Antioksidanter – kroppens livvakter

 Antioksidanter er ”kroppens livvakter” og de beskytter kroppen vår mot sykdom, betennelser og tidlig aldring. Kroppen vår produserer et sammensatt forsvarsystem av antioksidanter for å bekjempe den skadelige virkning av oksidering og oksidativt stress(frieradikaler). Alle som utsettes for oksygen er utsatt for denne virkningen og prosessen er en naturlig del av livets gang, men livsstilen vår påvirker graden av oksidering i kroppen vår. Faktorer som røyking, stress, ugunstig kosthold, lite hvile og søvn, gener, medisiner, sykdom, trening, og eksponering til kjemikalier, øker kroppens oksideringsprosess, noe som igjen øker kroppens behov for antioksidanter.

Antioksidanter er stoffer som finnes i maten vi spiser. Noen matvarer har et høyere innhold av forskjellige antioksidanter og er dermed ekstra gunstig for å reparere kroppen for sykdom og påkjenninger forårsaket av både fysisk og psykisk stress. Antioksidanter virker i tillegg forebyggende på kreft og mindre alvorlige sykdommer som forkjølelse og influensa og er ekstra viktig i perioder hvor kroppen er utsatt for ekstra påkjenning.

 

 Navn på antioksidanter:

 

  • Vitamin E (planteoljer, valnøtter, peanøtter, mandler, frø, oliven, avokado, hvetekim, lever, bladgrønnsaker)
  • Vitamin C (sitrusfrukter, brokkoli, grønne bladgrønnsaker, tomat, paprika, potet, cantaloupemelon, jordbær, skogsbær)
  • Betakaroten (gulrot, mango, cantaloupemelon, papaya, gresskar, paprika, spinat, grønnkål, gul squash, søtpotet, aprikos)
  • Selen (helkorn, sjømat, oksekjøtt, svinekjøtt, fjærkre, paranøtter, brun ris)
  • Fenoler er en stor gruppe antioksidanter som finnes i matplanter og de deles inn i fenolsyrer, flavonoider, stilbener og lignaner. (løk, tomat, vin, bær, persille, selleri, sitrusfrukter, sjokolade, te, kaffe, kirsebær, soya, linfrø, hvitløk m.m.)
  • Karotenoider er også en stor gruppe antioksidanter som representer en tallrik gruppe pigmenter som finnes i naturen og sørger for at frukt og grønnsaker har deres flotte farger. De vanligste karotenoider i kostholdet er alfa- karoten, beta- karoten, beta- cryptoxanthin, lykopen, lutein, zeaxanthin. (eggeplommer, spinat, brokkoli, avokado, paprika, gulrøtter, tomat, persille m.m.)

 

 Den beste måten å forsikre deg at kroppen din har et optimalt forsvarsystem er å spise masse frukt og grønt og variere mellom de forskjellige kildene. En smoothie er en perfekt, kjapp og enkel måte å få i deg masse av de gode, naturlige kildene som moder jord har skapt for oss. Sørg for å få i deg ”5 om dagen”, det vil si 2 frukter og 3 grønnsaker tilsvarende 750 gram til sammen. Dette tilsvarer ca. 1 stort eple, 1 stor gulrot, 1 liten løk, 1 tomat og 1 middelsstor appelsin.

10 på topp – matvarene som gir deg høyt inntak av antioksidanter:

 

  • Valnøtter
  • Nyper
  • Granateple
  • Svisker
  • Friske urter (basilikum, timian, dill, oregano)
  • Mørk sjokolade av høy kvalitet (minimum 70 % kakao)
  • Bær (blåbær, krekling, solbær, bjørnebær, goji bær, acai bær)
  • Espresso
  • Hvitløk
  • Brokkoli
  • Foto: Carina H. Dahlmann

    Foto: Carina H. Dahlmann

    Advertisements

5 thoughts on “Antioksidanter – kroppens livvakter

  1. Du er helt rå på god kunskap om en god livsstil,Carina. Takk for at du deler det med oss:-) Hilde!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s