Vidundermaten egg

 Stakkars høna som gjør en så god jobb med å produsere slik en fantastisk næringsrik matvare som egg, men får skylden for menneskers høyt kolesterol. Du får IKKE høyt kolesterol av å spise egg, men av en inaktiv livsstil sammen med høyt inntak av mettetfett, trans -fettsyrer og mye bearbeidet mat.

Egg er den matvaren som inneholder alle de essensielle næringsstoffene vi trenger utenom vitamin C, og eggeplommen er en av de få naturlige råvarene som inneholder vitamin D. Dette vitaminet er blant annet viktig for kroppens kalsiumopptak. Egg inneholder i tillegg alle de 9 essensielle (må tilføres vis kosten) aminosyrene kroppen trenger og er dermed en av de viktigste, og rimeligste matvarene vi kan spise for å tilføre kroppen riktig og effektiv muskel – oppbyggende og fettforbrennende protein.

1 egg inneholder ca. 70 kalorier og du kan trygt spise 2 hele egg om dagen og så mye eggehvite du ønsker. Eggehviten er 100 % protein og er veldig lav på kalorier, og jeg anbefaler alltid å ta en eggehvite eller to ekstra i omelett eller eggrøre for å øke både volum (metter bedre) og proteininnhold.

Mange spiser egg kun i helgen eller til høytider og lignende, men jeg spiser 2 kokte egg hver dag til frokost sammen med ferskpresset juice. Dette metter lenge og godt, holder blodsukkeret stabilt og tilfører kroppen den næringen den trenger. Egg er også slankende da det inneholder lecitin, et svovellignende stoff som er gunstig for kroppens fettforbrenning. Det tar 6- 7 minutter å koke egg til perfeksjon med fast hvite og deilig, myk plomme. Sett eggene til koking mens du dusjer, sminker deg, eller smører matpakke, og før du vet ordet av det så er en god start på dagen klar til å inntas. Det er flere hverdager enn det er helgedager, så ikke vent til søndagen før du gir deg selv og kroppen det den fortjener. Er en sunn og aktiv livsstil og en slank midje dine mål, bør egg være fast på din meny. 2 egg om dagen gjør kropp og sjel godt!

Tips* Hvis du er like glad i det italienske kjøkkenet som jeg er, prøver man gjerne å tilføre så mange italienske ingredienser i matlaging som mulig. For en deilig, mettende og sunn italiensk inspirert omelett tilsetter du Parma skinke (eller annen lufttørket skinke), frisk basilikum, tynn skåret tomatskiver og litt reven Reggiano parmesan på toppen av omeletten. Sett stekepannen inn i ovnen på grillfunskjon. NB! Husk å ikke lukk døren på stekeovnen, ovnen skal bare ”grille” omeletten på toppen slik at den får en fin og gylden skorpe og smelter parmesanen. Mmmmm… deilig!

Advertisements

3 thoughts on “Vidundermaten egg

    • Wow, bra jobba. Håper du har rabattkort på egg;)He,he. Går rundt 2 kartonger på 2 mennesker i uken hos oss:) Forresten, denne havnet også i spamboksen og så den heller ikke før i dag. Vet du årsaken?

  1. Så gøy å lese om egenskapene til ingredienser jeg bruker daglig, både egg og ingefær. Samboeren min ble jo superglad når jeg viste han ingefærinnlegget ditt siden han elsker å bruke ingefær i juice. 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s