Død juice versus levende juice – Slik skal ekte juice se ut!

Pasturisering er en lovpålagt prosess som alle som skal produsere og selge juice må følge.  Denne prosessen er en varmebehandlingsprosess som må skje før juicen kan tappes på kartong og selges til deg som forbruker for å drepe eventuelle bakterier. Store markedsaktører reklamerer at topp idrettsutøvere bruker deres” antioksidantrike” juice for å oppnå optimal helse og dermed resultater, men vet du hvor mye kalorier og lite næringstoffer denne juicen egentlig inneholder? Det er nesten samme kaloriinnhold som vin!!

Når juicen blir pasturisert drepes de livsviktige enzymene som er selve livskraften i plantene sammen med store deler av vitamin- og mineralinnholdet. Når dette skjer får heller ikke du og din kropp nyttiggjort seg av disse stoffene og dermed er ferdigjuice stortsett tomme kalorier som legger som på magen og lårenen dine!

Ved å presse din egen juice vet du nøyaktig hva som er i den og du kan nyttiggjøre deg av naturens egne antioksidanter og ikke minst; du får i deg enzymer som er viktig for en rekke kjemiskeprosesser i kroppen din, blant annet nedbryting av fett og andre næringstoffer ved inntak av mat.

Slik skal ekte, levende friskpresset juice se ut. Du kan se næringstoffene, farge     forskjellene og det faktum at den lever! Den er ikke en kjedelig, ensfarget “stillestående” død juice som er  blitt tappet på kartong for 6 måneder siden!!

7 thoughts on “Død juice versus levende juice – Slik skal ekte juice se ut!

  1. Det er så flott du tar opp dette for det er så sant, SÅ SANT! Og det beskriver det hele veldig godt. Jeg husker jeg fikk meg en skikkelig oppvekker da jeg så “The juice master” videoen som fulgte med Phillips juiceren min. Mannen, Jason Vale (som forøvrig er helt rå!) viser forskjellen på en tradisjonell, pasteurisert eplejuice som man får kjøpt på butikk. Den er karamellbrun. Og så viser han hvordan en ekte, FERSK eplejuice skal se ut. Fargen varierer jo etter hvilken farge skallet på eplene har, men den skal være lysegyl, lysegrønn, rødlig etter skallet, IKKE karamellbrun. Dette er egentlig ganske logisk, men jeg som aldri drikker butikkkjøpt juice fikk meg en oppvekker, dette har jeg aldri tenkt på en gang. JA, til fersk, LEVENDE, enzymrik og energigivende juice!

    • Ja, vi blir rundlurt av matvare industrien og dette er bare en brøkdel av alle “løgnene”;) Det er faktisk hos Jason Vale at jeg utdanner meg:) Reiser til England i september for den siste praktiske biten hvor Jason selv lærer meg til å bli Norges første juicemester;)he,he. Gleder meg til denne delen og skal holde dere oppdatert og komme med alle mulige tips og triks.🙂

    • Hei Heidi, I forhold til all glede er ikke maskinen dyr. Den beste er fra Philips og de beste prisene er på Elkjøp og den ligger på rundt 950-1200 kr:) Du kan se innlegget mitt under juicing med katalogoversikt over modellene:)

Leave a Reply

