Det gode, slanke liv? Franskmennene har svaret

Bonjour! Jeg er tilbake fra en fantastisk langweekend i verdens vakreste by;Paris. Gater med den flotteste arkitekturen, mennesker som jogger langs Seinen, Chardonay og Chablis, oster, baguetter og bakverk som er som kunst, er bare noen av de minnene jeg sitter igjen med. Men det er en ting som slår meg og fasinerer meg; midt opp i alle disse fristelesene, som franskmennene koser seg med hver dag, ser du ikke et eneste overvektige menneske… og de ser lykkelige ut og nyter livet.

Går jeg langs en hvilken som helst gate i Norge vil ca. hver 3. person jeg ser være overvektig, og om det ser ut til at de er lykkelige og nyter livet er vel kanskje ikke det første som slår meg.

Hva er så hemmligheten?

Ekte mat og matglede er hemmligheten. Til frokost kunne jeg velge naturell youghurt på lekre små glass, ikke det triste plastbegeret hvor youghurten er tilsatt diverse fortykkningsmiddler. Det å spise en sunn youghurt ble faktsik en opplevelse og jeg ble tilfreds på flere nivåer. Helhet er stikkordet. Mat for ganen, og mat for hjertet og sjelen. Når man setter seg ned og spiser et måltid ved et bord, gjerne på et fortau senker pulsen seg og man får kontakt med sin egen kropp. Man kjenner etter hva den egentlig har behov for (og ikke behov for) og man kan nyte den ekte, rene maten som blir servert.

I Frankrike er også porsjonene relativt “små”, eller det vil si, egentlig normale og slik de skal være. Vi kan lære litt av franskmennene og prøve å adoptere noe av deres holdninger til mat og til livet i vår egen hverdag. Gjør vi dette tror jeg faktisk at mye av overvekt problemene våres vil kunne bli mindre og at vi i tillegg vil bli lykkeligere. Livsnytere er noe vi alle bør være for en optimal helse…men husk; det er balanse, ekte ren mat og nytelse som er stikkordene.

Vil du lære mer om dette franske paradokset? Da må du lese denne boken “French Women Don’t Get Fat”. 🙂

      Les mer her: http://mireilleguiliano.com

4 thoughts on “Det gode, slanke liv? Franskmennene har svaret

    • Takk for det Helen!! Det er en del saker og ting vi kan plukke opp ja. Ekte mat, matglede og litt mer nytelse av livet generelt tror jeg;) Skal jo ikke stikke under en stol at et bedre klima gjør livet og kroppen godt!

  1. Så forøvrig også et program på tv hvor de snakket om at det er et hardt press på franske jenter om at de skal være tynne… 🙂 Også noe å tenke på.
    Når det er sagt er det uansett en annen matkultur der, og vi har mye å lære!

    • Ja, det kan nok stemme det og tynn betyr ikke sunn! Men det er tydelig at det er noe de gjør anderlede en oss og jeg legger vekt på ekte mat, et rikere sosialtliv og mer livsnytelse generlt sett:)

Leave a Reply

