Bedre helse med en velfortjent påskeferie

 Er du stresset? Er magen din oppblåst og urolig? Sover du dårlig om natten? Hvis ja, er det godt at det nå er påskeferie! Det er utrolig viktig at vi tar oss en liten pause fra hverdagen med jevne mellomrom. Dette er essensielt for en god helse da stresshormenet kortisol gjør at vi øker faren for kreft, hjerte- og karlidelser, vektøkning (spesielt rundt magen), høyt blodsukker og mye, mye mer. Litt ekstra søvn, hvile, sosialt samvær, god mat, og ikke minst det faktum at våren er her, gjør godt for kropp, sinn og sjel!

Lange skiturer er godt for både fysiken din og psyken din da det å være ute i naturen gjør kroppen din godt. Du forbrenner naturligvis masse kalorier, men det virker som det er et grunnleggende behov for mennesket å være i nærmere kontakt med naturen. Vel og merke er vi muligens ikke klar over dette før vi faktisk kommer oss ut av huset og opplever det på kroppen! Ta deg tid til dette også i hverdagen.

Drar du heller til varmere strøk i påsken (dette ville jeg ha valgt;))er dette også herlig. I Norden er det mange som har D vitaminmangel og dette kan muligens forklare de store tallene på beinskjørhet i Norge da kroppens kalsiumopptak er avhengig av dette vitaminet. Nyere studier viser også en stor sammenheng mellom for lite vitamin D og kreft. Kom deg ut i dagslys og nyt solstrålene da dette er kroppens beste måte å produsere dette livsviktige vitaminet, men husk solfaktor!

 

God mat og drikke hører også ferier til, men det er fullt mulig å nyte uten dårlig samvittighet og uten vektøkning.

Sunne påsketips

  • Fyll påskegget med mørk sjokolade og nøtter
  • Drikk tørr vin (med måte) (desto søtere, desto mer kalorier)
  • Vær aktiv! Ta deg tid til å gi kroppen fysisk aktivitet som gjør kropp og sjel godt!
  • Nyt lam, men dropp potetene
  • Nyt påskeappelsin så mye du orker
  • Ta deg tid til familien og andre mennesker du er glad i
  • Les ei god bok eller Stella;)  i solkroken på hytta eller på stranden
  • Hjemme i påsken? Prøv en ny, sunn oppskrift eller bli kjent med juicing!

Min påske består av pakking, kasting, rydding og sortering for å gjøre meg klar til flytting til Oslo. God trim er det i hvert fall og jeg gleder meg til det neste kapittelet i livet!

Hva skal du i påsken?

7 thoughts on “Bedre helse med en velfortjent påskeferie

  1. Hjemmepåske for meg også i år, men det er fint å få gjort ting man ikke rekker ellers. Apropos D-vitamin, så hadde jeg for mye av det på siste blodprøve – gudene vet hvordan det har gått til! God påske!🙂

    • Hverdagen er travel så det er godt å kose seg hjemme også og få ting uangjort som du sier;) Jøss, for mye? D er ikke så ofte, men det er et fettløselig vitamin som lagrer seg i lever og fettvev så det er mulig, spesielt hvis man har tatt tilskudd.

  2. Vi drar hjem til Norge i påskeferien. Snøen er dessverre borte men vi har kjøpt hus fra 60-tallet så vi har nok å henge fingrene i med. Ser at en av de andre følgerne dine hadde for mye D-vitamin. Jeg har ett alt for høyt nivå av Serotonin. Vet du noe om det? Kanskje det kan linkes til dårlig søvn og en stadig større voksende midje? Har forresten prøvd LCHF i nesten ett år. Gikk ned i vekt men la på meg rundt midjen og etter jul har jeg bare lagt på meg. Ser ikke ut som det er noe for meg. Skal prøve meg på litt juicing for jeg savner frukt og grønnsaker i kostholdet. God Påske!

    • Hei Lisbeth, Så spennende. Hvor i verden er det du bor? Når det gjelder høye nivåer av seratonin er jo dette ikke bra da det gjør at kroppen er i ubalanse og kan også medføre problemer med hjerte og det har også en del å gjøre med koagulering av blodet. Seratonin forbrennes hovedsakelig av leveren og mange har jo en såkaltt “fatty liver” og vektøkning rundt magen er tegn på dette. Du bør lese dette blogginnlegget https://carinahultindahlmann.wordpress.com/2011/03/03/nysgjerrig-pa-hvordan-min-kostholdshverdag-ser-ut-slik-spiser-jeg/ for å få en ide til et godt kosthold som har en balanse av karbo og protein som du kan leve med i lengden.
      Juiceing er jo selvfølgelig også topp! Bruk mye fersk sitron da dette er veldig gunstig for leveren og ta probiotika av typen som må stå kaldt, da er de levende. Du bør også vurdere din livsituasjon totalt sett for å se om det er faktorer som stresser deg, bekymrer deg eller gjør deg ulykkelig da dette også spiller inn;) God påske!!🙂

Leave a Reply

