Inntar du matvarer med dette stoffet i håp om å bli slankere? Tenk deg om to ganger…

Det har vært en overveldenede positiv respons på siste blogginnlegg om overforbruk av medisiner. Å ta tak i sin egen livsstil gjennom riktig ernæring og en totalt sett sunnere levemåte bør være en del av behandlingsopplegget og bør absolutt prøves først. Vi etterlyser mer kunnskap om temaet hos legene og en holdningsendring! Desto flere som sprer budskapet, desto flere mennesker kan vi hjelpe til en økt livskvalitet…uten medisiner og kjemikalier som ikke tar problemet (ene) ved roten, men kun maskerer dem- for en stund.

Kjemikalier og giftstoffer i det vi spiser til daglig kommer i mange former. Faller du for fristelsen av å drikke og spise mye lettprodukter og sukkerfri produkter i håp om å bli sunnere og slankere? I så fall er du ikke alene!

                                                                                                                                                      

Aspartem er et tilsetningsstoff som finnes i mange produkter, ja også i Norge. Coca Cola, Solo Lett, Candrella, sukkerfri tyggis og pastiller, youghurter, sukkerfri syltetøy og mye annet. Det brukes millioner av kroner til å markedføre varene mot deg, som i et svak øyeblikk “prøver alt” for å bli kvitt noen kjappe kilo.

I USA ble stoffet lansert i 1983 og tredde for fullt inn i alle Amerikanernes hverdag  i 1984 med håpet om å få bukt med fedme problematikken. Dette året ble det konsumert over 3 millioner kilo av stoffet og forbruket har bare økt og økt frem til 90- tallet. Ironisk; det har også fedmetallene…

Men hva er aspartam, og hvorfor er det farlig for deg? Aspartam er et kjemisk fremstillt søtningsstoff som består av tre komponenter: Aminosyrene phenylalainine (50%) og aspatic syre (40%) og stoffet methyl ester (10%).  De to første stoffene er en naturlig bestanddel av næringsstoffet protein, men metyl ester omdannes til metanol med en gang du inntar stoffet og metanol er jo absolutt et velkjent giftstoff!

I takt med økende inntak av aspartamholdige produkter økte også antallet med nevrologiske sykdommer uten at nevrologene kunne forstå hvorfor. En kraftig økning i slagtilfeller økte også dramatisk i takt med aspartaminntaket. Senere forskning har vist at stoffet påvirker hjernen vår og dens kommunikasjon med nervesystemet vårt og fører til kreftsvulster i både hjernen og lymfene samtidig som stoffet endrer vår hormonbalansen og  skader vårt DNA.  Jevnlig aspartaminntak fører til at det blir en ubalanse i  produksjonen av hormonene seratonin og norepinephrine, som er lykkehormonene våre, og derfor er depresjon også en bivirkning av dette giftstoffet.

Jeg har selv “syndet” ved å tro at jeg var sunn og ble slank ved å innta produkter som innholdt dette stoffet. Lite visste jeg da at dette stoffet  faktisk gjør meg syk og hemmer min lever og resten av kroppen fra å forbrenne fett og holde meg frisk. Vi blir lurt trillrundt av store merkevaregiganter som har millioner av kroner til å reklamere for deres produkt i et vakkert, glorifisert lys som selger deg drømmen om en vakker, slank kropp hvor du hopper rundt av lykke på en vakker grønn eng. Skulle sannheten ha kommet frem om deres produkter ville reklamen sett mer slik ut:

SKUESPILLERE SØKES TIL REKLAME FOR LAVKALORI, SUKKERFRITT PRODUKT!

Kriterier skuespiller: Må være villig til å bruke hvit frakk, vernebriller og vernesko

Spilles inn i: Fabrikk med stort produksjonsbånd, kalde, grå betongvegger og store blandemaskiner hvor tilsetningstoffer og emulgatorer tilsettes.

