Lyst på sunn og god helgekos? Søt nytelse uten skyldfølelse…

I dag er det lørdag og det er alltid hyggelig å lage litt god mat og bryte fra hverdagsmønsteret. Det som desverre  skjer med de fleste av oss er at vi koser oss  litt i overkant både fredag, lørdag og søndag. Dette utgjør nesten halvparten av uken. Om målet ditt er vektreduksjon, og en så god helse som mulig, er det viktig at du ikke har en 3 dagers- matorgie. Gjør du dette vil du ikke oppnå dine mål om en slank og sterk kropp. All din innsats på treningen og matfronten vil være bortkastet om du fråtser i 3 dager.

Når dette er sagt, er det viktig at man koser seg litt ekstra inn i mellom. Det er essesielt for både din psykiske og fysiske helse. Kropp, sinn og sjel har godt av litt hvile og litt ekstra nytelse. Det gir glede som igjen gir deg en positiv opplevelse som utløser en rekke positive, fysiske responser i kroppen som lavere blodtrykk, økt utskillelse av endorfiner (lykkehormoner) og lavere utskillelse av stresshormonet kortisol.

Gjør lørdagen litt mer spennende og anderledes enn hverdagen, men ikke overdriv eller “glem” alt du prøver å oppnå med dine kostholds-og treningsmål. Det er fullt mulig å kose seg samtidig som man går ned i vekt. Husk; det er livsstilsendringer som gir deg en varig vektreduksjon og en sunn og sterk kropp, og en del av livet ditt skal innebære litt ekstra nytelse og en utskeielse i ny og ne;) Det er pålagt!

Prøv denne supersunne, skyldfrie lørdagsdeserten så får du i pose og sekk! God helg!

Antioksidantrik fruktsalat med mørk sjokolade og honningglaserte valnøtter (1 porsjon)

  •  ½ grønt eple                                                                                                                    
  • 1/2 pasjonsfrukt
  • 1/2 pære
  • 10 mandler
  • 6 ruter med mørk sjokolade med minimum 70 % kakao
  • 1 ss med flytende akasiehonning

 Slik gjør du:

  1. Vend mandlene i  honningen. Bak de på bakepapir i ovnen på 180 grader i 6-7 minutter. NB! Følg med slik at de ikke blir brente.
  2. Smelt mørk sjokolade i vannbad og sett til side.
  3. Vask frukten og skjær i biter.
  4. Legg frukten i en fin skål, hell over sjokoladen. Pasjonsfrukten deler du i to og skraper ut frøene og legger på toppen av sjokoladen. Pynt med honningglaserte mandler og litt reven sitron skall.
  5. Nyt!

 

Tips* Kjøp gjerne økologisk hvis det er mulig. Grønnsaker/frukter som ikke blir utsatt for sprøytemidler må selv bygge opp sitt eget immunforsvar for å ha muligheten til å overleve når de er utsatt for trusler fra miljøet. For å overleve blir planten ”tvunget” til å produsere et høyt nivå av antioksidanter. Når du da spiser grønnsaken eller frukten vil da det naturlige antioksidantnivået være høyere, og du tilføyer dermed kroppen din mer ”godsaker” når du spiser dem. Du får i tillegg i deg færre kjemikalier.

5 thoughts on “Lyst på sunn og god helgekos? Søt nytelse uten skyldfølelse…

  1. hei hei. Kjenner meg igjen i at helgen i blir det mye kose mat. Den frukt salaten så veldig god ut. Så den skal jeg prøve.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s