Litt slankere til sommeren? Følg disse rådene

Kom i form til sommeren – en litt slankere deg

Late dager med bølgeskvulp og tærne i tanga er ikke langt unna. På Sørlandet piller vi ”ræger” og nyter svalbergene og gleder oss over lange, lyse sommerkvelder. Sommeren er ikke langt unna og hvis du har tenkt å være en sunnere, og litt slankere utgave av deg selv til ferien, må du komme i gang med trening og et sunnere kosthold nå!

Det er fysisk mulig å gå ned 5 kilo hvisdu begynner nå  med en vekttap på 0,5 kilo i uken som er den anbefalte mengden for å ikke miste masse muskelmasse. Når du går ned i vekt sakte øker du også sjansen for at du klarer å holde det av. For å gå ned 0,5 kilo i uka må du ha et kaloriunderskudd på ca. 500 kalorier hver dag (500kcal.x 7= 3500 kcal= 0,5 kilo vektreduksjon). For å oppnå dette underskudd på riktig og en sunn måte må du kombinere både riktig kosthold og effektiv trening. Her har du noen tips for å finne frem til ”six- packen” din før badebuksa eller bikinien skal på…

Kostholdstips:

  • Begynn å før en kosthold- og treningsdagbok. Begynn å skriv ned alt du spiser, inkludert klokkeslett, slik at du ser når og hva du faktisk spiser i løpet av en dag. Spiser du hver 3-4 time for å holde blodsukkeret stabilt?  Bevisstgjøring og kontroll på både kosthold og trening er alfa og omega for gode resultater. Du spiser kanskje både mer usunt og større mengder enn du selv tror.

 

  • Øk proteininntaket og kutt ned på karbohydrat mengden. Spis 1,8-2 gram protein per kilo kroppsvekt fra magre kilder som cottage cheese, kylling filet, renskåret biff og svin, fisk og skalldyr.

 

  • Spis kun matvarer med lav til middels glykemisk indeks. Ut med loff, sukker, poteter, hvetemel, hvit pasta og ris og inn med brun ris, spelt, spelt pasta og masse grønnsaker!
  • Øk inntaket på sunt fett og kutt ut/ned på mettet fett og trans – fett. Spis ørret, laks, mandler og valnøtter og lag all mat fra bunnen av slik at du vet hva som er i den.

 

  • Drikk 2- 3 liter vann hver dag! Hvis du ikke drikker tilstrekklig med vann settes forbrenningen din ned og du får en opphopning med avfallsstoffer i kroppen.

                                                                                                           

                                                                                                   

 

Treningstips:

  • Kjøp ei pulsklokke. Med ei pulsklokke har du bedre styring og kontroll på både intensiteten, lengden og kaloriforbruk ved trening. Sørg for at du forbrenner mellom 400- 500 kalorier hver gang du trener.

 

  • Øk intensiteten på treningen din. Kroppen din tilvenner seg en viss type belastning og hvis du ikke utfordrer den med jevne mellomrom vil den til slutt  ikke forbrenne like mange kalorier ved samme trening som før. Presentasjonsfremgangen vil også avta.

 

  • Prøv noe nytt. Igjen så handler det om at kroppen tilpasser seg relativt fort og vender seg til både belastning og type trening. Prøv spinning eller en boksetime hvis du har holdt deg til tredemøllen i helsestudioet hele vinteren.

 

  • Øk kondisjonsmengden. Bruk litt mer tid på kondisjonstrening enn det du har gjort i vinter. Etter du har trent styrke bør du bruke 20 – 30 minutter på tredemøllen, ellipse maskinen eller en ergometersykkel før å øke ditt totale kaloriforbruk.

 

  • Begynn å tren frivekter. Hvis du aldri har trent styrke før MÅ du begynne og trene styrke 2- 3 ganger i uken. Desto mer muskler du har, desto mer kalorier forbrenner du og desto ”fastere i fisken” vil du bli. Har du trent vekter på apparater må du sette i gang med frivektøvelser! Du trener da både mer funksjonelt og rekrutterer flere muskelgrupper samtidig, som igjen øker kaloriforbruket ditt.

Lykke til så sees vi på Sørlandet til sommeren! Rekene og hvitvinen skal stå klar…

Advertisements

8 thoughts on “Litt slankere til sommeren? Følg disse rådene

  1. Supre tips! Forresten! Tenkte å tipse deg ang. design/layout.. Det er veldig tungt for leseren å lese hvit skrift/grå på svart bakgrunn. Når jeg studerte reklame og merkekommunikasjon og jobbet med nettsider, ble nettsider med svart bakgrunn og hvit tekst “bannlyst” for det krever veldig mye av øyet, for du vet, det bruker som regel å være omvendt;) Les gjerne mer her; http://stud.hsh.no/lu/inf/piol2/materiell/Fargebruk.htm
    Bare et lite tips, ment i all hjertens god mening for du har så masse bra å komme med<3

    • Hei og takk for kommentar! Alltid moro med litt feed back. Ja, jeg var klar over at jeg “bryter reglene” med å velge svart og har tenkt over det, men valgte i første omgang å teste det ut og se hvordan det går;) Syntes bildene kommer så bra frem og at det skiller seg litt ut fra alt annet av blogger, nettopp fordi jeg gjør motsatt av det man “skal”;) he,he. Jeg skal vurdere det igjen og kanskje høre med resten av leserne hva de mener? Er takknemlig for all feed back og tips, spesielt spennende det du holder på med! Takk for link skal sjekke den ut og jeg ønsker deg en super fin dag:)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s