Med liten skrift fra produsenten: Ved ansettelse bør du tegne ekstra helseforsikring ved bruk av våre produkter og skrive under på en taushetserklæring slik at sannheten ikke kommer frem…

Noen som vil kjøpe dette reklamekonseptet? Tror den slanke, lykkelige damen i den grønne engen selger bedre. Hva tror du?

Symptomer på aspartamforgiftning kan være personlighets- og humørendringer, slapphet og svakhet i kroppen uansett hvor mye du hviler, hodepine, økt fettlagring rundt magen og muskelverk. Velg alltid naturlig overfor bearbeidet, fabrikkprodusert mat med aspartam og andre tilsetningsstoffer. Dette gjelder også for produkter uten kunstig søtningsmiddler. Matvarebransjen bruker generelt sett mye kjemikalier og juksestoffer for å gi deg minst mulig for pengene og dem mest mulig for pengene. Kvalitet koster litt mer, men hvordan kan du sette en pris på din helse? Hva skal du med masse penegr på kontoen hvis du er for deprimert og forgiftet til å bruke dem?

Du bør se denne linken og se filmen “Sweet Misery” og få sannheten om aspartam gratis!

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/02/06/sweet-misery-a-poisoned-world-you-can-finally-view-free-online.aspx

11 thoughts on “Inntar du matvarer med dette stoffet i håp om å bli slankere? Tenk deg om to ganger…

  1. Supert innlegg, aspartam er skummelt! Og alle andre, kjemiske tilsetningsstoffer for den saks skyld. Jeg har lenge tenkt å skrive et innlegg om tilsetningsstoffer, deriblant aspartam, når det skjer vil jeg veldig gjerne linke hit om det er greit! 🙂

  2. Oi…da burde jeg legge vekk tyggisen med en gang og det er den eneste jeg har i meg også men nesten helt avhengig av tyggis. Kanskje derfor jeg er avhengig også hm……Den skal bort nå må finne noe annet å tygge på…

  3. Bøyer meg i støvet for at du tar opp dette, Carina.
    Snakka nettopp med min 17 år gamle datter om det du skreiv.
    Ho spiser flere tyggis hver dag..
    Håper det “går inn” når ho leser dette.

    • Så bra at det kan komme til nytte, forhåpentligvis;) Når jeg setter meg ned og tenker tror jeg faktisk at flere av kundene jeg har jobbet med har vært aspartamforgiftet da man ser høyt bruk av lettprodukter med kunstig søtning fra det jeg kaller “Grete Roede generasjonen” hvor fokuset KUN har ligget på kaloriinntak og ingenting annet. Så mange som er “ødelagt” av dette da de har gått på slankekur etter slankekur i over tiår og ikke fått med seg helhetsbildet for optiaml sunnhet… Håper datteren din vil se videon Sweet misery;)

  4. Pingback: Oikos kampanjen”Heller Ø enn E”! Vi setter fokus på e-stoffer og uekte mat « Carina Hultin Dahlmann

  5. Hei 🙂

    Jeg har lenge lett etter erstatning for sukkerfrie tyggiser uten aspartam, men jeg finner ikke… Har du noe forslag til hvor jeg kan henvende meg for å få tak i det? Vi er veldig glade i tyggis her hjemme, både store og små…

    • hei! Ja, det med tyggis er en liten utfordring. D er vel d eneste som jeg inn i mellom spiser. Du kan få tyggis med Birkesøt som skal være bedre enn annen på div. helsekoster. Jeg skal gjøre litt research og se om jeg kan finne noen gode alternativer:) Hadde vært et bra blogginnlegg;)

  6. Har unngått den slags i faktisk rundt 10 år allerede, jeg merket tidlig jeg ikke tålte lettbrus. Evig glad for det. Dessverre en del år i barndommen jeg ble fora med lettsaft, men fra jeg valgte selv, valgte jeg bevisst sukker!! Litt sukker tar faktisk ikke livet av noen, jeg drikker i dag lite brus uansett, og da kun til selskaper hvor det kanskje ikke blir servert så mye annet. Da griper jeg heller ei flaske jeg VET hva inneholder…

Leave a Reply

