Glutenfri og proteinrik quinoa pasta

Mange har glutenallergi eller gluten intoleranse. Selv spiser jeg minst mulig vanlig hvetebaserte produkter, spesielt brød og pasta for å holde blodsukkeret og vekten mest mulig stabil. Men jeg elsker en god pastarett!  I min søk etter gode alternativer oppdaget jeg quinoa pasta som er 100 % glutenfri og er i tillegg rik på mettende, blodsukkerregulerende proteiner.

Quinoa er et liten korn som kommer fra Sør Amerika og inneholder masse vitaminer og mineraler samt oppbyggende proteiner. Den inneholder ikke gluten og derfor vil den ha mindre motstand enn vanlig pasta og koker lettere i stykker. Kok forsiktig og ikke for lenge.

Prøv denne deilige, enkle vegetar quinoa pastaretten:

2-3 tomater  (skjæres i terninger)

1 løk

2-4 fedd hvitløk

olivenolje

frisk basilikum

fersk mozzerella

salt

pepper

Kutt opp løk og hvitløk og fres i litt olivenolje. Når løken er myk tilsetter du tomatene og krydder. Kokes til en liten saus. Tilsett fersk basilikum mot slutten og hell over nykokt quinoa pasta. Skjær litt fersk mozzerella og dander på toppen av den varme pastaretten slik at den smelter litt. Nyt!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s