borte innen 65 års alderen. Hvis du vil unngå å bli kalt ”Ringeren fra Notre Dame” med pukkelrygg, er styrketrening det beste du kan gjøre for å forebygge dette gammelmanns/damesyndromet. Man skal eldes med verdighet, men mann trenger ikke å eldes fortere og verre enn det som er nødvendig. Du trenger verken å bli syk, overvektig, svak og trøtt hvis du tar tak i din egen helse og kropp. Jeg har opplevd 80- åringer som både trener spinning og løfter vekter i helsestudio. Fysisk aktivitet og egenpleie har gjort at de aldri har mistet ”glimtet i øyet”. Jeg har flere kunder som jeg kaller for ”Super Granny” og har sett med egne øyne hvordan styrketrening øker livskvaliteten deres. Ta tak i livet ditt og bruk kroppen, og du vil forbedre sjansene dine for å oppleve både barnebarn og oldebarn… kanskje til og med tippoldebarn? Og du, det er aldri for sent å begynne.

 

Visste du at: Mange eldre har problemer med å gå opp trapper og har ikke styrke nok til å ta ned en koffert fra bagasjehylla. Styrketrening er avgjørende for at eldre skal klare flere hverdagslige gjøremål.

Kilde: Forskningsrådet www.forskning.no

 DET ER ALDRI FOR SENT Å BEGYNNE!

Advertisements

2 thoughts on “Lar du denne treningsmyten ødelegge for at du får en sunn og slank kropp?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s