Denne lille rød kreftforebyggeren bør du spise oppvarmet…

Visste du at tomat er en av de beste grønnsakene for å forebygge kreft? I tradisjonell middelhavskost, spesielt det italienske, spises det tomater i alle varianter, ofte til middag, og da gjerne oppvarmet. Dette menes å være en av årsakene til at italienerne lever lenger enn oss i nord, og i tillegg har fære krefttilfeller. Lykopen er det magiske stoffet som menes å forebygge sykdom og holder oss kreftfri og sunn. Men visste du at for at du på best mulig måte skal nyttiggjøre deg av denne antioksidanten bør du spise tomat oppvarmet? Lykopenet sitter rett under skallet til tomaten og frigjøres best når den blir oppvarmet. Tomatsaus er en glimrenede måte å få i deg masse tomater og dermed masse lykopen, gjerne med en dash uoppvarmet, kaldpresset, extra- virgin olivenolje til slutt for optimal opptak.

Fantastiske, soldmodne tomater fra matmarkedet på La Rambla i Barcelona,Spania. Det var helt himmelsk å oppleve mangføldet og utvalget av ferske, rene råvarer til en brøkdel av norske priser…

Det er veldig enkelt å lage en god tomatsaus fra bunnen av, og tomatsuppe, bolognese, saus til lasagne, ja alt dette er supersunt og enkelt for deg å lage! Prøv denne grunnoppskriften så kan du variere i det uendelige! Kast ALT av posesupper og sauser og sats på ferske, ekte, næringsrike, enkle og himmelske god tomatsauser. Lenge leve tomaten!

Tomatsaus (marinara)

  •  Ca. 650 gram eller 8 middelsstore tomater (gjerne smaks tomater eller plommetomater)
  • 2 – 3 fedd med hvitløk
  • 3 stk sjarlott løk
  • Ca. 8 ss med ekstra virgin oliven olje
  • Ca. 3 ts med balsamico
  • 15 blader med frisk basilikum
  • Havsalt
  • Nykvernet peppeR

Fremgangsmåte:

  •  Flå tomatene ved å legge de 1-2 minutt i en kjele med oppkokt vann.
  •  Legg tomatene over i kaldt vann i 2-3 min.
  • Ta av skinnet og ta ut innmaten.
  • Grovhakk tomatene.
  • Finhakk løken og hvitløken, grovhakk basilikumen.
  • Fres løken i olivenolje til den er myk, så tilsett hvitløken.
  • Legg i tomatene å la det putre og godgjøre seg.
  • Småkok i ca 20 min. Ta så i salt, pepper og balsamico.
  • Helt til slutt tar du i basilikum og bruker en stavmikser til du får en glatt og jevn saus.

3 thoughts on “Denne lille rød kreftforebyggeren bør du spise oppvarmet…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s