Sunn og enkel middag? Prøv fersk kylling!

Det er ikke alltid like lett å finne på noe til middag, spesielt når man vil leve sunt og i tillegg vil at det skal smake godt! Jeg har fått øynene opp for fersk kylling og det er så mye bedre enn vakumpakket kyllingfileter. Det er faktisk veldig enkelt å skjære den i fine stykker så ikke vær redd for en hel fugl!

Ovnsbakt timian kylling med søtpotet (2personer)

1 stk hel fersk kylling (skjær langs ryggen og skjær ut brystene og deretter lårene. La skinnet være på)

fersk timian (grovhakket)

salt

pepper

eventuelt annet krydder etter smak

2 middelsstore søtpoteter (skrell og skjæres i middelstynne skiver og legg i en bolle. Tilsett 1 ss oliven olje , Maldon havsalt, nykvernet pepper, rør rundt)

Legg ferdig krydret kylling i en ildfastform og sett inn i ovnen på 225 grader.Kyllingen jeg pleier å bruke ligger på rundt 1300 gram og da steker jeg brystene i 30 minutter og lårene i 40 minutter. Søtpotetene steker jeg i samme form som kyllingen og de bør ha 30 minutter de også.

Ved siden av serverer jeg en type salsa med finhakket sjarlottenløk, basilikum, tomater og agurk. Jeg  bruker litt basilikumolje fra oliver & co ( se annet blogginnlegg) og ekte balsamico, litt salt, litt nykvernet pepper som dressing. Bon appetit!

P.S. Jeg fjerner selvfølgelig skinnet før jeg spiser den da mye av fettet sitter her! 😉

6 thoughts on “Sunn og enkel middag? Prøv fersk kylling!

  1. Great for article. My opinion this article is interesting . I like your post. I need to know how can I subscribe to your blog?. I will be follow you blog each 8 days.

    • Hi, Great to hear from you and thank you! Great if you follow my blog and you can press the email subscription on the right where it says “sign me up” on my home page and you will be notified with new posts:) Wishing you a great day!

Leave a Reply

